Jump to content

Kontrollbesiktning - Checklista


Recommended Posts

Hej,

NeoZeven skall genomgå sin första kontrollbesiktning imorgon funderar på vad jag skall tänka på (kör tjänstebil så det var många år sedan jag var där)

* 3-punktsbälten är monterade

* Strålkastare/blinkers sitter för lågt enligt regelverket men tänker prova

* Effekt, har ju numera magnetventil och lite högre laddtryck än original. Skall jag koppla ur den eller köra den som den är?

* Varningsskylten lagd i bilen

* Ljus är kontrollerat

...nåt annat att tänka på?

Link to comment
Share on other sites

Jocke,pratade med min gode vän som är besiktningsman här i stan angående mått o vinklar på ljus bla och

han sade då att dom får inte kontrollera sådant utan det enda som dom ska kontrollera är om det lyser tillräckligt bra, både blinkers,

bakljus och huvudstrålkastare.

Alltså , dom ska ej kolla glasmärkning eller höjder och vinklar (om det inte sitter helt uppåt väggarna så förståshypocrite.gif)

Står det nåt om magnetventil eller ej i ditt regbevis? om inte så är det okej.

Du får ju "trimma" 10% på effekt och 5% på vridet enligt regelverket.(för mer har du väl inte?laugh.gif

Så kör du in bara,bör gå brathumbsup.gif

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

mönsterdjup på däcken?

Check, ganska nya bak (en dag på kullen) och 5 km på framdäcken....

Jocke,pratade med min gode vän som är besiktningsman här i stan angående mått o vinklar på ljus bla och

han sade då att dom får inte kontrollera sådant utan det enda som dom ska kontrollera är om det lyser tillräckligt bra, både blinkers,

bakljus och huvudstrålkastare.

Alltså , dom ska ej kolla glasmärkning eller höjder och vinklar (om det inte sitter helt uppåt väggarna så förståshypocrite.gif)

Låter bra det :)

Står det nåt om magnetventil eller ej i ditt regbevis? om inte så är det okej.

Du får ju "trimma" 10% på effekt och 5% på vridet enligt regelverket.(för mer har du väl inte?laugh.gif

Nä, det står inget om sånt :prop:

Link to comment
Share on other sites

Kontrollbesiktning är hur lungt som helst. Jag till och med fått godkänt två gånger utan hastighetsmätare.

Det luriga som jag känner till är CO-halten. Jag byter alltid förgasare till besiktningen. Allt annat är bara se till att ha fungerande lysen, varningstriangel, och ok däck och max 29 procent skillnad på bromsarna. Dvs det är lätt att kontrollbesikta en Sevenbil.

Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har också min första kontrollbesiktning i september / oktober (registreringsbesiktning sept 2011). Sedan dess har jag gjort ett litet tillägg till min BMW 318is motorn genom att lägga till en kompressor. Det nämndes i en tidigare thread att ramen kunde tas bort från kompressorn före varje prov. Men, så jag behöver inte oroa mig varje år skulle jag vilja ha det officiellt godkänd. Hur gör jag det? Hur kan jag bevisa att effekten inte har ökat mer än 10% ;-) ? Om effekten ökar med mer än 10% måste jag öka vikten på bilen? Måste SFRO vara involverad igen?

Tack

Steve (GB)

Link to comment
Share on other sites

--- Hur kan jag bevisa att effekten inte har ökat mer än 10% ;-) ---

Kontakta SFRO och rådgör. Bromsa bilen på ett ställe som SFRO och besiktningsorganet kan godkänna om de kärver detta. Regbesikta om kärran med nya specen och kör lugnt med godkänd effekt i bilen.

Link to comment
Share on other sites

Öh, 318iS??? De är väl kapabla till väldigt mycket mer än +10%? :D

Om jag inte kommer ihåg fel så var det väl de mest begade och rostiga(läs avstressade)318i-motorerna som så småningom blev både fyrcylindriga F1- och M3-motorer?

Link to comment
Share on other sites

Öh, 318iS??? De är väl kapabla till väldigt mycket mer än +10%? :D/>

Om jag inte kommer ihåg fel så var det väl de mest begade och rostiga(läs avstressade)318i-motorerna som så småningom blev både fyrcylindriga F1- och M3-motorer?

Du tänker på M10, 318is har M42 - en nyare DOHC-motor. Men den är säkert inte sämre att trimma för det. :) M3 (och 320is) E30 hade en egen motor som hette S14.

Link to comment
Share on other sites

Jag kontaktade SFRO kille som från början testade min bil. Han sade att när det gäller en amatör byggt bil man inte kan öka effekten, även med 10% (Max är 15kW/100kg tjänstevikt). Min vikt-hästkrafter förhållandet var redan vid gränsen. Jag ska fråga honom om jag kan öka vikten på bilen eller kan jag helt enkelt koppla bort fläktremmen till kompressorn före varje besiktning, eller om det finns ett annat alternativ. Jag vill inte ta bort kompressorn och sätta tillbaka den ursprungliga insugningsröret varje år.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en känsla av att man kommer undan med ganska mycket på en amatörbyggd bil. Den ser ju inte som något besiktningsmannen är van vid.

Byter man till en saab-motor i en volvo så höjs nog ögonbrynen. Byter man motor i sin sjua tror jag inte det märks (inom rimliga gränser).

Link to comment
Share on other sites

När jag besiktigade (blankt papper f.ö.) så frågande de en del....bl.a. om effekt.

Jag svarade "150 hk origial" :) men han menade på riktigt (för han var intresserad) och han sa att han kan egentligen inte göra något för han kan inte bevisa att den inte uppfyller typningen utan det blir en subjektiv bedömning. Skulle dom starkt misstänka alldeles för mycket effekt så kanske dom kan "ålägga" en bromsning på erkänd plats men för att hamna där är det troligen en mycket större turbo monterad (visuella bevis). Han nämnde också om du kommer med en kompressor utstickande ur huven så kommer dom troligen reagera och ta åtgärd. Samma borde gälla om man monterar turbo på en bil typad utan turbo...märker dom det så är ju risken stor att dom tar det vidare.

En "sympatisk bilprovning" skulle jag inte förlita mig på då de inte sköter sitt uppdrag av transportstyrelsen och riskerar förlora sitt "certificat" och "end-of-business" (gissar/antar lite här nu...men är min magkänsla)

Link to comment
Share on other sites

Det är lätt att kontrollera motorn om man vill, men jag tror de flesta besiktningsmän inte gör det.

På min saab-motor är "SAAB" bortslipat. Så det krävs en saab-kännare för att se att det är en saab-motor.

Då är det nog lättare att få nerslag på tillagd turbo eller kompressor, det sticker ut lite :)

Magnetventil hade jag chansat på.

Link to comment
Share on other sites

Du tänker på M10, 318is har M42 - en nyare DOHC-motor. Men den är säkert inte sämre att trimma för det. :)/> M3 (och 320is) E30 hade en egen motor som hette S14.

Min 318IS motorn är från 1998 DOHC 16V E36 M44 motor standard 140hk. Kompressorn är från en Mini Cooper S. Med en något längre chassi M3 motor passar mycket väl. BMW delar är också ganska billigt. Jag valde 4 cylinder för bränsleförbrukning ;-) , vikt och mindre komplex än M3-versionen. Jag får mellan 0,7 och 1,0 liter / mil, även med kompressor.

Link to comment
Share on other sites

När jag besiktigade (blankt papper f.ö.) så frågande de en del....bl.a. om effekt.

Jag svarade "150 hk origial" :)/> men han menade på riktigt (för han var intresserad) och han sa att han kan egentligen inte göra något för han kan inte bevisa att den inte uppfyller typningen utan det blir en subjektiv bedömning. Skulle dom starkt misstänka alldeles för mycket effekt så kanske dom kan "ålägga" en bromsning på erkänd plats men för att hamna där är det troligen en mycket större turbo monterad (visuella bevis). Han nämnde också om du kommer med en kompressor utstickande ur huven så kommer dom troligen reagera och ta åtgärd. Samma borde gälla om man monterar turbo på en bil typad utan turbo...märker dom det så är ju risken stor att dom tar det vidare.

En "sympatisk bilprovning" skulle jag inte förlita mig på då de inte sköter sitt uppdrag av transportstyrelsen och riskerar förlora sitt "certificat" och "end-of-business" (gissar/antar lite här nu...men är min magkänsla)

När jag sa "Sympatisk" menade jag en som förstår begreppet amatör byggd bil. Dekra underkänt min bil vid registreringsbesiktningen eftersom jag inte hade svetsat rammen själv även om SFRO sade att det var ok. Jag var tvungen att överklaga beslutet till transportstyrelsen. Jag tror att transportstyrelsereglerna som de är i dag lämnar mycket upp till individuell tolkning. Mycket beror på den man som testar bilen. Från vad jag har hört från mina engelska vänner som har byggt bilar den engelska IVA är en mycket mer komplex och grundlig test, men ger betydligt mindre utrymme för individuell tolkning. Det finns ingen tyngd till hk gräns heller. Jag säger inte att Sverige bör införa samma tester jag säger bara att de ska försöka ta bort risken att någon misstolkar.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte Alingsås-Ystad-Alingsås till http://www.ystadbilbesiktning.se/ för att de var smidiga att ge mig en snabb tid för regbes och dessutom sympatiska och genuint intresserade av bilar. Kollade säkerhetsdetaljer mer än lampors exakta mått/placering, fixade små skyltar, bra slutsiffra för en sjua (sen att det ändå regnade när jag skulle in :blink: )

Skulle dock inte åka så långt för kontrollbes :prop:

Link to comment
Share on other sites

Om man ska följa TS regelverk til 100% så är inga amatörbyggda fordon godkända om byggaren inte byggt ram ,chassie kaross osv själv.sad.gif

Sk kitcars såsom westfiled ,mnr ,mk ,RH bla ska egentligen inte godkännas av TS. sen att regbesiktningsstationerna följer SFRO:s papper rakt av för det mesta

får vi ta som en stor bonus.notworthy.gif

Steve,

besiktningsmannen på din station gjorde egentligen precis som regelverket föreskriver (vilket är lite otur för dig) sen måste man komma ihåg att SFRO har ingen

bestämmanderätt alls, det är till slut TS som bestämmer .

Det som du skriver om i england IVA gör är egentligen precis det som SFRO håller på med men skillnaden där är att IVA är också den som slutgodkänner eller ej.

SFRO vad jag vet försöker sen många år att kunna få bli beslutande organ med, då skulle man slippa regbes av annan aktör.Förr var det AB svensk bilprovning som stretade emot

och inte ville tappa kunder,men nu när monopolet är släppt kanske det finns nya möjligheter.

Om du nu har gjort en SFRO besiktning nån gång, 1:an 2:an och ljudprov så vet du ju att dom är nogranna vid dessa besiktningar, i alla fall dom jag varit på.

Har man gjort sin läxa vad det är för regelverk som gäller så är det inga problem att komma igenom dessa thumbsup.gif

Mvh Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

När jag besiktigade (blankt papper f.ö.) så frågande de en del....bl.a. om effekt.

Jag svarade "150 hk origial" smile.gif men han menade på riktigt (för han var intresserad) och han sa att han kan egentligen inte göra något för han kan inte bevisa att den inte uppfyller typningen utan det blir en subjektiv bedömning. Skulle dom starkt misstänka alldeles för mycket effekt så kanske dom kan "ålägga" en bromsning på erkänd plats men för att hamna där är det troligen en mycket större turbo monterad (visuella bevis). Han nämnde också om du kommer med en kompressor utstickande ur huven så kommer dom troligen reagera och ta åtgärd. Samma borde gälla om man monterar turbo på en bil typad utan turbo...märker dom det så är ju risken stor att dom tar det vidare.

En "sympatisk bilprovning" skulle jag inte förlita mig på då de inte sköter sitt uppdrag av transportstyrelsen och riskerar förlora sitt "certificat" och "end-of-business" (gissar/antar lite här nu...men är min magkänsla)

Tittar man på din motorkombo så är den ju "orginal 150hk "förutom magnetventilen, det finns dock ltt med magnetventil sk italien spec men den är egentligen på 185hk

men i papprena står det 150hk ,har sett detta på italien importerade bilar.

Om du inte har 150hk i ditt regpapper så säg 185hk så klarar du ju viktregeln ändå eller?

I mina papper skrev dom fel så jag har 150kw ,godkänd och allt thumbsup.gif

Har faktiskt pratat med TS angående effektökning med 10% och vrid 5% och enligt dom är det tillåtet även på amatörbyggda fordon,om nu tjänstemannen ifråga

kunde regelverket helt och fullt förtäljer inte storyn prop.gif

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Tittar man på din motorkombo så är den ju "orginal 150hk "förutom magnetventilen, det finns dock ltt med magnetventil sk italien spec men den är egentligen på 185hk

men i papprena står det 150hk ,har sett detta på italien importerade bilar.

Om du inte har 150hk i ditt regpapper så säg 185hk så klarar du ju viktregeln ändå eller?

I mina papper skrev dom fel så jag har 150kw ,godkänd och allt thumbsup.gif

Har faktiskt pratat med TS angående effektökning med 10% och vrid 5% och enligt dom är det tillåtet även på amatörbyggda fordon,om nu tjänstemannen ifråga

kunde regelverket helt och fullt förtäljer inte storyn prop.gif

Jörgen B

Men den Italienska har ingen laddluftkylare trots klimatet där nere..

Link to comment
Share on other sites

Om du vill ha en laddluftkylare så är det inget hinder att sätta dit en,påverkar inte besiktning alls thumbsup.gif det är ju inga

helfordonsgodkända bilar vi bygger så det är lite friare än nya bilar harsmile.gif

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...