Jump to content

Recommended Posts

FIA bälten skall vara godkänt om de används med FIA gofkänd stol. Detta står klart och tydligt på bla SFROs hemsida. Min bli är byggd efter SBFs regler (eftersom det var tänkt att bli en ban7a), hos sbf finns ingt krav på stol i våra bilar eftersom det inte får plats. Gör SFRO och ABSB samma tolkning eller kommer det att bli tvärnit?

Edited by jake
Link to comment
Share on other sites

Reglerna som du nämner från SFRO har väl inte slagit ut och stämmer ej. Väldigt tveksamt att du skulle lyckas ta dig igenom en reg.bes. med FIA godkända bälte (4 eller fler punkts bälte). FIA stol är inte krav i Road/Modsport (SBF) även om det är att föredra om du kan få plats med det.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr unsure.gif det är 2 eller 3 punkts som gäller än så länge, men du får ha bägge sorter inmonterat så länge som 3punkt

uppfyller gällande krav.

Stol bestämmer du själv, det är du som är bilttillverkarenprop.gif

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Jag fick en kommentar från besiktningsmannen när jag gjorde min regbesiktning på min klumpiga(läs "temporära") montering av rullbälten. Han tyckte att det var bättre att jag monterade i de fyrpunktsbälten som bilen var byggd för och använde midjedelen för att ansöka om dispens.

Så mitt tips är att söka dispens för två punktsbälte vid registreringsbesiktningen och inte koppla submarin och axel bältena i snäppfästet under registreringsbesiktningen(de kan vara monterade, men "snäpp" inte fast dem i spännet.)

Link to comment
Share on other sites

Vill dock påpeka att med rätt dragna (hårt) 4-, 5- och 6-punktbälten behöver man en nacke som är konstruerad som på en uggla. :)

Jag åker 6-punktare och då det inte blir så mycket gatåka kan jag leva med att släppa på axelremmarna i en del korsningar m.m. Bygger man för att åka mycket på gata så kanske man skall satsa på mer permanent 3-punktslösning.

Link to comment
Share on other sites

...Bygger man för att åka mycket på gata så kanske man skall satsa på mer permanent 3-punktslösning.
Eller en stol där man inte sitter i "fosterställning" ;)
Link to comment
Share on other sites

Eller en stol där man inte sitter i "fosterställning" ;)/>

Att redan från start sitta i fosterställning spar tid när man backar in i depåmuren på Falkenberg... :icon_oops:

Link to comment
Share on other sites

Jake,

det enkla svaret är: Nej, inga fyrpunktsbälten går genonm registreringsbesiktningen.

Men, om du tar loss axelbanden så att du enbart har höftbältet i funktion kan du ansöka om dispens för tvåpunktsbälte vilket med största sannolikhet godkänns vid reg-besiktningen.

Link to comment
Share on other sites

Att redan från start sitta i fosterställning spar tid när man backar in i depåmuren på Falkenberg... :icon_oops:/>

Och varför skall man köra in i murar med sjuor? Du borde köra S-vagn istället, de är ämnade för röjning av murar och diverse hinder. :D

Link to comment
Share on other sites

Och varför skall man köra in i murar med sjuor? Du borde köra S-vagn istället, de är ämnade för röjning av murar och diverse hinder. :D/>

För att man inte vet säkert om man inte testat... Läste en gång att:

"Horsepower is how fast you hit the wall and torque is how far you move the wall" Med detta resonemang som utgångpunkt verkar jag inte ha något vrid alls!!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tillett B7 FIA-godkänd, 40cm bred, 3,5kg :wub:/>/>

B7-44.jpg

Fast priset är tyvärr inte plånboksvänligt :unsure:

Öh??? Om du känner på det viset är det ju enkelt att fixa till genom att du sänker priserna? ;) :D

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Ja, i en drömvärld skulle den stolen vara så billig så att alla som ville skulle ha råd att köpa den.

Den är som ett smycke, till och med någon däruppe tycker det. Jag ställde ut på Elmiamässan häromåret och rätt som det var så hittade solen fram genom ett takfönster och lyste upp en sak i hela hallen, nästan så man blev religiös :hypocrite:

post-732-0-31790500-1403643080_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...