Jump to content

Placering FIA-switch?


Recommended Posts

Jag funderar på att se till att min instrumentbräda blir lätt demonterbar. Kommer troligen bara ha ett instrument (DASH2) och sedan ett antal switchar/knappar och lampor av olika typ. Borde då kunna hitta ett kontaktdon som jag kan dra switcharna igenom och DASH2 har ju redan kontakter som det är (tyvärr krävs en mellankontakt för menyknapparna om man vill ha dem). Då blir det relativt enkelt att koppla loss instrumentbrädan.

Det som dock inte känns lika enkelt är att kunna kopplas loss FIA-switchen. Det är ju betydligt grövre ledningar till den.

Så har två undringar:

Går det att hitta ett lämpligt kontaktdon så man kan frigöra även den?

Finns det något bra alternativt ställe att placera den?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Du kan ju göra ett fäste på baksidan av instrumentpanelen och sätta brytaren i ramen, så att du bara sticker in nyckeln genom ett hål i panelen.

Det lät ju som en relativt bra lösning. Skall jag definitivt fundera på.

Det är ju lååångt kvar innan detta blir aktuellt men eftersom jag håller på med olika fästen etc på ramen (med löstagbarhet av delar som fokus) så dök detta upp i huvudet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har min instrumentbräda fast i chassit och scuttlen lös, vilket gör att scuttlen är lätt at ta av och instrumenten sitter kvar så jag kan provköra m.m.. utan scuttle och hela elsystemet ändå tillgängligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har min instrumentbräda fast i chassit och scuttlen lös, vilket gör att scuttlen är lätt at ta av och instrumenten sitter kvar så jag kan provköra m.m.. utan scuttle och hela elsystemet ändå tillgängligt.

Min scuttle kommer också vara löstagbar. Din lösning är ju värd att fundera på också men jag tror att jag i så fall hellre fixar någon anordning så att jag kan fästa instrumentpanelen temporärt i detta läge. Tror jag kan få det lite svårt att få till passformen mellan delarna om jag går helt på din lösning. Fast jag vet inte exakt hur det hela sitter ihop ännu då jag inte har min instrumentpanel ännu.
Link to comment
Share on other sites

Så har två undringar:

Går det att hitta ett lämpligt kontaktdon så man kan frigöra även den?

Finns det något bra alternativt ställe att placera den?

Kontaktstycke som man har till laddarna på truckar? Dom klarar grov kabel....

Link to comment
Share on other sites

Kontaktstycke som man har till laddarna på truckar? Dom klarar grov kabel....

Fast dom blir ganska stora i de dimensionerna, den här klarar 175 A Krävs 2 st 56x80x26 mm. Rekommenderar i så fall sk svetskabel som är mjuk och fintrådig.

http://batteriexpres...r175-gra-50kvmm

2228-3-tl10630.jpg

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...