Jump to content

Delar från MC/ATV


bexander

Recommended Posts

Är det ok att använda delar från ATV för att bygga bil? Någon som vet annars får jag fråga SFRO.

Jag har tankar kring en lätt, ensitsig locostliknande bil med uppskattad totalvikt under 400kg.

Jag funderar på om det då är ok att använda framspindlar, bromsar etc. från ATV. Exempelvis Yamaha Raptor 700 har en totalvikt på 390kg.

Kan också nämna att planen är en elektrisk drivlina men begränsad effekt. 12kW kontinuerligt och kanske 36kW peak.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror du får bygga med precis vilka delar du vill

MEN lämnar du de vanliga bil delarna som kanske alltid är väldigt överdimensionerade får du diskutera fram det med din sfro man.

Link to comment
Share on other sites

bexander: Jag var på väg att bygga en eldriven bil i storlek som en Peugeot BeBe. ATV delar för driften. Det var inget problem alls att få göra en sådan konstruktion. Jag hade en större ATV från Karlstad som skulle köpas in och skrotas. Det visade sig dock inte vara bästa valet för ATV är inte alltid med diff i drivklumpen. Framdelen som du tänkte använda vill jag minnas har en riktig diff medan bakklumpen är odiffad. Sedan av olika andra skäl skippade jag bygget.

Jag har dock inte släppt projektet helt än men ATV kommer jag gå ifrån och gå tillbaka till det jag valde först diff och växellåda från en 2CV. Väljer man den med skivbromsar så finns fästen mm klart på växel- och diffhuset.

Delar finns det gott om på. der Franzose 2CV

Skall bli kul att se projektet i en kommande byggtråd, eller hur?

Link to comment
Share on other sites

Om det blir något bygge av tankarna så kan nog en byggtråd ordnas.

Jag håller fortfarande på att reda ut exakt vad och hur jag vill bygga.

Lite mer detaljer kring planen då:

I storlek och grundprincip som en Formula Vee.

Dubbel a-arm framvagn, antingen med ATV-spindlar eller från någon bil typ MX5, Kadett eller 140 beroende på vad som är billigast och väger minst. MX5 spindlar är modernast och använda förr, ATV-spinlar kräver betydligt mer efterforskning men bör vara det alternativ som ger lägst vikt.

DeDion bakvagn med rem eller kedjedrift på diffen, tvåstegs reduktion från motorn, ingen övrig växellåda och tvärställd elmotor framför bakaxeln.

På det ganska lätta hjul (~155 i bredd kanske och 13 eller 14" fälg).

Funderar kring balk eller rörram. Båda har sina fördelar...

Synpunkter och ideer mottages mer än gärna.

Link to comment
Share on other sites

Formula Juniors mått kan även vara intressanta för bygget.

Lättviktstråden innehåller många idéer men till sist så utkristalliserade sig ett Formula Junior koncept vad avser måtten på hjulbas och spårvidd. I övrigt ytterst små likheter...

För eldrift skulle en kombination av Formula Junior och Peugeot BeBe bli ett alternativ men inte förrän 6x4 bilen är reggad.

Link to comment
Share on other sites

Kontaktade SFRO via Ludde och fick följande svar:

"Det kanske är Ok men egentligen så är det DU som skall Bevisa för mig att det är OK.​

Hållfasthetsdata, beräkningar mm

Raptorn har också väldigt små hjul och att gå upp till 13' eller 15 redan det ökar hävarmen betydligt.

Kombinera detta med att de flesta (alla) som jag känner till missar målvikten med flera hundra kilo så jag är tveksam."

Så för min del så är det bara att släppa den tanken och gå vidare med bildelar istället. Blir nog enklast så.

Edited by bexander
Link to comment
Share on other sites

SFRO består av många olika personer landet över. Vi kan bara konstatera att jag hade inga problem med mitt koncept, förvisso lagt i malpåse till vidare. Lustigt nog skulle man kunna sätta likhetstecken mellan våra specar, i alla fall i huvuddragen, trots att vi inte haft kommunikation om våra byggen.

Ett bygge = Glöm det

och ett annat = Sätt igång och bygg.

--- flera hundra kilo så jag är tveksam." --- Den kommentaren du fick är rätt rolig i alla fall inom CealmSeven Industries......

Kolla på SFRO.com där kan du se var det finns SFRO-besiktningbemanning i landet.

Edited by cealm
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sista raden var mitt tillägg.

Jag tolkar det som att det är helt ok att använda MC-grejer men då gäller det att kunna visa att det kommer att hålla vilket är lite omständigt. Mer marginal genom att använda bilgrejer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Nån som vet nåt om diffarna på ATV? Dom borde vara lätta. Och den enda jag sett siffror på utväxlingen låg på 3,15.
En riktigt stor ATV kan ha +80hk och väga över 400kg torrvikt.
 

Link to comment
Share on other sites

En väldigt grov ” kill gissning” är att de kan va dimensionerade för en annan körcykel . 

Mil, last etc 

 

jag jobbar på en vxl firma och Nm är inte jämförbara med Nm om du inte vet vad du skall göra och hur länge. 

Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, LUPUS sade:

En väldigt grov ” kill gissning” är att de kan va dimensionerade för en annan körcykel . 

Mil, last etc 

 

jag jobbar på en vxl firma och Nm är inte jämförbara med Nm om du inte vet vad du skall göra och hur länge. 

Det är jag med på. Men hårt körande i skogen med hjulhopp, slirande, vagn efter osv, tär nog mer på sakerna än 450kg Locost i 20mil. Det jag kan tänka mig är att den lilla oljevolymen ställer till det med kylningen, och det rätt allvarligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...