Jump to content

Val av däck och fälg. R-däck


AD7

Recommended Posts

Letar något alternativ till nuvarande uppsättning som sitter perfekt på bilen med breda bakskärmar.

Michelin TB5R 18/60-15" 225/50VR15

och 26/61-15" (285/40VR15).

Insett att dessa är svåra att hitta prisvärda däck till. Nuvarande uppsättning 15.000kr :banghead:/>

Om jag nu ska hitta något alternativ till dessa förklara för mig hur jag ska tänka.

Vill ha något som är bäst för bana/konbana, R-däck som klarar att pressas hårt och som inte kostar skjortan. under 2000kr/st känns normalt. Rullar inte många meter på gata.

Mina alternativ.

13" - Då blir det slicks som gäller alt, de enda lite bredare r-däcken jag kunde hitta KUMHO V70A 235/45. Slicks = Då får jag inte köra på alla typer av bandagar :(/>

15" - En helt ny uppsättning fälgar, alt skaffa nya fälgbanor till nuvarande uppsättning. Bredaste jag hittar bak blir då 225/45 alt de enda som har 235 är Toyo R888 :(/>

??? :unsure:/>

Edited by AD7
Link to comment
Share on other sites

Jag har provat Avon ACB 10, Kumho V70 A, Yokohama A48 samt Michelin TB5. Det snabbaste däcket skulle jag vilja säga är Kumho, Michelin TB5 ser snabbast ut och Avon ACB 10 är mest underhållande att köra på bana (diagonaldäck=sladdvänligt) men extremt jobbigt att köra med på gatan. Breda däck är såklart snyggt men man kan få problem med att nå rätt temperatur som gör däcket klistrigt vilket resulterar i mycket sämre grepp.

Link to comment
Share on other sites

Jag har provat Avon ACB 10, Kumho V70 A, Yokohama A48 samt Michelin TB5. Det snabbaste däcket skulle jag vilja säga är Kumho, Michelin TB5 ser snabbast ut och Avon ACB 10 är mest underhållande att köra på bana (diagonaldäck=sladdvänligt) men extremt jobbigt att köra med på gatan. Breda däck är såklart snyggt men man kan få problem med att nå rätt temperatur som gör däcket klistrigt vilket resulterar i mycket sämre grepp.

Tack.

Jag har Christers gamla sjua så du vet väl hur sen ser ut.

Du har alltid kört 13"?

Ska försöka med lite smalare däck och fälgar i 15". Kan ta min yttre fälgbana fram och sätta bak. Då har jag 9" bak (11" nu) . Och sedan köpa en ny yttre bana fram och få 7.5".(8.5" nu)

Sen behöver jag 30mm spacers bak för att få ett vettigt utseende.

Inte Toyo r888?

Link to comment
Share on other sites

Jag har problem med att få upp nån vidare temperatur i mina Toyo R1R 195/50/15, men det kanske betyder att jag kör för sakta?

Kan däckvärmare vara ett alternativ för att få upp temperaturen i däcken ??

Link to comment
Share on other sites

Kan däckvärmare vara ett alternativ för att få upp temperaturen i däcken ??

Nä, det tycker jag inte. Man måste kunna köra upp tempen. Däcksvärmare är mer för att få grepp direkt.

Link to comment
Share on other sites

Tack.

Jag har Christers gamla sjua så du vet väl hur sen ser ut.

Du har alltid kört 13"?

Ska försöka med lite smalare däck och fälgar i 15". Kan ta min yttre fälgbana fram och sätta bak. Då har jag 9" bak (11" nu) . Och sedan köpa en ny yttre bana fram och få 7.5".(8.5" nu)

Sen behöver jag 30mm spacers bak för att få ett vettigt utseende.

Inte Toyo r888?

Jag har alltid kört 13". Christers breda fälgar funkar med mjuka däck, den gick väldigt fort med det oxå!

Edited by kimmen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...