Jump to content

Hur stor betydelse har balansaxlarna egentligen?


Recommended Posts

Jag håller på och plockar med en Saab B204 till Speedztern. Har nån jämfört gången med respektive utan balansaxlar? Jag är sugen på att skippa dem och plugga hålen av flera skäl. Effekt, pengar och vikt.

Link to comment
Share on other sites

Tror inte du märker det alls i en sjua. Annat som lever om.

Många hävdar att de knappt märker det ens i originalsaabar.

Jag kör utan, men har aldrig haft de inkopplade, så jag har ingen referens. I år är motorn stummonterad, det gör nog större skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kopplat ur många balansaxlar åt kunder när transmissionen börjat låta illa och det inte är försvarbart att bekosta bytet av transmissionssatsen. Ingen har klagat, varken på 900, 9000, 9-3 eller 9-5 2,0 eller 2,3 motorer. Kört min egen 9000 2,3 Turbo från 17000 - 32000 mil under 8 år med urkopplade axlar. 7an har inga axlar, Pluggade enl beskrivning i min tråd.

Jag sparade 11 kilo på min motor iom detta, avsvarvad remskiva och lättare Abbott 900 svänghjul med Viggenkoppling. Intressant är att Viggenkopplingen är 1,5 kilo lättare iom den mindra tryckplattan.

Link to comment
Share on other sites

Trodde faktiskt att det skulle märkas i en premiumvagn ( wink.gif ) som 9-5.

Då klipper jag min även där om jag byter kamkedja någon gång.

Kör min 9-5 utan också kom jag på.. Slipa ner två av nitarna i en länk, bryt isär och dra ut kedjan. Håll den spänd medan du tar ur länken. Allt görs underifrån, demontera avgasröret och oljetråget. Kamkedja byter du uppifrån.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...