Jump to content

tips på bilstereobygge mottages tacksamt


Pågen

Recommended Posts

Hej, tänkte höra med detta forum om kunskaper angående bilsterobyggen, det finns andra forum för detta men detta är bäst!, jag har en jänkare från 1970 som jag vill ha lite ljud i och har fundera på följande modell:

DLS 4" placerade brevid varandra där original högtalaren sitter mitt i instrumentbrädan, medföljande diskanter monteras ute vid A-stolparna, medföljande delningsfilter kopplas in och allt matas av ett slutsteg.

10 eller 12" baslåda i bagaget, inga portar eller hål in till kupen, matas av ytterligare ett slutsteg med inbyggt filter.

Tror ni att detta kommer låta bra? anledningen till utformningen är att jag inte vill ta upp hål i hatthylla eller dörrsidor, skulle kunna göra kickpaneler till framsystemet men det är mycket jobb, som tillägg funderar jag på att bygga mindre lådor med 6,5" och stoppa under soffan fram för att ger en bredare ljudbild? Speciellt för de i baksätet.

Kom med tips!

Link to comment
Share on other sites

Ska de där bak höra nåt behövs det högtalare där också. Dvs mellan och diskanter. Sättes i dörrarna.

Då det är en stor bil så kommer basen som koommer fram låta för jävligt om du inte tidskompenserar. Men då kommer istället basen i baksätet låta lite sisådär...

Jag hade haft större högtalare fram för att få ner lite till i frekvenskurvan. Sedan bara kört det absolut dovaste i bagaget. Bästa är om du kan få in luften något.

Men som sagt allt beror på vad du är ute efter för ljud?

Det är jättesvårt att få bra ljud för alla som sitter i en bil. ännu svårare när det är en större bil :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...