Jump to content

Nytt motoralternativ


Martin

Recommended Posts

Tycker det ser ut som att det skulle vara en stor roterande massa med den stora cylinderklumpen som roterar. Men intressant ändå.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett intressant koncept.

Tyvärr så gömde det sig ett antal halvsanningar i det som sades så jag undrar hur seriösa de egentligen är. Den filmen passar att presentera för en potentiell finansiär med inte allt för mycket motorkunskap...

Link to comment
Share on other sites

Oavsett hur bra/dålig den är så tror jag den är för sent påkommen. Skulle tro att de traditionella motorerna börjar närma sig end of life och då är det nog inte många som ger sig på ett helt nytt koncept. Man håller sig nog till förfining av det som finns. Kanske....

Link to comment
Share on other sites

End of life? Nej, det håller jag inte alls med om. Det finns många applikationer där enda alternativet är en ICE, det finns inga andra alternativ. Men du har säkert rätt i din reflektion i övrigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror de får till konceptet inom en rimlig tid bara de har tillräckligt i kassan . Principen är mycket lik den som används i en kolvpump/motor inom hydrauliken som fungerat väl i över 30 år nu.

Link to comment
Share on other sites

Intressant. Det stod i förra numret av Klassiska Bilar att Saab experimenterade med något kallat tvärstycksmotor innan de bestämde sig för Fords V4 till 95/96. På den korta beskrivningen lät det lite som denna duke-motor?

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är om man är i Köpenhamn så går man på Burmester & Wains Museum Diesel Hous och tittar på en dubbelverkande maskin från 30 talet som fortfarande startas en söndag i månaden och ibland oftare.

Dom visar modeller av fartyg och maskiner av den större typen både Tvärstyckare och trunk maskiner.

Det är värkeligen ett nöje för en motorintreserad. Även om man som jag ser en sådan varje dag.

Ligger rimligt centralt bakom köpcentrat Fisketorvet i Syd hamnen som man passerar när man kommer via broen.

ca 1,5 km från centralstationen.

Skruvade locost hälsningar från Kina.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...