Jump to content

Vad säger Trionic-experterna


Recommended Posts

Gjorde ett halvhjärtat startförsök idag. Dels med orörd box från förra säsongen och dels med en annan med mer anpassad mjukvara.

Problemet är att det klickar i ett relä, tror det är bränslepumpsreläet, precis som ett blinkrelä. Gäller båda boxarna.

Vad tyder det på?

Trodde först det var startspärren, men den är inte aktiverad på någon av boxarna. Och motorn hostar igång lite.

Link to comment
Share on other sites

Jag menade startspärren i boxen, vss enabled/disabled.

Har inte mätt spänningen, men startmotorn går runt ordentligt. Och den tuffar igång lite, men det luktar mycket E85 :) Mjukvaran är nog inte riktigt anpassad till 875-spridarna.

Jag gissar att det "blinkande" reläet är någon slags felkod.

Link to comment
Share on other sites

Låter mer som om du gjort något under vintern i elsystemet.. Klickar relät hela tiden, även när du inte kör startmotorn?

Edit: Om det är huvudrelät som tickar, så ska det ticka motsvarande i tomgångsmotorn

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Har tre relä intill varandra, svårt att avgöra viket det var. Ska kika mer idag. Elsystemet är en av sakerna jag inte rört i vinter. Mer än att koppla ur och in motorn.

Har ett svagt minne i bakhuvudet att jag hört om någon med samma fel.

Link to comment
Share on other sites

Har varit med om mystiska fel efter vissa flashningar . Men har du helt orörd ecu låter det ju som bilen i sig.

Om du inte tappat vev pulsen då drar den inte relät men nu står den ju och slår ? Eller

Link to comment
Share on other sites

Sensorjordningen okej? Kolla på stift 66 & 67 på Trionicstyrdonet så det är ordentlig jord där. Möjligen kan störningar trigga så pumprelät drar, det har jag faktiskt råkat ut för. Dock tänkte jag inte på att relät klickade, bränslepumpen gick konstant då.

Link to comment
Share on other sites

Pumprelät ska ju dra 2 sekunder om tändningen varit avslagen i 15 min eller mer, något triggar reläet, men eftersom det pulsar.. Går relät och pumpen konstant varje gång du slår på tändningen?

Link to comment
Share on other sites

Ja, relä/pump går konstant. Eller ja, 95 % av tiden.

Jag kanske har fuckat upp något i boxarna. Jag har John C:s combiadapter och kunde inte absluta via canbus av någon anledning, får inte kontakt. Fungerade förra året. Så jag körde med BDM efter många försök.

Ska prova att flasha om.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag fått igång kommunikationen via can, Installerade om .net, T5suite och drivrutinerna till combiadaptern.

Skickade in min 20 MHz-fil i en 16 MHz-box och vips så betedde sig bränslepumpreläet sig som det skulle.

Var antagligen något korrupt. Men jag läste tillbaka filen efter flashning och jämförde med den flashade och det var inga skillnader. Lite skumt är det.

Link to comment
Share on other sites

Jag menar vad för boost som visas på datorskärmen när man är online och kollar live-data.

Jag tror det är något galet med min mjukvara.

Ser 1,5 bar i T5suite när jag trycker in 2 bar med kompressorn rakt in i map-sensorn (manometer med hög precision).

Link to comment
Share on other sites

Om du tittar live i någon vanlig mapp ( där cursorn hoppar runt ) är det samma ? För du har ju ställt Easy view så den vet du har 3 bars mapp ? .

Det är ju en liten fint som görs för att kunna få det korrekt i t5suite. vet inte om man bara skalat om alla stöd ställen i sw till "fel" postition och sedan när man visar det håller t5 reda på det och multiplicerar upp det med en faktor 2.5/3

Link to comment
Share on other sites

För du har ju ställt Easy view så den vet du har 3 bars mapp ?

Där har vi det nog. Jag trodde T5suite själv ställde om sig när man ställde in det på 3 bars-sensor.

Tack, ska kolla därhemma.

Angående det klickande reläet så måste det vara när det blivit riktigt konstigt

i boxen.

Igår klickade även spridarna i takt efter en flashning. Vilket resulterade i cylindrar och insug

fyllt med E85...

Skruvade ur tändstiften och sög ut det mesta, drog runt motorn och då sprutade det E85 i hela garaget. Hmmm...

Link to comment
Share on other sites

Där har vi det nog. Jag trodde T5suite själv ställde om sig när man ställde in det på 3 bars-sensor.

Jo jag har för mig den skall göra det , dilemma skrivr ju in vissa parametrar i frimwaret trodde att man sedan läste det för just sådant här. Men OM din sw är EJ wizard pulad lär det ju inte fungera så.

Link to comment
Share on other sites

Just 1.5 bar motsvarar väl max på den vanliga sensorn (-1 - 1.5)? Så 2 bar skulle ju ge 1.5 utläst. Vet inte om det kan vara en ledtråd i felsökningen då jag aldrig pillat med något av detta utan bara kom ihåg det från att ha tittat lite i manualerna härmdagen.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Skulle gissa den visar fel. De s.k PID och DID arna läser standard signaler där omskalningen troligtvis inte är med.

Men det beror ju på hur man skalar om... hoppas jag har fel

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...