Jump to content

Nytt bromseri !


Jörgen

Recommended Posts

Hej , när jag byggde bilen så valde jag att tillverka mig ett stående pedalställ med bromsvåg, kört med detta i 4 år nu och varje sommar så fick jag ont i vänster knä, det är så trångt nere vid stället så att vänsterfoten inte går att stoppa undan utan man får en lite konstig vinkel ,därav knäont :mad:/>/> men nu i förrgår så blev jag efter premiärturen förb....d för smärtan kom tillbaka .så in med skiten i garaget och ut och bort med det stående stället , förnu gör jag ett nytt hängande istället.

Matrial har jag liggande Alu 5754 tjocklek 20mm ,rena Cealm måtten :prop:/>/> , men det kommer bli starkt ,för jag kommer att sätta dit en saab 95 alu cylinder som är större diam 25mm istället för mina 17,44mm.

Ändrar även utvxl på pedalerna ifrån 1:3 till 1:5,5 så det sak nog bli bra , just nu har jag ingen bromsvåg men får väl sätta dit en om det behövs .

Lite bilder under byggtiden.

post-43-0-12327800-1398380345_thumb.jpg

post-43-0-34468400-1398380373_thumb.jpg

post-43-0-22813600-1398380584_thumb.jpg

mer kommer när det är färdigt, pedalerna har jag gjutit själv och en används till kopplingen men vågar inte riktigt använda den andra till bromsen

så den blir nog i RF istället :)/>/>

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag har en modellsnickar utbildninng bla , så har jag experimenterat lite med alugjutning, har en smältugn och lite deglar,

modellerna gör man enklast och billigast av trä alträ är bra att jobba i men fura funkar det med, man gör den i 2 delar så man kan lägga den i

varsin sk "flaska" gjutformen.

Jag använder en oljesand som jag köpte men man kan lätt göra sanden själv, man tar exvis Råda sand som finns i olika finheter det får

man välja själv ,det kan dock vara bra i början att använda lite grövre för att gasavgången ur sanden blir bättre.

I smältan bör man doppa och röra runt med en sorts "salt" som tar bort kvävgas( eller vätgas ? kommer inte ihåg just ) som bildas i alu under smältningen, annars så kan det bildas inneslutna bubblor i alubiten som då försvagar hållfastheten betydligt, hade just inte detta salt vid gjutningen och är då lite orolig för just detta fenomen.

Vid gjutning så ryker det en del. oljan i sanden bränner ,efter några minuter slår man sönder sanden och tar ut gjutbiten.

Ska man vara riktigt säker på hållfasthten på en alubit som ska tåla lite eller bearbetas mycket så härdar man den, då värmer man

upp den till strax under smältpunkten och kyler den snabbt i kallt vatten.

Bra alu för gjutning är bilkolvar ,topplock och växellådor, dock ej gamla bubblalådor ,kan vara magnesium i dessa , det vill man inte ha.

Vikten på mitt ställ blir nog lite tyngre än det gamla men denna gången blir det ultrastabilt :lol:/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...