Jump to content

Avsomnat locostbygge


hugge

Recommended Posts

Jaha. Nu har jag torskat fullständigt på detta, att bygga en locost.

Jag tänkte dock fuska, jag skulle vilja köpa mig lite försprång. Någon som kanske börjat svetsa ihop en ram och sourcat ihop delar men inte riktigt orkat göra klart? Det mesta är av intresse men jag har ju sneglat lite på McSorley ramarna. Drömmen vore väl en punktad men ej färdigsvetsad ram och en plan för slutresultat och kanske även lite diverse delar som hjulupphängning osv medföljande men kanske inte monterat. Andemeningen i projekt ska vara lo-cost, det ska inte bli nått vansinessprojekt som drar iväg i 150 000kr klassen utan simpelt, billigt och funktionellt. Givetvis ska allting vara tänkt med SFRO-besiktning i tanke så inga 1.5mm ramar :). TIG/MIG/MMA-svets, rörböj, vinkelslip (dom enda tre verktygen man behöver i livet) och ett glatt humör finns så var inte rädd att kom med knasiga förslag ;)

Ram-plocke-pinn kan också vara intressant!

Ser gärna att det är inom nån/några timmar ifrån Stockholm.

Edited by hugge
Link to comment
Share on other sites

BOE-ramen där kan ju vara intressant. Vad skulle ett skäligt bud vara för den ramen? ser att ramar går från 2000kr till 10000kr liksom. Man vill ju inte över eller underbuda direkt :)

Link to comment
Share on other sites

BOE-ramen där kan ju vara intressant. Vad skulle ett skäligt bud vara för den ramen? ser att ramar går från 2000kr till 10000kr liksom. Man vill ju inte över eller underbuda direkt :)/>

Jag tror att du lurar dig själv genom att köpa något avsomnat projekt som någon har gett upp. Börja från skretch själv, blir det inget så har det inte kostat dig många kronor och det finns alltid någon annan som vill fortsätta.

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte ett avsomnat projekt för något år sedan.

För 5500 sek fick jag.

-Ett till 90% färdigt chassie.

-Motor och låda ( 2L-pinto från en sierra)

-rattstång, pedalställ mm fråb sierran.

-Spindlar och bromsar fram bak.

-Bärarmar och hubbar bak från MK.

-En fabriksbyggd ALU-tank

-Diffklump och drivaxlar.

-Dämpare och fjädrar.

Allt lät bra och såg bra ut på bilder, så jag slog till på telefon.

Så nu står jag med en uppsättnign bärarmar, en motor jag inte vill ha (lådan vill jag ha), en tank,spindlar och bromsar i varierande skick som legat länge, en diff och bärarmar i okänt skick, en tank, en uppsättning dämpare och fjädrar som absolut inte hör hemma på en 7:a måste ha varit något som låg på hyllan hos hen som började projektet som dessutom var gammla och slitna.

Chassiet var bara att sätta kapen i då det var snett och sönder slipat (de hade inta bara slipat svetsar utan även i ram materialet) en del svetsar som ej var slipade såg ok ut, vissa andra var helt förfärliga, så det hade nog varit fler än en peron som svetsat på den ramen.

Så visst lite delar fick jag för mina 5500 sek men kände mig lite lurad när allt var hemma, och det rosa skimmret av att ha skaffat mig ett projekt hade lagt sig.

Så det har tagit 1,5 år innan jag samlade kraft och har beställt hem "lös virke" och tänkte börja igen.

Så titta noga om du ska köpa något påbörjat.

Materialet till ramen kostar 3000-4000 och lite blod, svet och tårar men då vet du vem som mätt, byggt och svetsat ;-)

Såg en sierra -92 på blocket igår för 2000 sek körbar men med ett dåligt hjullager i bak, då har man en hel bil att plocka delar ifrån även el-komponenter om man vill hålla det locost ;-)

Lycka till med letande och projektet // Micke

Link to comment
Share on other sites

Absolut. Finns såklart en viss risk att man köper nån hemsk skitram som nån pinnsvetsat av bonnjärn. Dvsa det är bara att börja om från början. Jag har börjat komma till insikt att svetsa ram, det är ju faktiskt ganska roligt och när man väl är klar så har man nog blivit en betydligt bättre svetsare än innan. Jag har lagt ut en förfrågan till Stena-stål på vad dom vill ha betalt för allt ifrån McSorleys plocklista på 442E ramen.

Jag vill nog helst inte bygga på Sierra då det känns som en rätt föräldrad plattform som börjar bli svår att hitta delar till (?). Volvo känns för mig mer rätt dels eftersom jag är uppväxt i en volvo-stad (köping), har meckat volvo en hel del som mindre och dessutom bor mina föräldrar 100m ifrån SVIS lager. Dessutom står det ju en rostig 240/740 i varenda jävla hörn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...