Jump to content

A-armar med uniballs


chrilla

Recommended Posts

Vet någon om det finns främre övre bärarmar med uniballs att köpa någonstans, har alldeles för lite Caster, bara 4° och ingen återstyrning.Bilen är helt färdig men klarade inte bullerprovet :(/> och har som sagt väldigt dålig återstyrning.

Jag orkar inte börja om med bärarmarna eller kapa fästen och hålla på, nu vill jag bara få den på vägen.

/Chrilla

Link to comment
Share on other sites

En fundering eller så tänker jag fel om bilen.

Hur kan uniballs fixa castervinkeln fram? Det som behövs är att flytta övre spindelbulten bakåt 1,5 till 2,5 cm för du skall få ytterligare 4 grader caster, totalt cirka 8 grader. Byter du till uniballs ger det bara möjlighet att ändra på camber.

En bild skulle vara bra att se hur det ser ut på din bil.

Link to comment
Share on other sites

En fundering eller så tänker jag fel om bilen.

Hur kan uniballs fixa castervinkeln fram? Det som behövs är att flytta övre spindelbulten bakåt 1,5 till 2,5 cm för du skall få ytterligare 4 grader caster, totalt cirka 8 grader. Byter du till uniballs ger det bara möjlighet att ändra på camber.

En bild skulle vara bra att se hur det ser ut på din bil.

Ok, jag tänker att om jag har uniballs istället för fasta bussningar i infästning mot ramen kan jag förlänga främre röret och korta bakre och på så sätt få övre kulled längre bak, som de här:

post-4829-0-52921400-1398107889_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte funka särskilt bra. Du har bara 4 grader nu och behöver ungefär 4 till. Det ger mellan 15 och 25 mm i "rakt-bakåt-förflyttning" av spindelleden.. Om du skruvar in respektive skruvar ut uniballs enligt bilden kommer de att beskriva en cirkelrörelse. Skulle du lyckas få till 8 grader caster dvs 20 mm förflyttning bakåt så kommer du få en camber som inte blir att leka med.

Det lite jobbiga är nog att antingen göra nya övre bärarmar eller att flytta fästena bakåt. Flytta kan vara lättaste åtgärden. Om du nu gör nya fästen gör den e-x-t-r-a breda så du kan schimsa 10 eller 15mm då kommer det bli lättställd caster.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ju teoretiskt kapa dem vid infästningen vid spindeln och förlänga/korta dem där vid. Och då få förflyttningen. Men jag hade nog gjort nya ändå.

Som Cealm skrev har jag gjort så jag kan skimsa 10mm utan större problem och då flytta mina fram och bakåt. Jag gjorde så på både övre och undre och det ger mig nästan 20mm förflyttning totalt om jag då även tar lite på bussningarna.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för tipset. Ska plocka ner allt igen och se om jag kan kapa bort fästena på ett "snyggt sätt", tyvärr måste ju alla sidoplåtar bort och avgassystem och styrlänkage och, och, och...

Har beställt en digital caster camber mätare så det blir rätt den här gången, tråkigt när man bygger efter ritning och inte har tillgång till en fyrhjulsmätare. Gjorde en fyrhjulsmätning på en firma och insåg först då att det var lite för lite caster, hade lite mycket toe in bak med, men det går ju att fixa med shims och resten är ju ställbart som tur är.

Link to comment
Share on other sites

Borde ju fungera bra med uniballs. Under förutsättning att spindelleden också kan justeras, men de kan de väl alltid?

Om du förlänger främre röret och kortar bakre så kommer övre spindelleden längre bak och längre in. Men om du då kan justera ut spindelleden borde du vara hemma.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...