Jump to content

Bromsproblem 140 spindel


janne85

Recommended Posts

Har stött på problem med min bromssetup.

Har ju tänkt att köra Volvo 240 ventilerade skivor och bromsok tillsammans med mina Volvo 140 spindlar.

Köpte bromsok och bromsskivor på biltema,slipade ner anliggningsytan på oken så dom passar på spindeln tillsammans med skivan. Fick borra upp hålen i oken till 15mm och gänga om i spindeln till m14 då gängorna va skadade. Så långt e de bra. Nu till mitt problem:

När jag sätter i beläggen i oken som dom ska va så ser man 5mm av beläggen som syns utanför skivan.(det ljusgrå är beläggets slityta)

DSC_0055_zpsspmvcpom.jpg

Kollade sen på oken och hålen är ju lite nära kanten, men finns ju in möjlighet att hålen är felborrade med 5mm.

DSC_0056_zpspcuvakxw.jpg

Några bra idéer varför det är så?

Fel på oken?

Skivorna är mätta till 263 mm

Spindlarna är sena 140

//Janne

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Jag ljög när jag sa att jag lärt mig leva med detta. I samband med den övriga ombyggnaden av bromssystemet shoppade jag ett par skivor till 160. Dom är typ 9mm större, 2mm tjockare och väger ungefär 7kg. Biltemas 240-skivor väger ungefär 5 kg. Om man kör med 240-ok måse dom vara avfrästa på samma sätt som för 240-skivorna. Men klossarna passar helt underbart!

post-14-0-47426700-1426712270_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

På våra lätta bilar (600-750 kg) så behövs det egentligen inte , dom flesta ventilerade skivor sitter ju på bilar med en vikt

på dubbla våra bilars vikt.

Bygger du en bil som du kör trackdays 90% av tiden så kör med ventilerat.

En solid skiva väger mycket mindre .

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...