Jump to content

Nya möjligheter att registrera begagnade kitcars från annat EU-land


Recommended Posts

Det har ju varit omöjligt att registrera ett t.ex. engelskt hemmabygge som varit gatgodkänt i England.

Runt om i Europa finns det ju ganska många olika regelverk för registrering av amatörbyggda fordon.

Man har nu lyckats registrera ett par exemplar av nya 9-5 kombi i Sverige trots att bilen saknar helbilsgodkännande och enligt det svenska regelverket inte ska kunna gå att registrera.

Dom som nu lyckats hänvisar till att bilarna varit registrerade och godkända för allmän väg i annat EU-land och att det bara är för svenska myndigheter att böja sig för detta.

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.3037149-unika-saabar-godkanda-for-trafik

Tydligen har EU-domstolen yttrat sig och transportstyrelsen då veknat. En bil godkänd i ett EU-land är också godkänd i alla EU-länder.

Frågan är nu om det är fritt fram, med samma argument, att registrera en begagnad kitcar från England i Sverige?

Finns det något formellt hinder mot att få en bil godkänd i England och sedan importerad till sverige?

Det är väl knappast något man kommer marknadsföra utan förste som provar får se.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem är väl att saab:arna inte reggades som Amatörbyggda utan någon sorts "specialbisgodkännandel" i tyskland,.

Dom svenska och engelska reglerna är ju för amatörbyggda bilar och kan då inte reggas i annat eu .land, sen har ju westfield fått "Lågserieproducerad fordon" och då gäller andra regler och således kan en westfield reggas som nyckelfärdig eller byggsats i sverige.

Ska man hårdra TS regelverk för amatörbyggda bilar så skulle kanske 50% av bilarna inte godkännas :(/> , inga sk kitcars får nämligen reggas i sverige utan måste i huvudsak vara "egentillverkade" såsom att chassie kaross och hjulupphängningar måste vara tillverkade av byggaren.

men än så länge godkänner SFRO dessa kit då dom känner till kvaliteten på dom, men om nån tjänsteman på TS får för sig att vara krånglig

då kan det bli surt, men men ..B)/>

Ddet kan ju va intressant det du skrev om man kan tolka reglerna på nåt annat sätt, är väl för nån att prova så får man se vad det leder till.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Ett problem är väl att saab:arna inte reggades som Amatörbyggda utan någon sorts "specialbisgodkännandel" i tyskland,.

Dom svenska och engelska reglerna är ju för amatörbyggda bilar och kan då inte reggas i annat eu .land, sen har ju westfield fått "Lågserieproducerad fordon" och då gäller andra regler och således kan en westfield reggas som nyckelfärdig eller byggsats i sverige.

Ska man hårdra TS regelverk för amatörbyggda bilar så skulle kanske 50% av bilarna inte godkännas :(, inga sk kitcars får nämligen reggas i sverige utan måste i huvudsak vara "egentillverkade" såsom att chassie kaross och hjulupphängningar måste vara tillverkade av byggaren.

men än så länge godkänner SFRO dessa kit då dom känner till kvaliteten på dom, men om nån tjänsteman på TS får för sig att vara krånglig

då kan det bli surt, men men ..B)

Ddet kan ju va intressant det du skrev om man kan tolka reglerna på nåt annat sätt, är väl för nån att prova så får man se vad det leder till.

Jörgen B

Jörgen, du missar en vital del i det Fredrik skriver: "Dom som nu lyckats hänvisar till att bilarna varit registrerade och godkända för allmän väg i annat EU-land och att det bara är för svenska myndigheter att böja sig för detta."

Om det stämmer så kan TSV inte säga nej till fordon som är/varit godkända/registrerade inom EU. Dvs frittfram för även amatörbyggda fordon från andra länder. :)

Det skall bli mycket intressant att följa utvecklingen runt det här! Tack för infon Fredrik!

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Precis.

När man nu går så strikt på att bilarna varit registrerade och godkända i ett annat EU-land kan man hoppa över den andra diskussionen om hur dom blev godkända i det andra EU-landet.

Möjligen skulle det kunna bli tvärt om också.

Kitcar-byggare kommer till sverige för att få sina bilar svenskreggade genom SFRO för att sedan exportera dom till ett annat EU-land med mer restriktiv lagstiftning....

Link to comment
Share on other sites

Personligen tror jag inte dett kommer hjälpa oss. Det går säkerligen att hävda att för amatarbyggda fordon gäller andra typer av regler där nationella särintressen väger tyngre (glaset är alltid halvtomt). Eventuellt kan det till och med hindra oss. Om man inom EU börjar prata med varandra och inser att man inte kan komma överens kanske de istället väljer att totalförbjuda hemmabyggen.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte ta in en från Uk 2008 men de sa att kitcars var sk lågserie fordon och det var andra regler och skulle inte gå att ta in på allmän väg.

Link to comment
Share on other sites

Som en total avsporing så kan jeg opplyse om at det fra 1 Januar ble lov å amatørbygge bil i Norge. Dette har ikke vært lov før, men vi har nå kopiert SFRO sitt regelverk. Det er ikke lov å impotere kitkars fra utlandet, slik som diskutert her.

Det er en mulighet for å importere avstannade byggen fra Sverige som har SFRO1, men ingen ferdige biler.

Og en liten detalj: Det er selvfølgelig fulle avgifter. En typisk Seven vil ha en avgift på c. 120.000 til 150.000 avhengig av motor :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte ta in en från Uk 2008 men de sa att kitcars var sk lågserie fordon och det var andra regler och skulle inte gå att ta in på allmän väg.

Fast det måste vällans SAABarn också varit? Lågserie menar jag.

Som en total avsporing så kan jeg opplyse om at det fra 1 Januar ble lov å amatørbygge bil i Norge. Dette har ikke vært lov før, men vi har nå kopiert SFRO sitt regelverk. Det er ikke lov å impotere kitkars fra utlandet, slik som diskutert her.

Det er en mulighet for å importere avstannade byggen fra Sverige som har SFRO1, men ingen ferdige biler.

Og en liten detalj: Det er selvfølgelig fulle avgifter. En typisk Seven vil ha en avgift på c. 120.000 til 150.000 avhengig av motor banghead.gif

Trots att det är en del nålsögon som skalls igenom här i Sverige så har vi det nog relativt bra som amatörbyggare. Kunde varit mycket mycket värre.

Link to comment
Share on other sites

Det finns tydligen olika typer av lågseriefordon enligt EU, bara en av dem är godkända i hela EU och de andra har nationella regler.

Saxar från http://www.caterham.se/KopinfoEU.htm

I EU dokumentet tas 3 nivåer av lågserie fordon typ M upp:

Enskilt fordon: Enstyckstillverkade fordon med krav ungefär som Svenska amatörbyggt-fordon. Kraven sätts på nationell nivå.

Nationellt lågserie fordon: Högre krav än Enskilt fordon. Bland annat full avgasrening, men inga krockprover. Kraven samma som lågseriebilar men begr. till 75st/år.

EU klassade lågseriebilar: Max antal till 1000st/år, samma krav som nationellt fordon. Förenklad registrering.

Så, som Martin var inne på kommer nog hembyggen att räknas som Enskilt Fordon och måste då gå under nationella regler. Då spelar det ingen roll att bilen varit godkänd i ett annat EU-land.

Link to comment
Share on other sites

----- Trots att det är en del nålsögon som skalls igenom här i Sverige så har vi det nog relativt bra som amatörbyggare. Kunde varit mycket mycket värre. ----

Nej, vi har det inte "relativt bra" vi har det så bra så vi knappt kan förstå hur bra vi har det med våra regler och möjligheter för amatörbyggda bilar i Sverige

Link to comment
Share on other sites

Det finns tydligen olika typer av lågseriefordon enligt EU, bara en av dem är godkända i hela EU och de andra har nationella regler.

Saxar från http://www.caterham.se/KopinfoEU.htm

Så, som Martin var inne på kommer nog hembyggen att räknas som Enskilt Fordon och måste då gå under nationella regler. Då spelar det ingen roll att bilen varit godkänd i ett annat EU-land.

Jovisst, men nu pratar du ju om möjligheterna att registrera bilarna första gången.

Saabarna jag länkade till hade aldrig, ALDRIG, gått att registrera i Sverige om man bara gått efter de svenska nationella regelverket. Fram till nu har man ju trott att det är de nationella reglerna som alltid gäller.

Registreringen av dessa Saabar har ju ställt det hela på ända. Transportstyrelsen hävdade ju först att bilarna blivit godkända i tyskland MOT reglerna. Utslaget blev att det inte spelar någon roll. Registrering i EU-land betyder godkänd i hela EU.

En Saab 9-5 kombi passar inte in i någon av de möjligheter som finns i Sverige att registrera ett fordon. Ändå står dom där med svenska skyltar...

Link to comment
Share on other sites

Pac,

Svenska amatörbyggen/ombyggda fordon är ett undantag och gäller därför bara i sverige, likadant gäller med dom engelska amatörbyggda bilarna..:(/> detta med saab:arna påverkar inte regelverket som finns i sverige för vår typ av bil.

Och nu har ju även norge samma regler tydligen.

Den infon som jag fått så är Saab:arna registrerade genom en stor tysk bilfirma som kan utfärda ett helfordonsgodkännande (vilket bara en biltillverkare i sverige kan göra ) eller som en "specialbil" och då fungerar det att regga bilen i annat EU land.

Det kanske skulle kunna gå att göra i sverige med av någon bilfirma ,men då får den firman ansvaret för bilmodellen på köpet (med allt vad detta innebär ) och det kanske inte många vågar ta.

Thomas,

det är i nuläget bara westfield vad jag vet som fått status i england som lågserieproducerat och därför kan registreras i sverige :thumbsup:/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

----- Trots att det är en del nålsögon som skalls igenom här i Sverige så har vi det nog relativt bra som amatörbyggare. Kunde varit mycket mycket värre. ----

Nej, vi har det inte "relativt bra" vi har det så bra så vi knappt kan förstå hur bra vi har det med våra regler och möjligheter för amatörbyggda bilar i Sverige

Calle har helt rätt.

Det här bör varje bilbyggare fundera djupt och länge över, framförallt om/när vi råkar få ett råd vi inte gillar från vår SFRO-man...

Vi skall ta hand om och vårda våra regler. Det är inte en självklarhet att vi får behålla möjligheterna att regga om vi "krånglar till det".

När man nu går så strikt på att bilarna varit registrerade och godkända i ett annat EU-land kan man hoppa över den andra diskussionen om hur dom blev godkända i det andra EU-landet.....

Det är ju det här som är knäckpunkten och som åsidosätter alla nationella regler. Framtiden lär utvisa om/hur det här påverkar.

Det är väldigt intressant och kan få rejäl påverkan på antalet locost i vårt avlånga land, tack för att du delar med dig Fredrik! :)

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Jovisst, men nu pratar du ju om möjligheterna att registrera bilarna första gången.

Saabarna jag länkade till hade aldrig, ALDRIG, gått att registrera i Sverige om man bara gått efter de svenska nationella regelverket. Fram till nu har man ju trott att det är de nationella reglerna som alltid gäller.

Jag vet inte exakt hur det gick till när Saabarna godkändes i Tyskland, men jag menar att det troligtvis ändå spelar roll hur fordonet registrerades första gången om man senare vill registrera det i ett annat eu-land.

Om de lyckades få Saab-modellen helbilsgodkänd i EU så gäller det även i Sverige. Samma om den skulle EU-godkänts som lågseriefordon som vissa Westfield och Caterham-modeller - de ska man också kunna registrera i Sverige. Men om de godkändes som "enskilt fordon" i Tyskland på något sätt borde det inte gått. Om så ändå var fallet så borde även t.ex. SVA-godkända byggen från UK och andra nationella regelverk gå att regga in i Sverige utan att gå via SFRO osv, men jag tror inte det var så det gick till.

Alltså, man kan registrera en bil i Sverige om den är godkänd i ett annat eu-land *enligt ett eu-regelverk*. Man kan också registrera en bil i Sverige enligt svenska nationella regler som t.ex Amatörbyggt Fordon - dessa regler har inte EU med att göra. Men man kan inte få stöd av ett annat lands nationella regler för att registrera en bil i Sverige, oavsett om det andra landet är med i EU eller ej.

Så tror jag iallafall tills vidare. :)

Link to comment
Share on other sites

Några kommentarer från mig...

Det har inte - eller ska inte ha varit - omöjligt att importera ett amatörbygge från ett annat land, EU-land eller inte. Den normala vägen ska ha varit att fordonet genomgår en svensk SFRO-besiktning innan det registreras här. Knäckfrågan har varit att man måste kunna visa just att fordonet är byggt av en enskild person ("amatör") och inte en serietillverkad bil eller komplett kitcar. Bilen ska också då uppfylla svenska krav vilket kan kräva en del justeringar.

När det gäller import av lågseriefordon rent generellt så är det faktiskt så att EU-reglerna säger precis tvärtemot vad ni anför här - ett EU-land ska normalt sett acceptera ett annat EU-lands typgodkännande eller enskilt godkännande. Men, om man har godtagbara skäl att anse att kraven inte motsvarar landets egna tekniska krav får man vägra. Alltså, Sverige kan bara vägra ett Engelskt godkännande om Sverige har skäl att anse att de engelska kraven inte motsvarar våra svenska tekniska krav.

Det är inte mer reglerat än så och det är förstås oklart vad man egentligen menar med tekniska krav. Jämför man svenska och engelska krav för amatörbyggt fordon så skiljer de ju sig åt på flera punkter (krav på SFRO-besiktning i Sverige, 15 kW/100 kg, annan utformning av kraven på bromsar etc.) så där kan man kanske med fog hävda att man inte kan acceptera det engelska godkännandet rakt av.

För Saabarna är det svårare eftersom jag inte har koll på nationella kraven i Tyskland och inte heller vet vad bilarna godkänts mot (EU-typgodkännande, EU lågserietypgodkännande, nationellt lågserietypgodkännande eller enskilt godkännande).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Tack Gustav för dina synpunkter.

För Saabarna är det svårare eftersom jag inte har koll på nationella kraven i Tyskland och inte heller vet vad bilarna godkänts mot (EU-typgodkännande, EU lågserietypgodkännande, nationellt lågserietypgodkännande eller enskilt godkännande).

Jag blir inte heller helt klok på vilket man stöder sig på. De tre första borde ju vara svårt utan tillverkaren med på tåget. Måste ju vara någon form av enskilt godkännande. Men hur sedan transportstyrelsen kommit fram till att Saabarna uppfyller nivån rent tekniskt är något oklart. Vi ska vara medvetna om att det rör sig om förserie/provbilar. Dessa bilar är redan från början tänkta att avrustas och skrotas. Det kan finnas delar som inte alls är tänkta för ett vanligt liv i händerna på en konsument. Kombibilarna var en del av årsmodell 12. Det var inte bara en kombibaklucka...

Link to comment
Share on other sites

Hej Gustaf , bra info.

"När det gäller import av lågseriefordon rent generellt så är det faktiskt så att EU-reglerna säger precis tvärtemot vad ni anför här - ett EU-land ska normalt sett acceptera ett annat EU-lands typgodkännande eller enskilt godkännande. Men, om man har godtagbara skäl att anse att kraven inte motsvarar landets egna tekniska krav får man vägra. Alltså, Sverige kan bara vägra ett Engelskt godkännande om Sverige har skäl att anse att de engelska kraven inte motsvarar våra svenska tekniska krav."

angående detta så träffade jag en person förra sommaren som hade köpt och importerat en westfield då ,nyckelfärdig (ej Kitcar), och som han sa så gick han inte via SFRO utan på det sätt som man gör med importerad bil, regbesiktning osv.

Detta just pga att westfield har fått certifiering just som "lågserieproducerad" och då inte räknas som amatörbyggt fordon som måste gå

via SFRO .

Hoppas att det stämmer vad som berättades för mig.:thumbsup:/>/>/>/>

Caterham har väl liknande certifiering om jag förstått det rätt.

Om man läser TSFS 2013:63 Författningssamling ifrån 41:a kap som gäller vår typ av fordon så är det just ett avsnitt som kan försvåra

för oss vad det är för typ av fordon som ska vara möjligt att registreras i sverige.

Nu vet vi ju att SFRO har god kännedom av olika märken ifrån england och som kan godkännas av dom men det är TS som har sista ordet

och vi får hoppas att dom i vanlig ordning går på vad SFRO säger i sitt slutdokument :racesmile:/>/>/>/>

"amatörbyggt fordon

fordon som tillverkats av enskild person för eget bruk

eller fordon som ändrats av enskild person för eget

bruk i större omfattning än vad som avses med

ombyggt fordon enligt definition ovan;

med

amatörbyggt fordon avses inte fordon som från

tillverkaren levereras helt eller delvis i byggsats och

som därefter monteras ihop av enskild person för eget

bruk "

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

För Saabarna...

Gustaf

Tack Gustaf, det är alltid intressant att få ta del av dina synpunkter.

Enligt den samlade "paragraf"-kunskapen här på forat så borde det varit enkelt att förvägra en registrering i Sverige, enligt artikeln var det också där det började. Men, nu står de här med skyltar på sig vilket signalerar att det är ett nytt läge och att "paragraf"-kunskapen behöver uppdateras. Det är nog bara till att inse att ingen av oss har tillräckligt med info, vi gissar helt villt.

Jag ser fram emot när fakta kommer fram som kan ge nytt ljus över vad som skett.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Grejen med Saabarna tror jag är att Sverige inte har några specifika regler för nationella lågserie- eller enstycksgodkännanden (förutom amatörbyggt fordon) såvitt jag vet, dvs EU-direktivet (2007/46/EG) gäller rakt av när det gäller tekniska krav för den typen av fordon. Om Tyskland har samma krav (troligt) så är ju ett tyskt godkännande baserat på samma tekniska krav som ett svenskt godkännande. Då kan man knappast vägra att godta fordonet på de grunderna - i så fall skulle man vägra för att man anser att den tyska provnings/godkännandeprocessen inte är korrekt.

De undantag som finns i direktivet för låga serier handlar delvis om att en del krav på provning (typ krockprov) kan ersättas med jämförande undersökningar och liknande. Vill man regga en förseriebil typ 9-5 kombi så kan alltså det organ som kontrollerar fordonen i vissa fall själva bedöma om kraven i direktiven uppfylls, utan intygskrav. I andra fall kan man genomföra de prover som krävs, det behöver inte vara tillverkaren i sig som utför proverna eller skriver ut intyg.

Men, jag tycker att det är konstigt att tyska myndigheter godtar en bil som uppenbart inte är avsedd att säljas på en öppen marknad. Om de har haft den informationen framför sig, så är det förvånande.

Det stämmer för övrigt att en del engelska tillverkare (Caterham, Westfield tror jag, säkert någon/några fler) har sökt och fått typgodkännande för låga serier för sina bilar. Det gäller då bilar som byggts av fabriken normalt sett, kit som sålts som kit ska såvitt jag förstår inte omfattas av det typgodkännandet.

Hela "byggsatsproblematiken" är ju något som SFRO arbetar på att få bort och i praktiken ska det sällan bli problem. Enligt Transportstyrelsen själva så ger man normalt sett dispens om det behövs, så att även ett kit kan få betraktas som amatörbygge.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

---- Enligt Transportstyrelsen själva så ger man normalt sett dispens om det behövs, så att även ett kit kan få betraktas som amatörbygge. ---

Skriftligt på Transportstyrelsens hemsida?

eller

Muntligt i kontakt med SFRO?

Om Nej på första och Ja på andra vet du om Transportstyrelsen kommer att skriva något om detta i närtid, tex ett till fem år?

Link to comment
Share on other sites

Gustaf,

Håller med att det är lite kontigt med Saab:arna då dessa inte är förseriebilar utan provbilar som egentligen skulle skrotats

efter färdig provning, enligt en god vän till mig som var med och byggde bilarna så finns det matrial i bilarna som inte skulle vara

där när bilen sen kommit i produktion.

Så kvaliteten på saab:arna kan väl diskuteras ;)/>

Sen är det ju så att erat ,SFRO:s, goda jobb emot myndigheter som TS gör att vi kan hålla på med denna hobby som vi har,för den

är ganska så unik i EU ,bör vi vara rädda om :thumbup:/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

cealm, det är en muntlig kommentar framför i en dialog runt reggning av bilar. Minns jag ordalydelsen rätt gick det ut på att man inte vägrat bevilja dispens så länge man kunde minnas. Däremot har ju en del "kit" fastnat i ursprungskontrollen när man försökt ta dem som amatörbyggen rakt av.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hej där hoppas ni har det bra

hursomhelst detta med att när en bil eller fordon är regatta I ett EU land behöver inte alls innebära att den kan registreras I Sverige det är upp till mottagar landets trafik myndighet att avgöra. började när jag försökte att importera min Renault Trafic van från Swe till Frankrike det vart tvärstopp, därför att den var inte utrustad för Franska förhållanden hade bla sitsvärmare och bakrute defroster motor fans inte på Franska marknaden fick ansöka om 24 olika dispenser för att kunna regga den här I France. Sedan så importerade jag en Cheva Pickis Tysksåld med helbilsgodkännande I Tyskland det slutade med att jag fick sälja tillbaka den dit, så säg inte att vad som är godkännt I EU kan flyttas hur som helst inom EU det funkar inte riktigt så, därför att Medlemsländerna är fortfarande suveräna stater med egna regelverk.

Link to comment
Share on other sites

....så säg inte att vad som är godkännt I EU kan flyttas hur som helst inom EU det funkar inte riktigt så, därför att Medlemsländerna är fortfarande suveräna stater med egna regelverk.

Jan, det är precis det här som Sabbarnas import från Tyskland till Sverige sätter fokus på. När var det du hade de här problmen?

Link to comment
Share on other sites

Jan, jag vet mycket väl att många myndigheter agerar så men det är ett faktum att EU-direktivet säger att man normalt sett ska acceptera andra länders godkännanden. Tyvärr är de flesta kunder inte medvetna om det så man accepterar kraven på intyg och annat, egentligen borde någon ställa myndigheterna till svars...

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...