Jump to content

Fästa rör i ram?


Martin

Recommended Posts

Funderar på om det vore en bra ide att svetsa fast antingen U-formade fästen eller ett utplattat S där man vill fästa rör mot ramen. Nackdelen med det u-formade är att man i så fall måste dela slangklämman för att trä den igenom "öglan". Ett "S" borde fungera väl så bra för jag antar att slangklämman inte far runt.

Dålig ASCII-art

####################### (ram)

------------\______ ("klammer")

Har någon gjort på dylikt maner eller kör ni bara med buntband?

Link to comment
Share on other sites

Smaken är onekligen som röven, klöven smile.gif

Jag tycker inte p-clips är något snyggt.

Nitmutter har jag haft många dåliga erfarenheter av som yngling (många, många år sedan). Vet inte hur många ramsor jag svurit över roterande nitmutter.

Buntband tycker jag är helt ok men jag har ställen där det inte blir bra (karossen går runt samma ramdel och då blir det till att göra åverkan på den för att få runt buntbandet. Kommer dock använda det på vissa ställen.

Förtydligande här är att det gäller lite grövre slang/rör för tex kylvatten.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Grövre slang och rör kommer jag svetsa fast riktiga hållare istället.

Vad är en riktig hållare i detta fall? Typ hur ser den ut och hur tänkte du fästa rören i hållaren?

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Vad är en riktig hållare i detta fall? Typ hur ser den ut och hur tänkte du fästa rören i hållaren?

Jag har borrat hål och gängat till alla klammer/hållare, det tar visserligen tid men jag tycker det blir bra

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Precis borra gänga alt borra svetsa in mutter för att sedan använda hållare.

Kommer även fräsa hållare i divese plast som man skruvar fast rören i. Jag har inte spånat ut allt ännu men det ska skruvas mot ramen så man slipper strajpsen. Även om strajps inte är fel laugh.gif

Link to comment
Share on other sites

På min bil så tog jag m6x16mm insexskruv och svetsade skallen mot ramen ,sen swedols p-clips i olika storlekar och

sen nylocmutter på detta.

Då får du även en clipsen en bit ifrån ramen ,en skruvskalles tjockled :prop:/> , perfekt.

jörgen b

Link to comment
Share on other sites

Måste slå ett slag för självborrande skruv. Har många sådana på min bil. Sitter riktigt bra och har inte tappat en ända än.

Mestadels de små, till exempelvis klammor till bränsleslang och bromsrör. Snabbmonterat :)

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Borrskruv-250-st-87104

De lite större sitter ruskigt bra.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/El-och-Blankforsinkat/Sjalvborrande-6-kantsskruv-100-st-19485

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...