Jump to content

Trassel med Saab 95 Aero


Micael

Recommended Posts

Som titeln säjer så har jag problem med "pundargurkan", dvs bruks bilen. Det är en SAAB 95 Aero -00 som precis är inkörd med 31.000 mil.

Saken är det att rackarn inte laddar som den ska.

Jag har mätt grundladdtrycket och det ligger på 0,45 bar. Mätte med en Mityvac.

Har också kollat alla backventiler att dom är täta. Kopplar jag ur laddstyrningen, dvs tar bort slangen från waste gaten så laddar det fint.

Har också testat med en annan "boost Control valve", men det gav ingen skillnad.

Det verkar som om ECU:n går in och ställer ner trycket lite väl tidigt.

här är en tråd på saab turbo klubben http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/126837-P0420-och-dåligt-laddtryck

Men jag tänkte att här finns det ju folk som mekat med Saabar och kanske har nåt tips som kan göra att jag kommer vidare.

Link to comment
Share on other sites

Första enkla testet om du inte gjort det. Börja med att switcha tändkasett mot sambons. Min steg 3 aero börja helt plötsligt spika ner sig vid 0.7 bar bytte till helt nya stift . Då gick den till 0, 9 bar . Men i slutändan var det kasetten och ingen felkod

Edited by LUPUS
Link to comment
Share on other sites

Bra ide, det ska jag testa.

Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk

Kanske en dum fråga men kan man inte mäta upp de där tändkassetterna?? Förstår att det är smart att prova någon annan men det känns lite amatörmässigt. Har inte Saab byggt in någon form av test i dem eller hur gör en märkesverkstad?

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Man får ha ganska avancerad utrusning för att kunna mäta dem. Oftast är felet av sådan karaktör så att det är överslag och grejer innuti. Så i regel både enklare och billigare att mäta genom att ha en reserv som man vet funkar :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...