Jump to content

Spjällhus tätning?


Recommended Posts

Har man turbo blir det dessutom antagligen förlust av luft när det blir övertryck.

Original har Saab en o-ring som ligger i ett spår på spjällhuset. Jag limmade med silikon förra säsongen, fungerade bra men tråkigt att demontera. Så nu har jag o-ring istället.

Du hade väl svajig tomgång ;)

Link to comment
Share on other sites

Har man turbo blir det dessutom antagligen förlust av luft när det blir övertryck.

Original har Saab en o-ring som ligger i ett spår på spjällhuset. Jag limmade med silikon förra säsongen, fungerade bra men tråkigt att demontera. Så nu har jag o-ring istället.

Du hade väl svajig tomgång ;)/>

Gissa om :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag hade också svajug tomgång, pga ett sprucket membran i min recirkulationsventil, dumpen. Det är inte alltid så lätt att hitta felet. Men spraya startgas runt slandar och flänsar är ett billigt garagetips. Motorn reagerar direkt om du hittar läckage då. Iofs svårt om den svajar redan innan, men koppla ur tomgångsregulatorn? och håll ett jämnt varvtal.

Christer J

Link to comment
Share on other sites

Skall prova med gummiduk runt spjällhuset, handblåste dumpventil, slangar och plenum, det verkar tätt men svårt att veta exakt.

Tomgångsmotorn blev aldrig inkopplad, är den ett måste för stabil tomgång?

Link to comment
Share on other sites

Jo, så mycket förstod jag :prop: men om jag kan lösa det svajiga med att hitta läckan, känns det nästan som man kan leva med att tomgången går upp lite när den blir varm.

Å andra sidan har jag IAC ventilen, så det gäller att hitta en lämplig plats för den, och sen dra kablar till VEMS.

På tal om lämplig plats, kan man lägga den efter dumpventilen och innan inloppet innan spjället?

Link to comment
Share on other sites

Japp.

Och beroende på IAC så måste du kanske ansluta "tilluften" innan spjället. Dels för att få filtrerad luft, men även för att om IAC:n inte är tät under tryck (Saabs t.ex. är inte det) kommer det att läcka luft ut i det fria när turbon laddar.

Link to comment
Share on other sites

Svajig tomgång vet jag inte om man kan få av lite tjuvluft... Brukar bara bli att tomgången blir högre än avsett. Har man luftmassemätare, och luften läcker in efter denna, så man ju iofs mager blandning, och det hjälper ju inte direkt stabiliteten - speciellt inte på en motor med vassa kammar och/eller trattar, extraktorrör osv.

Med tomgångsventil blir det delvis ett reglertekniskt problem. Motorstyrningen kan eventuellt klara av att styra upp en motor som annars hade svajat på tomgång, men det är väl inte riktigt så det är tänkt att fungera egentligen... Tomgångsventilen ska mest kompensera för temperatur, ge lite extra luft under varmkörning (annars självdör motorn när den är kall, om man inte lägger tomgången väldigt högt), kompensera för AC-kompressor och liknande trams som slår till och från, och kanske möljligen hjälpa till lite om man ger för lite gas när man ska iväg.

Utan tomgångsventil kan man köra en liten "fuling" med tändkurvan istället. Gör en ramp i kurvan runt det tänkta tomgångsvarvtalet, så att tändningen blir senare över målet och tidigare under. På så sätt knuffar det på lite extra när varvet sjunker för mycket, och backar av om det blir för högt. Det är ju ingen aktiv reglering, så helt stabilt blir det ju inte, men det "tightar upp" systemet ganska rejält, vilket kan räcka mer än väl.

Oavsett vilket så måste du iaf ha kontroll på luft och bränsle först och främst, annars blir det inte bra vad du än gör. :-)

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog säga att det är mer än svajigt, det är en pulsering som följer ett exakt mönster, tomgången går ned rätt rejält, typ 700 känns det som, sen kompenserars det automatisk genom en rejäl uppgasning, typ +500 varv för att snabbt gå ned till det lägre varvtalet.

Ett oscilloskop skulle visa en perfekt repetitiv puls.

Link to comment
Share on other sites

Om du kör VEMS så kanske tändningen används för att kompensera och justera tomgången. Det finns i alla fall en inbyggt funktion för det. Jag använder den nu när jag kör individuella spjäll på min motor. I så fall kanske regleringen behöver ses över. I övrigt skrev jag en kommentar rörande vevhusventilationen och svajande tomgång i din andra tråd. Vad ser du om du är uppkopplad till VEMSet? Ligger tändförställningen fast etc..

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog säga att det är mer än svajigt, det är en pulsering som följer ett exakt mönster, tomgången går ned rätt rejält, typ 700 känns det som, sen kompenserars det automatisk genom en rejäl uppgasning, typ +500 varv för att snabbt gå ned till det lägre varvtalet.

Ett oscilloskop skulle visa en perfekt repetitiv puls.

Precis så betedde min saabmotor när jag fick en liten läcka i det delbara plenumet, motorstyr klarar inte av att reglera i tid och tomgången pulserade upp/ner snabbt.

400rpm-1500rpm.

Läckan tätad och allt funkade perfekt igen :thumbsup:/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Svajig tomgång vet jag inte om man kan få av lite tjuvluft... Brukar bara bli att tomgången blir högre än avsett. Har man luftmassemätare, och luften läcker in efter denna, så man ju iofs mager blandning, och det hjälper ju inte direkt stabiliteten - speciellt inte på en motor med vassa kammar och/eller trattar, extraktorrör osv.

Med tomgångsventil blir det delvis ett reglertekniskt problem. Motorstyrningen kan eventuellt klara av att styra upp en motor som annars hade svajat på tomgång, men det är väl inte riktigt så det är tänkt att fungera egentligen... Tomgångsventilen ska mest kompensera för temperatur, ge lite extra luft under varmkörning (annars självdör motorn när den är kall, om man inte lägger tomgången väldigt högt), kompensera för AC-kompressor och liknande trams som slår till och från, och kanske möljligen hjälpa till lite om man ger för lite gas när man ska iväg.

Utan tomgångsventil kan man köra en liten "fuling" med tändkurvan istället. Gör en ramp i kurvan runt det tänkta tomgångsvarvtalet, så att tändningen blir senare över målet och tidigare under. På så sätt knuffar det på lite extra när varvet sjunker för mycket, och backar av om det blir för högt. Det är ju ingen aktiv reglering, så helt stabilt blir det ju inte, men det "tightar upp" systemet ganska rejält, vilket kan räcka mer än väl.

Oavsett vilket så måste du iaf ha kontroll på luft och bränsle först och främst, annars blir det inte bra vad du än gör. :-)

Hej,

I mitt tidigare inlägg som jag skrev så påverkade tjuvluft kraftigt tomgången på saabmotorn, det var helt häpnadsväckande att stå bredvid och se på :wacko:/> .

Saabs Trionicsystem använder tomgångsmotorn vid kallstart och under warmupfasen ,vid varm motor så använder den tändningen i huvudsak för att justera rpm, men som du skrev så tar den hjälp av tomgångsmotorn vid exvis aktivering av AC:n.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...