Jump to content

McSorley framvagn


peder02

Recommended Posts

Hej

Jag bygger ju 442E och håller precis på med fronten. hoppas på tips så att man inte bygger fast sig i något som man sedan måste ändra på.

Ni som byggt McSorley, hur har ni löst framvagnsinfästningarna (fronten)? Tänker på det som Stefan B beskriver i sin byggdagbok, att det inte stämmer. Något som sedan Christer J anammar och löst på samma sätt. Blir det problem med kylaren om man rätar upp frontrören som honom? Eller noskonen? Tänker på om man ska använda 240 kylaren. Original så lutar ju rören och då också kylaren vilket gör att den blir lägre mot om man sätter den lodrätt.

Tacksam för alla tips och lösningar.

/Peder

Link to comment
Share on other sites

Kul att det är fler som bygger 442E. Jag avvaktar med framvagnen och gör bakaxel mm klart först. Så får vi se. Har skickat PM till Christer J och Stefan B och frågat hur de löste det. Hoppas på svar från någon av dem.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kör du med volvo 140 spindlar? I så fall "cirkulerar" det en cad-bild som jag mätte fram på den spindeln. Det som inte står med på bilden är att den övre spindelleden är en kontima-led. (Det hette väl så?)

Tror/(vet) fortfarande att det lättaste sättet att få framvagnen perfekt är att bygga som ChristerJ gjorde. Det är inte kul att försöka svetsa dit de där bockarna mot ramrören utan att ha något vettigt att mäta mot.

Bredden på ramen får man ju anpassa efter hur man vill ha det. Med Casim är det inte så svårt att rita upp en egen framvagn om man kan lite enkel cad i 2D.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Precis. Hade jag vetat bättre hade jag beräknat framvagnen först och sedan byggt framänden efter det. Nu har jag fått kapa bort och göra om för att det ska passa bra mot 140 spindlen. Men det blir nog bra i slutänden också.

Link to comment
Share on other sites

Jepp 140 spindel och Kontima-led. Har PM:at Christer. Väntar på svar. Han lösning såg bra och enkel ut. Följer ritningen i övrigt så när jag fått kontakt med Christer så hade jag tänkt lösa det som honom. Någon som har Stefans CAD-bild och kan skicka den?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag letar på lite bilder om jag har i den här datorn i kväll, men var medveten om att jag har 9 rör gemensamt med McSorley. Inget utanför sittbrunnsgolvet och bakre väggen stämmer med 442 på min bil..

Christer

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...