Jump to content

Stöd för 9/16 styrstång


gka

Recommended Posts

Hallå hallå!

Jag behöver en extra lagring för styrstången som är 9/16". Jag hittade plastbussningar i 8-pack till hjulupphängningen på nån släpvagn på ebay i USA, men frakten var på tok för dyr. Då letade jag efter ledlager, och det var inte så lätt att hitta heller, men till slut hittade jag ett ställe i UK som hade rätt storlek.

Problemet är att ledlagret löper för lätt på styrstången och att lagret i sig är lite trögt (dock inte värre än att man snurrar det med fingrarna utan problem). Jag vill ju inte att styrstången ska snurra stål mot stål i ledlagret, utan att ledlagret ska vara med i rotationen. Jag har några idéer, men inget som känns riktigt bra. Har ni några tips på hur jag ska göra?

post-12-0-23469700-1395575705_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Och komplettera med två eller tre M8 stoppskruvar som har en spets som går emot lagret.

Edit, glöm ovanstående, såg precis vid "sänd" att det var axeln och inre leden som rörde sig då är stoppskruv ingen lösning.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Skulle den här funka? Jag köpte två varianter till min bil och den här blev över. Jag skickar den i ett kuvert till dig om du vill ha den.

IMAG2776_zps61983ada.jpg

IMAG2777_zps728aca76.jpg

Den kommer från Mecmove, kan nog leta rätt på lite data om det behövs.

Link to comment
Share on other sites

Modig:

Jag tänkte på att drämma till axeln med nåt, och nu när du föreslår det också kanske inte tanken är så dum ändå. :) Cylindrisk loctite, är det nån speciell sort, eller går det med samma som man har till gängor? Jag vill dock inte att det ska sitta så det aldrig går att ta isär.

Family guy: Den ser ju smidig ut, men det verkar som den bara finns i mm-storlekar. Vad är det för innerdiameter på den du har?

Link to comment
Share on other sites

Loctite som heter cylindrisk fastsättning är precis det man använder för att få liknande prylar att fastna i varandra.

Är grön... tror biltema har liknande produkt nuförtiden också.

Båda går att värma upp med gasol eller liknande för att få det att släppa. Den permanenta loctiten kräver några fler grader än den vanliga gänglåsningen.

Link to comment
Share on other sites

Hej Göran!

Jag har en annan version på lager som passar perfekt för detta ändamål som jag har på min styrstång. Man bara vrider på en excentrisk hylsa på lagret tills den passar med axeln och sedan låser med en stoppskruv. Nu är jag väldigt analog som salig Antas brukade säga. Så jag har inte lärt mig lägga in bilder. Men skicka ditt mobilnr så kan vi nog mms.a någon bild till dig.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

Lösningen med ledlagret lägger jag ned nu. Jag började fixa ihop ett fäste till det av en bit rör igår kväll, men minsta lilla tryck på lagret gör att det nyper. Det borde man ju kanske fattat...

post-12-0-51391400-1395781390_thumb.jpg

Man hade behövt svarva till en fin hylsa med en låsring så man inte deformerar lagret. Och då tänker jag som så, att ska jag ha någon till att göra det, då kan jag lika gärna gå på en nättare lösning med en liten nylonbussning.

Jag ringde mecmove idag och fick tag i ett par olika nylonbussningar. Får se hur det blir, annars blir det att pröva flänslagren som ni tipsade om här.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...