Jump to content

Caterham på Top Gear 18/3


Thomas

Recommended Posts

Ikväll var det ett trevligt reportage om Caterhams snabba turbobil och deras 80hk bil på Top gear. på kanal9

Det finns på kanal 9 play i 7 dagar efter sändningen. väl värt att se :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag kan faktiskt förstå Kapten slows resonemang. Det verkar gå lite i linje med principerna i denna film som postades på rejsa.nu för ett tag sedan (mycket sevärd btw)

http://www.youtube.com/watch/?v=m9kQrbPEXKU&hd=1

En extrem bil kräver ofta en extrem förare. En hardcore bil med väldigt små marginaler nära gränsen gör ju att en normalbegåvad förare får kämpa hårt med att hålla den i styr och kommer efter ett pass på bana vara skräckslagen och/eller helt utmattad.

I en "nedtrimmad" bil kan föraren med betydligt mindre ansträngning ligga på gränsen av vad bilen klarar av och känna glädje över att hela tiden ha kontroll över situationen.

Man kan ha roligt utan att åka fort och man kan åka fort utan att ha roligt :)

Link to comment
Share on other sites

Vem har översatt programmet?

Sist jag kollade så betydde "Super charged" inte turbomatat utan kompressormatat. R620 har inte turbo, utan just kompressor.

Skulle vara kul att se The Stig köra den på torr bana.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det i princip alltid är taskig textning av bilprogram. Det verkar inte finnas många bilintresserade översättare utan man sätter vilka nötter som helst på att göra textningen.

Kikade på denna video och för mig är saken klar. Skulle aldrig välja versionen med trecylindrig suzukimotor före denna. Vilket ljud!

Link to comment
Share on other sites

Vem har översatt programmet?

Sist jag kollade så betydde "Super charged" inte turbomatat utan kompressormatat. R620 har inte turbo, utan just kompressor.

Ska man vara petig så motsvarar det väl snarare "överladdad". Vilket ju kan vara vilket som av kompressor eller turbo.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på avgasljudet som påminner om en sugmotor med bra potential så är den säkerligen kompressormatad och med det menar jag att den är utan Turbo (Avgasdriven kompressor)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...