Jump to content

Handbromsmekanism 740


Frena

Recommended Posts

Hej,

Försöker få till handbromsen på min bil. Har Volvobakaxel och 740 OK. Behöver lite inspirationsbilder på era arrangemang för att få till det. Både spak och bak på axeln.

Någon som kan bidra?

Tack!

Link to comment
Share on other sites

jag anv en 850 spak som jag gjorde mycket smalare så den fick plats mellan rören i kardantunnel. sen köpte jag vanliga handbroms virar o kapade av i rätt längd, gjorde nya stopp på den med hjälp av en 8mm stång som jag borrade hål i för vajern o så pressade jag ihop den med en press & det höll över besiktningen iallafall :)/> det håller fortfarande

Edited by Widell
Link to comment
Share on other sites

Finns lite bilder i min byggtråd. Består av standardvajrar där spakvajern är kortad och går in på andra sidan på spaken för att vinna frigång mot kardan.

Fästet på bakaxeln är köpt på biltema och avsett för 740axeln då dessa ofta rostar bort.

Bultas dit.

Link to comment
Share on other sites

Hur har ni gjort med wiren förbi diffklumpen?

Jag har dragit den genom en hemmagjord "omlänkare" i nylonplast som jag är osäker på funktionen hos.

Får sämre handbromsverkan på höger och misstänker att wiren inte kasar som den ska.

Hur ser det ut original?

tank02_640.JPG

Link to comment
Share on other sites

---- Hur ser det ut original? ---

På ungefär samma sätt som du har på bilden. 740 handbromsen är ett under av enkelhet, kanske inte så snygg men ingen behöver ju titta på den det räcker om den fungerar och det gör den. Till och med riktigt bra.

Jag piffade upp min högra wire med lite bensinslang som skavskydd. Tog en bensinslang och en kniv och var väldigt försiktig så de bara blev slangen som skars upp i längsled. Så krängde jag på slangen där diffklumpen låg emot och vid högra dämparfastet där det skavde lite.

Link to comment
Share on other sites

Nästintill emot. Det sitter en lite plåtbricka med någon sorts nylonbussning som alltid går sönder om man försöker röra den. Wiren går 1mm eller kanske 3mm från diffhuset. När bussningen gått sönder så låter man wiren löpa fritt och bara klär den med en bensinslang. Så skulle jag göra på den 740 som jag har hemma, eller har kanske redan gjort så förresten.

Finns bilder på bensinslangskavskyddet i mina CealmSeven och CealmSeven V8 trådar.

Link to comment
Share on other sites

Får ta o köpa justerskruvarna.

Måste få till själva spaken först. Får inte riktigt "justermuttera" att sitta fast i min konstruktion, men det löser sig nog till helgen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Väcker liv i tråden igen. Har inte köpt skruvarna Rikard tipsat om ännu. Behöver få klart i mekanismen först.

Sitter det rätt såhär?

e6e6evy9.jpg

Höger tar extremt kass, medan vänster tar riktigt bra.

Ser det rätt ut?

Inga hänvisningar till trådar som är 30 sidor långa TACK!

Link to comment
Share on other sites

Se till så att ringen sitter i mitten och att den faktiskt drar båda sidor lika hårt. gör dom det så är det isåfall fel vid bromsarna. Drar dom inte lika så är felet vid häverten på bilden.

Link to comment
Share on other sites

Gick ut och tog två bilder på en fungerande handbroms. En sak som jag ser på din bild är att fästet eller mothållet har du satt väldigt nära diffklumpen. Det skall sitta på samma ställe som originalet gör annars får du nog med automatik problem med wire och höljets längd. Innerwiren drar i vänster handbroms och höljet indirekt eller direkt kanske man skall säga drar i höger handbroms. En enkel och smart konstruktion och effektiv också.

Några bilder.

CIMG3169_zps683c2d0e.jpg

CIMG3168_zps1bbf7cf3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...