Jump to content

Renovering C20XE


lassen50

Recommended Posts

Hej

Håller på att planera en renovering av rovan Opel C20XE

Ni som har renoverat har ni några bra tips på inköpsställen

Lager, kolvringar, packningssats, Arp bultar till topp och stakar, kamremssats, vattenpump, ev oljepump

Har koll på Kyrk motor, Folkracebutiken, och Mekonomen

Lars

Link to comment
Share on other sites

http://qedmotorsport.co.uk/ SBD är bra men inte billiga.

Enem.se

Exon http://raceengine.co.uk/

Ebay med t.ex. X-power Trechii DS motorsport PEC mfl.

Det finns stakar för 3-4000sek ute ibland men byt minst vevstaksbulter till ARP o likaså med sv-hjulsbultarna

Även det inre oljepumpsdrevet om du ska varva lite mer.

Kamrem kör jag kentcams förstärkta den kan du köpa från kentcams eller Larkspeed.

Vevlager finns 19,3 o 20,3mm breda. Jag kör 20,3mm Glyco 71-3764 i dubbel sats och använder bara dem utan hålet i.

Tänk på att du nehöver stödlager i veven för växellåda vid bakhjulsdrift.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har jag beställt delar!

Kamaxlar 276grader lyft 11,2 för hydrauliska lyftare, lager, kolvringar,komplett packningssats med topplocksbultar, Arpbultar till

vevstakar och svänghjul,kamrem löphjul spännare,vattenpump och lite andra smådetaljer.

Har rivit motorn och konstaterat att en mindre planing av toppen sitter på sin plats.

Lite småmärken i ena loppet där ringarna stått stilla ett antal år,blev dock hyfsat när jag honade.

Ytterst lite sot på både kolvtoppar och ventiler,lagerna ser nästan nya ut.

Varför byta det inre oljepumpasdrevet?

Varför inte använda vevlagren med hål i, om inte så försvinner ju stänksmörjningen av kolvbult och ev smörjning av loppen?

Räknar med att använda original insprutning och gasspjäll med trimmchip och egentillverkat plenum.

Tillsammas med kammen borde jag ju närma mig 200Hp.

Lars

Link to comment
Share on other sites

Vevlager med hål i använder du till originalstaken. Jag har H-profilare och de har inget hål i sig så då använder jag de halvor utan hål för att få mer lageryta.

Innerdrevet på oljepumpen är sintrat dvs ett slags metallpulver och det kan sprängas när man går över 7000 rpm.

När jag skrev om firmor som har delar så glömde jag stig kristianssons bil i Hörby.

Vilka kammar är det du köpt?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

Kammarna är helt nya och köpta på Ebay från en tysk firma Autoteilebochum för 230euro+frakt (totalt 2900)

Kammarna är märkta 276grader lyft 11,2mm och går att använda med hydrauliska lyftare

Enl uppgift ska de ge +22kw (30hp) med rätt modifieringar av motorstyrningen ( en uppgift man kanske ska ta med en nypa salt)

Antingen funkar de eller så byter jag tillbaka till original igen

Lars

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...