Jump to content

Backventil bromsservo


Frena

Recommended Posts

Hej,

Skall ju köra med bromsservo på min bil. Hur är det egentligen med backventil till vakuumet, behövs det? Kör med Weberförgasare och på insuget har jag två vakuumutgångar, en till servon och en till vevhusventilationen. Servot kommer från en Micra.

Finns det någon universell backventil, måste jag använda en till Micra eller kan jag ta vilken som helst?

TACK!

Link to comment
Share on other sites

Jo, backventilen behövs för att man ska ha servoverkan (för åtminstone någon inbromsning) även om motorn stannar. Det är egentligen inte ett uttryckligt krav enligt TSFS (beror lite på hur man läser) men det är ju en bra funktion.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Utan att ställa till det för dig är min fråga snarare varför servo på en Sevenbil? Det behövs inte.

Fast du får såklart ha ett om du vill men det fyller ingen större funktion snarare att det kan ge problem.

Allt som inte är monterat kan inte heller gå sönder. Det är lite grejor i ett servo trots allt.

Det jag mer tänker på är mer är om du kör tex konbana så kommer du få mycket konstiga bromseffekter med vacumservo. Du bromsar så ofta så at med stor säkerhet tömmer vacumet och och får en osedvanligt tungtrampad broms sedan rätt som det är har du fullt vaccum och då blir det klös i bromsarna igen. Så bromsar du några gånger = tomt igen. Det blir väldigt osymmetriskt fast visst är även det hanterbart.

Samtliga mina Sevenbilar är utan servo och otäckt bra bromsverkan (retardation) i samband med SFRO vill minnas den var minus 9,något m/s2 och gränsen någonstans 5,xx.

Även pansarkryssaren CealmSeven V8 med 1280kg i skattevikt var utan bromsservo och det var inget problem. Bara det säger lite........

Min slutsats är:

Jag kommer aldrig att montera ett bromsservo på en Sevenbil såvida det inte blir ett krav från Transportstyrelsen.

Edited by cealm
Link to comment
Share on other sites

Du skriver att du skall köra weber vilket kan innebära svårigheter att få ett stabilt vacum åtminstone med dubbla DCOE.För det blir ju ganska ojämnt med sug bara med vakuum från en kanal.Håller med övriga att bromsservo är överdrivet i en sjua.

Link to comment
Share on other sites

Det jag mer tänker på är mer är om du kör tex konbana så kommer du få mycket konstiga bromseffekter med vacumservo. Du bromsar så ofta så at med stor säkerhet tömmer vacumet och och får en osedvanligt tungtrampad broms sedan rätt som det är har du fullt vaccum och då blir det klös i bromsarna igen. Så bromsar du några gånger = tomt igen. Det blir väldigt osymmetriskt fast visst är även det hanterbart.

Möjligen om du håller fullgas med höger foten och pumpar på bromsen med vänster foten.

Finns hur många framhjulsdrivna rallybilar som kör med vänsterbroms och vakuumservo utan problem.

Vänsterbroms och turbo blir en annan historia.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver att du skall köra weber vilket kan innebära svårigheter att få ett stabilt vacum åtminstone med dubbla DCOE.För det blir ju ganska ojämnt med sug bara med vakuum från en kanal.Håller med övriga att bromsservo är överdrivet i en sjua.

Dom flesta rallybilar med Webrar jag har haft så tas vakuumet från alla fyra insugen.

Har haft någon Toyota Celica Twincam på den använde jag original insugetsom var för dubbla Solex 40or.

På det gick vakuumanslutningen bara till en kanal, men det funkade det med.

Link to comment
Share on other sites

Nu var ju inte frågan om bromsservo eller inte, men jag skall förklara varför. Jag köpte min bil som ett ganska långt gånget bygge. Förra byggaren hade byggt med servo. Då detta är min första bil jag pillar med själv vill jag inte göra jättemodifikationer. Således låter jag konstruktionen med servo vara kvar.

Funkar det inte vettigt, så får jag fixa det då.....

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...