Jump to content

Kinnekulle 2014 med grillning 2aug och körning söndag 3 aug


cealm

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Trasigt styrstag lät inte så odramatiskt??

Hursomhelst ett kanonarrangemang, och inga allvarligare skador trots lurigt väglag ska vi vara tacksamma för. Hemma var det motocrosstävling igår, och i tidningen idag står det att sex förare fick åka ambulans... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Ett tipps ! inte dir locost men kanske iaf billigare än att sätta en bil i räcket o roligare.

Köp full-wets

Körde helt odramatisk i monsun regnet på 1.05 o 1.01 när dom värsta pölarna på banan var borta.roligare än så kan man inte ha med byxorna på :lol:/>

Synd att man missade det torra pga ett trasigt styrstag o en bula i fälgen .

Jo var allt lite avis på din framfart i regnet :)

Har haft en fundering på att skaffa "billiga" race-fälgar med roliga däck men än så länge bara funderingar ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett tipps ! inte dir locost men kanske iaf billigare än att sätta en bil i räcket o roligare.

Köp full-wets

Körde helt odramatisk i monsun regnet på 1.05 o 1.01 när dom värsta pölarna på banan var borta.roligare än så kan man inte ha med byxorna på :lol:/>

Synd att man missade det torra pga ett trasigt styrstag o en bula i fälgen .

Det var imponerande att se, synd att vi inte fick se den när det torkade upp.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer in i hyllnings kören :thumbsup:/> :thumbsup:/>

Det var med skräck blandad för tjustning jag fick mig en åktur när Jonny provkörde bilen :faga1:/>

Det är mycket behagligare att ratta själv :eclipsee_steering:/>

Jag tyckte det gick åt mycket bränsle (e85) men när man kollar loggen så blev det ca 100 varv :lol:/>

Synd att dom sista 15 varven gick utan laddtryck när det väl hade torkat upp, pga en slangen på turbo utloppet som

tyckte att det blev för varmt.

Edited by Gerhard
Link to comment
Share on other sites

Stort tack alla ni som slitit med att arrangera! Trots ihärdigt regnande var humöret i depån oftast på topp och med de sista timmarna i full fart med sol och torr bana var det verkligen en hellyckad dag!

/Bengt

Link to comment
Share on other sites

Ett tipps ! inte dir locost men kanske iaf billigare än att sätta en bil i räcket o roligare.

Köp full-wets

Körde helt odramatisk i monsun regnet på 1.05 o 1.01 när dom värsta pölarna på banan var borta.roligare än så kan man inte ha med byxorna på :lol:

Synd att man missade det torra pga ett trasigt styrstag o en bula i fälgen .

Bra tips Micke! Jag har själv kommit fram till samma slutsats (efter att lärt mig den hårda vägen...)

Tack för ett bra arrangemang!

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Ett svar på cealms sms !

Att en bilbyggar klubb inte tillåter bilar utan reg plåt köra lite på banan o testa lite (få lite inspiration o bygga klart) ?

Att en medlem som inte byggt en 7 liknade bil får vara med ?

Grill kvällen var nice.... :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Ett svar på cealms sms !

Att en bilbyggar klubb inte tillåter bilar utan reg plåt köra lite på banan o testa lite (få lite inspiration o bygga klart) ?

Att en medlem som inte byggt en 7 liknade bil får vara med ?

Grill kvällen var nice.... :thumbsup:/>

En motion till regeländring på årsmöte?

//Per

Link to comment
Share on other sites

Man kanske skulle läsa klubbstadgarna lite så får man lite mer info wink.gif

Jörgen B

Detta hittade jag

Om Locost Sweden

Klubbens namn är Locost Sweden Motor Klubb och klubbens syfte är att främja bevarandet, historiken och glädjen av att bygga en replika av den engelska sportbilen Lotus Seven. (Detta utesluter inte andra typer av andra hemmabyggda bilar)

Klubbens verksamhet skall vara att verka som ett forum för Locost-intresserade personer genom sin hemsida på internet.

Klubben skall vidare anordna klubbträffar, utflykter, tävlingar, rallyn och studiebesök m.m.

Att bli medlem

För att bli medlem behöver man inte äga eller bygga en Locostbil.

Skicka e-post till kassorn@locostsweden.se med uppgift om namn, adress och tfn nummer.

Link to comment
Share on other sites

Att en bilbyggar klubb inte tillåter bilar utan reg plåt köra lite på banan o testa lite (få lite inspiration o bygga klart) ?

Man kan tycka det, men det måste slutgiltigt vara upp till personerna som arrangerar. De har ansvaret om det händer något i slutändan och då är det väl rimligt att de bestämmer vad som krävs för att få köra.

Att en medlem som inte byggt en 7 liknade bil får vara med ?

Nej varför det? Klubben är till för sjuor, och det finns uppenbarligen tillräckligt många med sjuor som vill köra för att det ska bli något av det.

Dessutom tror jag det är roligare om alla kör liknande bilar, iallafall för oss som inte är så rutinerade banåkare. Jag tror Kinnekulleträffen har mer att förlora än vinna på att släppa in andra typer av bilar.

Jag tycker årets upplägg var kanon, och jag hoppas på en liknande banträff igen nästa år (och att det inte krockar med SSM då heller). :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

En sakuplysning så alla vet vad för SMS som refereras till i inlägg #113. Länk

På Kinnekulle vid incheckning fick varje deltagare, såväl förare som passagerare ett utvärderings A4. Valfritt att fylla i. Ett bra sätt för att fånga upp synpunkter från förare och passagerare. Dock bara avsett som uppföljning för bankörningsdagen.

Fick bara två inlämnade svar på plats av cirka 40 möjliga. Vädret och blöta papper gjorde säkert sitt till. Efter körningen har det kommit in en hel del synpunkter i denna tråd. För att få in mer underlag så skrev jag ett SMS som gick ut till alla som inte svarat via A4 utvärderingen eller i denna tråd eller på något annat sätt. Efter SMS-påminnelsen så kom det in ytterligare någon synpunkt i tråden och ett antal SMS till mig.

Med denna sakupplysning har alla en bakgrund till diskussionen som pågår nu från inlägg #113 och framåt.

A4 och SMS finns att läsa här.

UtvarderingKinnekulle2014_zps15290b6c.jpg

UtvaumlrderingsSMS2014_zps47233396.jpg

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Nej varför det? Klubben är till för sjuor, och det finns uppenbarligen tillräckligt många med sjuor som vill köra för att det ska bli något av det.

Dessutom tror jag det är roligare om alla kör liknande bilar, iallafall för oss som inte är så rutinerade banåkare. Jag tror Kinnekulleträffen har mer att förlora än vinna på att släppa in andra typer av bilar.

Jag tycker årets upplägg var kanon, och jag hoppas på en liknande banträff igen nästa år (och att det inte krockar med SSM då heller). :thumbsup:/>

Jo för om man bjussar på lite bantid till andra än dom som har 7or,så kan man få åka lite med opel,alfa klubben mm mm !

Dessutom tror jag det är roligare om alla kör liknande bilar

De är lika skoj att rejsa mot en alfa-romero som mot en sjua bara dom går ungefär lika fort :icon_oops:/>

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Detta hittade jag

Om Locost Sweden

Klubbens namn är Locost Sweden Motor Klubb och klubbens syfte är att främja bevarandet, historiken och glädjen av att bygga en replika av den engelska sportbilen Lotus Seven. (Detta utesluter inte andra typer av andra hemmabyggda bilar)

Klubbens verksamhet skall vara att verka som ett forum för Locost-intresserade personer genom sin hemsida på internet.

Klubben skall vidare anordna klubbträffar, utflykter, tävlingar, rallyn och studiebesök m.m.

Att bli medlem

För att bli medlem behöver man inte äga eller bygga en Locostbil.

Skicka e-post till kassorn@locostsweden.se med uppgift om namn, adress och tfn nummer.

Hej Micke,

den text som du referar till som står på första sidan på Locostsweden.se har tyvärr inte blivit ändrad sen vi reviderade stadgarna 2008 ,sen att du tar upp denna text endast tyder får mig att undra om du läst igenom våra stadgar ordentligt ? dom finns att läsa om här på forumet och där finns faktiskt det mesta som du undrar om .thumbsup.gif

Sen till saken om att "bjussa bantid" till andra klubbar ? Kan med stor säkerhet säga att en överväldigande majoritet av deltagarna på kullen träffarna vill inte köra med andra bilmärken eftersom vi är en sevenklubb ,och defenitivt inte vill börja " rejsa mot en alfa-romero " eller mot andra bilar heller då detta event är en sk Trackday för alla vi som vill lufta våra egenbyggda bilar på bana under säkra och gemytliga förhållande och kunna köra på våra egna villkor utan behöva känna sig orolig ute på banan, och för att det inte ska bli en blandning av Träning/tävling för förare/bilar som har som mål att sätta snabba tider på bana eller som ev skulle vilja prova/testa ut sina ej färdiga bilar, vilket vi redan har fina organisationer som tar hand om såsom SFRO och Bilprovningen.

Om man nu absolut vill " rejsa mot en alfa-romero " så finns det mycket tillfällen på dom olika eventen runt om i landet, men det är klart finns inte många som kan slå våran klubb angående priset kontra körtid under en dag, har vi nog sverigerekord i smile.gif

Och när det gäller ansvarsfrågan som GKA skriver om så är det alltid arrangören som har det yttersta ansvaret om det skulle hända en svår olycka som kan härledas till att vi som arrangör brustit i säkerhet exvis genom att släppa ut fordon på banan ihop med andra och som man ej vet om dom är säkra att framföras ens på allmän väg , det ansvaret kan man aldrig friskriva sig ifrån.

Hoppas detta kan vara till hjälp för att förstå vad man som arrangör har för ansvar för ett event/träning/tävling.smile.gif

För vi vill väl att alla, snabba som mindre snabba ska komma och köra ihop framöver under trevliga former ? för det vill jag i alla fall racesmile.gif

och inte att förglömma maten på lördagen vilket jag tycker sköttes på ett utmärkt sätt och där man kan få ett ansikte på forummedlemmarna so man aldrig ser annars, inte för att mitt är så mkt att titta på men,,laugh.gif

Mvh Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Jag svarade på en fråga som jag fick på telefonen ! nån text har jag inte refererat till o stadgarna har jag nog missat.

De var bara min syn på saken,de va inte meningen o trampa nån på tån :icon_oops:

många som kan slå våran klubb angående priset kontra körtid under en dag, har vi nog sverigerekord BTW

Tror att vi ligger bra till med crash rekordet på en bandag, :lol: (7or är luriga på blött jag skulle iaf inte åka ut på r däck o försöka köra fort)

BTW Min bil är lagad efter incidenten på rakan,alltid bra o kolla i backspegelen när man byter spår :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

...och kunna köra på våra egna villkor utan behöva känna sig orolig ute på banan, och för att det inte ska bli en blandning av Träning/tävling för förare/bilar som har som mål att sätta snabba tider på bana eller som ev skulle vilja prova/testa ut sina ej färdiga bilar, vilket vi redan har fina organisationer som tar hand om såsom SFRO och Bilprovningen.

Tyckte det pratades väldigt mycket om varvtider under grillningen och själva körningen så att det per automatik körs på olika sätt om man enbart har SBP-godkända bilar eller tar med t.ex. vagnbokade bilar tror jag inte påverkar speciellt mycket.

...och som man ej vet om dom är säkra att framföras ens på allmän väg , det ansvaret kan man aldrig friskriva sig ifrån.

Min uppfattning är att bilar som genomgått SFRO 2 samt bilar med vagnbok även skulle kunna få deltaga. Att bilen passerat SBP är inget kvitto på en säker farkost så länge besiktnining inte utförs på plats på banan. T.ex. så reggades min bil 2012 och har efter det använts ett antal mil samt smakat på muren på Falkenberg. Mycket kan hända efter att SBP kollat bilen...

Detta sagt så är det självklart arrangören som bestämmer vad som gäller ute på banan. Tack för att ni lägger ned det jobb som krävs för att vi skall kunna komma ut och ha trevligt tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Vart går gränsen för att få kallas en sjua ?

Motorn fram o drivning bak o ett tydligt sjua stuk,eller får motorn sitta i bak med kedjedrift med en sån norsk kaross ?

vad är de som gäller för tex westfields xtr 2 o liknade som ser ut som en Radical (gat legala så klart) ?

Samarbete med lite andra klubbar tror jag skulle ge ett mervärde för dom flesta ! (mera banåka för dom som vill) tex finska locost klubben som vi har åkt med x antal gg i finland.

Tyvär har dom svårt att få åka här i sverige pga att deras locostar saknar både vagns bok samt reg plåtar.

Kan lova att dom är avis på oss som får åka på gatan i finland....

Link to comment
Share on other sites

...och kunna köra på våra egna villkor utan behöva känna sig orolig ute på banan, och för att det inte ska bli en blandning av Träning/tävling för förare/bilar som har som mål att sätta snabba tider på bana eller som ev skulle vilja prova/testa ut sina ej färdiga bilar, vilket vi redan har fina organisationer som tar hand om såsom SFRO och Bilprovningen.

Tyckte det pratades väldigt mycket om varvtider under grillningen och själva körningen så att det per automatik körs på olika sätt om man enbart har SBP-godkända bilar eller tar med t.ex. vagnbokade bilar tror jag inte påverkar speciellt mycket.

...och som man ej vet om dom är säkra att framföras ens på allmän väg , det ansvaret kan man aldrig friskriva sig ifrån.

Min uppfattning är att bilar som genomgått SFRO 2 samt bilar med vagnbok även skulle kunna få deltaga. Att bilen passerat SBP är inget kvitto på en säker farkost så länge besiktnining inte utförs på plats på banan. T.ex. så reggades min bil 2012 och har efter det använts ett antal mil samt smakat på muren på Falkenberg. Mycket kan hända efter att SBP kollat bilen...

Detta sagt så är det självklart arrangören som bestämmer vad som gäller ute på banan. Tack för att ni lägger ned det jobb som krävs för att vi skall kunna komma ut och ha trevligt tillsammans.

Hej Fege, kul att du fick köra lite i alla fall efter regnet smile.gif

1, Våran trackday är ju i huvudsak för "vanliga " bilar, och bilar med vagnbok är ju helt enkelt tävlingsbilar .det är inte tänkt att det ska vara en träning för tävlingsbilar

eller för ekipage som vill göra allt för att sätta snabba tider på bana.

När man satt och lyssnade som jag gjorde på lördagen och pratade med olika personer under söndagen så är det inte tiderna för dom flesta som var det intressanta utan mer om hur bilen fungerar att köra .

2, Och om man nu inte kan lita på SBP vem ska man då lita på ? för då kan man lika gärna strunta i SBP eftersom det inte är ett "kvitto "på att din bil är okej huh.gif att

framföra i trafik.

Man har ju faktiskt ett stort eget ansvar att se till att fordonet är säkert att framföra som man färdas i ,på bana som allmän väg.

Men även bilar med vagnsbok måste med jämna mellanrum förnya denna då saker kan ha ändrats, sen så är det väl så att exvis om vi tar din bil ,om den har vagnbok så skulle den besiktats om denna efter din smäll i räcket på Falkenberg för att se till att du reparerat den på rätt sätt .

Det ät jättebra att man kommer med olika synpunkter angående det vi håller med på ,för då kan man vidareutvecklas och bliva ännu bättre.

Mvh Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Vart går gränsen för att få kallas en sjua ?

Motorn fram o drivning bak o ett tydligt sjua stuk,eller får motorn sitta i bak med kedjedrift med en sån norsk kaross ?

- En replika av Colin Chapmans lotus seven precis som den är med som du skriver motor fram drivning bak smile.gif

vad är de som gäller för tex westfields xtr 2 o liknade som ser ut som en Radical (gat legala så klart) ?

- Xtr 2 är ingen sevenbil utan en Racesportvagn helt enkelt ,rätt så lätt att se skillnaden eller?wink.gif( jo , jag vet att seven också egentligen är en racesportvagn från början tongue.gif men sen blivit något mer)

Samarbete med lite andra klubbar tror jag skulle ge ett mervärde för dom flesta ! (mera banåka för dom som vill) tex finska locost klubben som vi har åkt med x antal gg i finland.

Tyvär har dom svårt att få åka här i sverige pga att deras locostar saknar både vagns bok samt reg plåtar.

- som skrivits i tidigare inlägg ,finns hur mycket banåkamöjligheter som helst i landet om man kontaktar dom olika klubbarna.

Kan lova att dom är avis på oss som får åka på gatan i finland....

- då får dom väl göra som england,sverige och norge gjort och jobba stenhårt för att få bygga sina egna fordon som amatörbygge bla image224.gif

kan tänla mig att sfro är kanske villiga att bistå med nyttig info.

Mvh Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

1, Våran trackday är ju i huvudsak för "vanliga " bilar, och bilar med vagnbok är ju helt enkelt tävlingsbilar .det är inte tänkt att det ska vara en träning för tävlingsbilar

eller för ekipage som vill göra allt för att sätta snabba tider på bana.

Stämmer verkligen det här? Vad Locost MK skall främja och inte främja står i våra stadgar. Jag är ingen "paragrafryttare" och måste nog erkänna att jag enbart läst stadgarna ett par gånger. Jag har inget minne av att det finns något om att sjuor för tävlingsbruk inte är välkomna. Kommer jag ihåg fel, kan någon mer bevandrad i våra stagar rätt mig?

Link to comment
Share on other sites

2, Och om man nu inte kan lita på SBP vem ska man då lita på ? för då kan man lika gärna strunta i SBP eftersom det inte är ett "kvitto "på att din bil är okej huh.gif att

framföra i trafik.

Man har ju faktiskt ett stort eget ansvar att se till att fordonet är säkert att framföra som man färdas i ,på bana som allmän väg.

Men även bilar med vagnsbok måste med jämna mellanrum förnya denna då saker kan ha ändrats, sen så är det väl så att exvis om vi tar din bil ,om den har vagnbok så skulle den besiktats om denna efter din smäll i räcket på Falkenberg för att se till att du reparerat den på rätt sätt .

Det ät jättebra att man kommer med olika synpunkter angående det vi håller med på ,för då kan man vidareutvecklas och bliva ännu bättre.

Mvh Jörgen B

Ja, det var gott att få några varv till slut. Blev ju riktigt kanonväder sista timmen!

Självklart skall man lita på SBP. Men jag tror inte att de är varken bättre eller sämre än t.ex. SFRO eller vagnboksbesiktning. Hade min bil haft vagnbok så hade jag, som du skriver, fått göra en besiknting efter min reparation. Detta är inte fallet med SBP och alltså ligger ansvaret på mig att se till att det blir ok.

Min poäng var att man borde kunna tillåta även SFRO2 och/eller vagnbokade bilar då på inget sätt borde vara sämre än SBP bilar, sett ur ett säkerhetsperspektiv. Bara för att det är SBP som kollat är det inte per automatik lika med ett säkert fordon och att också tillåta t.ex. SFRO2 bilar skulle ju möjliggöra för fler av våra medlemmar att komma med på detta trevliga arrangemang.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer verkligen det här? Vad Locost MK skall främja och inte främja står i våra stadgar. Jag är ingen "paragrafryttare" och måste nog erkänna att jag enbart läst stadgarna ett par gånger. Jag har inget minne av att det finns något om att sjuor för tävlingsbruk inte är välkomna. Kommer jag ihåg fel, kan någon mer bevandrad i våra stagar rätt mig?

Jag har inte heller läst speciellt mycket, men tänker lite runt det du sa.

7or för tävlingsbruk.. Det är synd att utesluta såna, då det ofta medföljer en erfaren förare som kan ha mycket tips till oss andra som nyss kommit på det här roliga med bankörning.

Iden och möjligheten med Tommy och Johnny var ju väldigt givande, fler såna killar på våra träffar skulle ge fler av oss möjligheten att få sin bil provkörd och få mer tips.

Något som skulle bidra till bättre och stadigare bilar, och därmed även säkrare körning för oss. I vissa fall även snabbare varvtider som innebär risker naturligtvis, men med en bil (och förare) som uppför sig på rätt vill jag ändå tro att blir det säkrare.

Dessutom påstår jag att en tävlingsbesiktad bil är bättre kontrollerad än en SBP kontrollerad bil. Tävlingsbesiktare och chaufförer har intresset och vet vad som är viktigt att ha koll på.

Ta bara bromsar och hjulupphängningar på bilar som passerar SBP.. Jag sticker kanske en nål i ögat på någon, men jag har sett så otroligt mycket skit som gått igenom under mina år som bilmekaniker. Ni vill inte veta alla skräckexempel.

Som tur är så är vi entusiaster och vi har ju oftast bättre koll på våra bilar än andra.

Det jag menar är att SBP inte på minsta sätt är en garanti för en trafiksäker bil. Något som är skrämmande med tanke på vad vi möter på våra vägar.

Christer J

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

I vissa fall även snabbare varvtider som innebär risker naturligtvis, men med en bil (och förare) som uppför sig på rätt vill jag ändå tro att blir det säkrare.

Vare sig det gällt två eller fyra hjul har jag alltid åkt i "rejs-gruppen". Visst kan tempot vara lite högre men samtidigt beter sig förarna oftast som man kan förvänta sig att de skall göra i fråga om att lämna plats, hålla spår m.m.

Som Christer skriver så är det också väldigt givande att ha flera rutinerade förare på plats som kan utbilda oss i detta ämne. Märk deras bilar med något(stor gul dekal baktill eller dylikt) och låt dem cirkulera på banan så att man kan hänga på och lära sig spår om man vill.

Link to comment
Share on other sites

En mycket bra diskussion i tråden. Jag är glad över att den förs. En referens som är bra att ha i bagaget. Det är lätt att arrangera ett Evenemang.

Bakgrund.

Begrepp, frågor och synpunkter är lite blandade om vartannat i tidigare inläggt. Inläggen berört i huvudsak vad man vill göra och vad "andra" borde göra. Observera att jag endast pratar om Evenemang som går under LocostSweden Mk flagg. Inga andra evenemang.

För att kunna anordna ett Evenemang av tex typen Bankörning Kinnekulle 2014 krävs att föreslå aktiviteten till styrelsen i form av en projektplan som beslutsunderlag, (exempel se protokoll från 2013-03-09 på forumet).

Projektplan ska innehålla:

1 Vad som skall göras

2 Beräknade ekonomiska åtaganden

3 Föreslagna mål som ska uppnås

4 Riktlinjer för projektet

Styrelsen fattar därefter beslut om ett Ja eller ett Nej.

I exemplet Kinnekulle 3 aug 2014 fanns redan februari 2014 i Inlägg Nummer Ett i stort sett alla svaren på frågor som dyker upp nu om andra klubbar, SBP eller inte SBP, vagnbok.

De aktörer som behövs för ett tex Kinnekulle 3 aug 2014 i LocostSweden Mk flagg är kan delas upp i två grupper:

Grupp 1:

- Projektledare / Banledning

- Styrelse

- Någon som är villig att hyra ut

Det är grundkravet, observera att jag ännu inte nämnt förare. Man kan anordna ett evenemang och så kommer ingen men lika fullt är det ett evenemang och har kostat banhyra.

Grupp 2

Nu först kommer förare och det blir ju roligare då......

- Förare

Att jag skriver så här är bara för att tydliggöra hela processen.

Om det inte finns en ansvarig banledning, om det inte finns ett ok från styrelsen, om det inte finns någon som vill hyra ut då behövs det inga förare för det blev inget evenemang.

Grundreglerna är bra att förhålla sig till där evenemangets banledningen kan lägga till och dra ifrån.

micke r1, du vill köra med andra klubbar, oreggade bilar och kanske med våra finländska grannar.

fege, Christer J, ni vill att även vagnbok / SFRO 2 skall räcka

Pac, du har funderingar på "har inget minne av att det finns något om att sjuor för tävlingsbruk inte är välkomna."

Mildseven, du vill ha en regeländring till stöd för tex micke r1 önskemål

Bra och tydliga önskemål på hur ni tycker ett evenegmang skall vara. Det är bara att skriva planen, föredra den för styrelsen få ett beslut om "ok" och sedan genomföra. Det är inte svårare. Jag har gjort det ett antal gånger, andra har gått samma väg och genomfört evenemang. Ni kan göra samma sak för era önskemål och åsikter.

Okomplicerat men måste göras. Nedan finns ett exempel som jag snabbt skrev ihop. Det kan användas som grund för att justera oönskade delar i "LocostSweden Mk grundregler".

I planen skulle kunna stå så här:

Bankörning i X-stad åå-mm-dd kl xx:xx till yy:yy. Vi tillämpar LocostSweden Mk grundregler för bankörning 2013-05-02 med undantag för följande:

- i huvudsak Sevenliknande bilar, dock kan restplatser erbjudas andra klubbar tex Opelklubben / Alfaklubben

- Ej myndiga passagerare tillåts om minst en vårdnadshavare skriftligt godkänner detta, SMA obligatorisk

- Minsta krav på bilen är godkänd SFRO 2 eller giltig vagnbok eller xxxxxx

- undantag aaaaaaaaaaaaaaaa

- undantag bbbbbbbbbbbbbbbb

- osv

Jag hoppas på många villiga kommande banchefer som räcker upp handen och börjar fundera på intressanta genomförbara projekt. Det är en bättre variant än varianten om tyckande hur det borde vara och hur andra borde ha gjort eller inte ha gjort.

Är man aktiv och skapar möjligheter kan man få bankörningar som man vill ha dem. Det är inte svårt att vara banledning / banchef men man måste vara absolut medveten om vad rollen innebär. Vilka regler man valt och vad det kan innebära.

Utan konkreta projektplaner att föredra för styrelsen blir trådönskemålen hypotetiska. Då får man acceptera att köra på de evenemang som skapas av andra och med de regler "som bjuds" och få känna sig glad för dessa möjligheter.

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

Lysande :thumbsup:/>

Tog mig friheten o ändra lite i din text

1 i huvudsak Sevenliknande bilar, dock kan restplatser i första hand erbjudas medlemmar med icke sevenliknade/hembyggen

2 andra klubbar tex Opelklubben / Alfaklubben

som förlags vis kör i snabba gruppen

Med dessa extra pengar kanske man kan på sikt hyra 2 banor o därmed dubblat antal locostträffar o körtillfällen med klubben

Anderstorp är skoj även om de inte passar 7,or så bra,man kan iaf kolla om vartalsvakten på sexan funkar på rakan :lol:/>

Edit :

micke r1, du vill köra med andra klubbar, oreggade bilar och kanske med våra finländska grannar.

Näe inte nödvändigt vis men de kan va ett sätt o få bättre kostnads täckning för en banträff på svenska banor som är dyra att hyra o därmed spara pengar,som man kan använda till annat skoj

Edited by micke r1
Link to comment
Share on other sites

Klockrent micke r1!!

Du är så välkommen att ändra i texten. Det vara bara ett kort och snabbt nedskrivet exempel för att visa hur man kan ändra i reglerna på ett enkelt sätt.

Skall väl för tydlighetens skull säga att styrelsens beslutar med projektunderlaget som grund om det blir ett Ja eller ett Nej för evenemangsförslaget. Ett bra och genomtänkt beslutsunderlag skall få ett bra och välmotiverat svar.

Link to comment
Share on other sites

De är lika skoj att rejsa mot en alfa-romero som mot en sjua bara dom går ungefär lika fort :icon_oops:/>/>

Du har ju mer erfarenhet här. Men jag tänkte såhär: Om vi antar att vi kör med "stora" bilar bland sjuorna, är det inte risk att motorsvagare sjuor hela tiden bli omåkta på rakan och sedan får en bromskloss framför sig när man kommer till kurvorna?

Det andra jag tänke på var att man känner sig ganska liten om det kommer någon med en Audi S8 eller Porsche Cayenne i backspegeln, och det skulle ju förta det roliga lite. Å andra sidan har ju folk som kör på banddagar antagligen rätt bra koll, jämfört med normalbilisten ute i trafiken... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

De va rätt så trista bilar i ditt exempel,tror inte att dessa bilägare attraheras att åka med locost/seven åkare ?

Men visst så kan de bli med motorstarka bilar....

Tänkte nog mer på roliga byggen som tex gt 40 cobror o kanske en turbo matat xtr 2+nån av oves byggen mm mm....

Per o crille ! ja jag tittade på lotta i dag o nej jag handlar inte på gekås i ullared :stupid:

Link to comment
Share on other sites

Du har ju mer erfarenhet här. Men jag tänkte såhär: Om vi antar att vi kör med "stora" bilar bland sjuorna, är det inte risk att motorsvagare sjuor hela tiden bli omåkta på rakan och sedan får en bromskloss framför sig när man kommer till kurvorna?

Det andra jag tänke på var att man känner sig ganska liten om det kommer någon med en Audi S8 eller Porsche Cayenne i backspegeln, och det skulle ju förta det roliga lite. Å andra sidan har ju folk som kör på banddagar antagligen rätt bra koll, jämfört med normalbilisten ute i trafiken... :unsure:/>

Jag har åkt en hel del med Sportvagnsklubben i Göteborg och där blandas det hej vilt i grupperna (framför allt i race-gruppen). Allt från historiska tvåtaktare till Radicals och gamla DTM-vagnar. Det handlar självklart om att alla tar ett gemensamt ansvar för säkerheten ute på banan och uppför sig därefter. Arrangören är också väldigt tydlig med att dumheter resulterar i att man får packa ihop och åka hem.

Viss kan effektskillnader vara ett problem men det går faktiskt att slå av på tempot något och släppa iväg bromklossarna, eller så kör man en drive-through och låter dem få lite distans. Har de lite koll så brukar de även släppa av lite på rakan så att man kan smita förbi.

Det hela handlar om att inse att det inte gäller VM-poäng och samsas om utrymmet och ta hand om varandra. Även om man klarar sig själv är det ju inte roligt till att vara orsak till att någon annan skadar sin bil eller, ännu värre, sig själv.

Tyckte själv att det kändes lite läskigt att ge sig ut bland race-puttarna första gången men den känslan försvann väldigt fort då det inte är frågan om ett gäng vildhjärnor som är ute och far. :)

Link to comment
Share on other sites

Vad kostar tex Kinnekulle att hyra? Vi var 30 bilar, ca 15000 kronor. Kan vi vara intresserade att hyra andra banor till högre körkostnad?

Ungefär det dubbla,och tror vi var 37 bilar vilket är nytt rekord för endagskörning.thumbsup.gif

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Jag har inte heller läst speciellt mycket, men tänker lite runt det du sa.

7or för tävlingsbruk.. Det är synd att utesluta såna, då det ofta medföljer en erfaren förare som kan ha mycket tips till oss andra som nyss kommit på det här roliga med bankörning.

Iden och möjligheten med Tommy och Johnny var ju väldigt givande, fler såna killar på våra träffar skulle ge fler av oss möjligheten att få sin bil provkörd och få mer tips.

Något som skulle bidra till bättre och stadigare bilar, och därmed även säkrare körning för oss. I vissa fall även snabbare varvtider som innebär risker naturligtvis, men med en bil (och förare) som uppför sig på rätt vill jag ändå tro att blir det säkrare.

-inga tävlingseven som är uteslutna , det finns seven som kör roadsport är välkomna att köra hos oss ( dom är ju gatbesiktade)och har gjort det med oss förr på Kullen thumbsup.gif sen att våran dag har krockat med SPVM på knutstorp under några år var ju olyckligt men till denna gången så krockade inte ....lite synd då att det inte kom fler som kör Roadsport förutom Tommy då förstås notworthy.gif men det kommer fler gånger.

Dessutom påstår jag att en tävlingsbesiktad bil är bättre kontrollerad än en SBP kontrollerad bil. Tävlingsbesiktare och chaufförer har intresset och vet vad som är viktigt att ha koll på.

Ta bara bromsar och hjulupphängningar på bilar som passerar SBP.. Jag sticker kanske en nål i ögat på någon, men jag har sett så otroligt mycket skit som gått igenom under mina år som bilmekaniker. Ni vill inte veta alla skräckexempel.

Som tur är så är vi entusiaster och vi har ju oftast bättre koll på våra bilar än andra.

-Måste nog säga emot dig lite där Christer angående besiktning, var med som mek under 4 år i clubman och RS klassen med 4 mästerskap racesmile.gif och den besiktning som genomförs på bilen vid varje tävling är precis samma som SBP gör i princip, säkerhets relaterade undersökningar såsom broms ,styrning ,bälten ,rost (gatbil) ev chassiesprickor osv.det dom inte kollar är hur bromsarna fungerar konstigt nog blink.gif.

Vid ev skador på chassie vid krasch så var det inte många som gjorde en ny vagnbesiktning efter reparation utan väntade tills det var dags att förnya vagnsboken,

så det hänger ju fortfarande på om individen följer regelverket eller ej ,vilket kan vara svårt att kolla.sad.gif

Visst går det igenom konstigheter på SBP på ett år..men hur många bilar besiktas varje å.r ? 4-5 miljoner..då blir nog felen i % inte så stora prop.gif

Det jag menar är att SBP inte på minsta sätt är en garanti för en trafiksäker bil. Något som är skrämmande med tanke på vad vi möter på våra vägar.

-Håller med dig ,är ingen garanti alls men det är nog den bästa vi har än så länge verkar det som tongue.gif

jörgen B

Christer J

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Eftersom det har pågått en diskussion om regler på våra banträffar har jag startat en officiell utredningstråd om reglerna här:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12132

Reglerna kommer att utredas och ev. ändringar kommer att läggas fram för beslut hos styrelsen.

Så gå in i tråden och anmäl er till utredninsgruppen ifall ni känner att ni vill och kan bidra till förändring!

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det har pågått en diskussion om regler på våra banträffar har jag startat en officiell utredningstråd om reglerna här:

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=12132

Reglerna kommer att utredas och ev. ändringar kommer att läggas fram för beslut hos styrelsen.

Så gå in i tråden och anmäl er till utredninsgruppen ifall ni känner att ni vill och kan bidra till förändring!

Ursäkta att jag talar ren svenska, Skitbra! :D

Link to comment
Share on other sites

Micke R1 skrev i ett tidigare inlägg

”Samarbete med lite andra klubbar tror jag skulle ge ett mervärde för dom flesta ! (mera banåka för dom som vill) tex finska locost klubben som vi har åkt med x antal gg i finland.

Tyvär har dom svårt att få åka här i sverige pga att deras locostar saknar både vagns bok samt reg plåtar.

Kan lova att dom är avis på oss som får åka på gatan i finland."

Här kommer då en fråga?

Skulle man kunna sälja/hyra ut sin inregade 7:a till en Finländare, så att han kan använda den i Finland och att man själv står kvar som ”ägare” - det blir inget ägarbyte utan en längre tids uthyrning. En vinst för bägge parter??

kenneth

Edited by kengren
Link to comment
Share on other sites

Guest micke r1

sälja blir nog svårt.

Möjlig vis kan man ta med sig en utlands reggad 7,a till finland som flyttgods.(jag vet iaf en från uk som va med på se7en-days som hade en finsk reggad)

Finns säkert nån som vill hyra nån ! men finska locost åkare vill nog ha sin egen gatlegal ??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...



×
×
  • Create New...