Jump to content

3D-printer????


Pac

Recommended Posts

Jag står i valet och kvalet på om jag skall skaffa mig en 3D-printer att leka med.

Det är väl främst för att förstå teknikutvecklinge, "leka" och för att göra små projekt som jag är sugen. Men, jag är lite vilse till vilken nytta jag skulle kunna ha av den till min sjua?

Om du hade en 3D-printer, vad skulle du göra till sjuan i den? Vad kan man använda den till?

Link to comment
Share on other sites

Mycket är beroende på utvecklingen av polymererna som du kan använda i din 3D skrivare. Jag kan tänka mig mig mycket kring motordetaljer med rätt kemikalie-, värmebeständighet samt förbättrad seghet mot vad jag sett hittills. Jag har en vän som skrivit ut väldigt roliga saker med sin plus att vi har en på jobbet. Har några saker som jag ska prova, men lite hemligheter får man väl ha :hypocrite:/

Link to comment
Share on other sites

...men lite hemligheter får man väl ha :hypocrite:/>/

Ha, ha, ha, ja det är klart! Om jag har tur får jag en chans att bjuda dig på en grillkorv eller något på banorna i sommar och då anske det läcker lite.... :hypocrite:

Inför motorbytet pratade jag lite med en kompis i Ljungby som 3D-printar och han testade att skriva ut insugstrattar med gott resultat.

Trattar har funkat säger du? Den tanken har slagit mig. Men jag har varit osäker på värmebeständigheten. Men i värsta fall gör man en form på det man skrivit ut och ugnsbakar något epoxilaminat så skall väl det ordna sig kan jag tänka.

Luftburkar borde ju vara en given, och små fästen för kameror och backspeglar, lister, knappar, kanske tom skärmfästen(eller iaf pluggar till formar för skärmfästen). Vad tror ni om att göra pluggar för skärmar? Man får ju dela upp det i några utskrifter, men det skall ju vara en galning på gång med en aston martin i skala 1:1 så varför inte? :)

Kanske lite fästen för olika saker? En bygel för ett batteri borde gå att få att funka? Passagerar fotstöd?

Ja, hjärnan går på högvarv här! Någon självklar pryl som jag missat?

P.S. kanske en skalmodell???? Eller varför inte en locost MK nyckelring eller en locost MK plakett? :)

Link to comment
Share on other sites

Kolla in den här killen!

http://replicadb4.com/

Han skriver altså ut en skala 1:1 replica av en Aston Martin DB4 på sin printer och alla delarna för karossen ör klara!!!! :notworthy:

Är det inte helt underbart att se människor som inte har samma gamla begränsningar som oss andra? Jag tycker det är ruskigt häftigt! Vilken energi och vilja han måste ha för att ta sig an ett sådant projekt! Imponerande! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Mycket är beroende på utvecklingen av polymererna som du kan använda i din 3D skrivare. Jag kan tänka mig mig mycket kring motordetaljer med rätt kemikalie-, värmebeständighet samt förbättrad seghet mot vad jag sett hittills. Jag har en vän som skrivit ut väldigt roliga saker med sin plus att vi har en på jobbet. Har några saker som jag ska prova, men lite hemligheter får man väl ha :hypocrite:/>/

- Vad är det för skrivare din kompis har? Erfarenheter?

- Vad är det för skrivare ni har på jobbet? Erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Jag har precist byggt ihop en Delta 3D printer tänkte man kan göra bussningar i nylon till spakställ och div andra saker.

Det finns ett intressant filament som heter Ninja Flex bra att göra gummi genomföringar och andra kul saker sen är det så jäkla roligt att bygga saker.

Link to comment
Share on other sites

Man använder ju bla ABS plast och den har ju en smältpunkt på ca 180 grader och så länge du inte ligger nära avgassystemet så är det ingen fara.

Pac, kolla in svenska elektronikforumet , elektronikforumet.com ,där håller dom på med 3-d printing.

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Man kan skriva ut verktyg också! På jobbet skrev vi ut en fast nyckel för M8 och drog till märk moment utan problem.

Man kan göra sina egna "specialverktyg". Bara tänk tanken på att kunna göra det där verktyget för att komma åt bulten man aldrig kan dra med de vanliga verktygen. Eller när det är Söndag och alla verktygsbutikerna(inkl. Biltema) har stängt och man behöver ytterligare en fast nyckel för tum-gängad bult... => Printprintprintprintpri.....

Möjligheterna är oändliga! :D

Link to comment
Share on other sites

Fast med en hobbyprinter tar det ju nästan hela söndagen att skriva ut verktyget :) För att inte tala om tiden man får spendera i cad-programmet....

Onekligen själv sugen på en 3d-printer men måste ju finnas åtminstone en pryl jag inte impulsköper...

Link to comment
Share on other sites

- Vad är det för skrivare din kompis har? Erfarenheter?

- Vad är det för skrivare ni har på jobbet? Erfarenheter?

Kompisen har en Reprap av något slag och skrivit ut fina saker.

På jobbet står det en Fortus 250mc. Har däremot ingen egen erfarenhet av någon av dem utan endast sett och kännt på saker som konstruktörerna skrivit ut resp. kompisen. Fortusen skriver även ut stödlager för komplicerade former. Stödlagret löser man sedan upp i en speciell tvätt.

Link to comment
Share on other sites

3D-printing har en otrolig potential och har utvecklats mycket de senaste 20 åren men ha inte för stora förväntningar på 3D-printrar som ligger i en prisklass som lockar för hemmabruk bara.

Precisionen är inte i klass med vad ni förväntar er utan efterbearbetning krävs, likaså är inte hållfastheten att jämföra med formgjutna eller svarvade plastdetaljer.

Jag har nyttjat tekniken sedan tidigt 90-tal och sparat 100-tusentalskronor i diverse projekt genom att utnyttja denna teknik men då har det varit med hjälp av utrustning som kostat från en halv till flera miljoner kronor.

I de fallen har 3D-printiningen framförallt använts för att skapa modeller för gjutverktyg för att sedan producera detaljer i plastmaterial med bättre hållfasthet eller gjutna detaljer i både järn och aluminium.

Nu finns det både metoder och material att framställa funktionsdugliga detaljer till lågt pris men inget jag skulle sätta i ett fordon för landsvägsbruk.

Link to comment
Share on other sites

Fast det beror ju på vad det skall användas till.

Göra en växelspaksknopp eller en fäste till en elektronikbox etc mm hade jag inte tvekat att göra. Har en kollega som har en lite dyrare hobbyskrivare och han gjorde, i mitt tycke, väldigt fina delar som han använde till sin husbil. Dessa kunde till och med användas med väldigt lite efterarbete.

Remskiva till generatorn hade jag kanske inte sett som ett lämpligt projekt.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

P-klammor! :o Självklart och skitsnyggt! :thumbsup:

Tänk att inte behöva leta delar i en katalog dagarna i ända för att komma vidare! Riktigt bra inut, tack så mycket!

Fast med en hobbyprinter tar det ju nästan hela söndagen att skriva ut verktyget :)/> För att inte tala om tiden man får spendera i cad-programmet....

Onekligen själv sugen på en 3d-printer men måste ju finnas åtminstone en pryl jag inte impulsköper...

hahahaha, kockrent! :D

Jag har samma tankar, men jag tror faktiskt att man förändrar sitt tänk när man har tillgång till en sådan där. Jag tror att maskinen blir en självklarhet när man väl har den och att den kommer att ta plats i vardagen på alla möjliga och omöjliga sätt.

Jag håller på och bearbetar en när vän till att vara med på galenskaperna, vi får se om jag lyckas eller om jag får ta "the plunge" ner i "isvaken" själv.

"Isvaken" jag funderar på är en Flashforge. Någon som har erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Det man kanske skall vara medveten om är att det nog ligger rätt mycket tid i underhåll på en hobbymaskin. Obs detta är något jag hört från en person (jag känner bara en som har en) och han menar att man får lägga rätt mycket tid på annat än själva cadandet och utskrivandet. Ta med andra ord detta med en nypa salt.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar finnas oändligt med parametrar att justera i utskrifterna. 2fast4u, hur mycket justerar du temperaturerna för matrialet? Hur tar du reda på vad det skall vara? Vilka matrial brukar du köra?

Link to comment
Share on other sites

Leverantören ska kunna berätta vilken temp materialet vill ha. Utgå från det och gör ett svep i närheten med 5graders steg och se hur det blir. Det är inte säkert att 3Dprinterns uppfattning om temp stämmer med verkligheten. För kallt ger dålig vidhäftning, för varmt ger ojämnt trådigt resultat. Lägg dig mitt i intervallet. Sen kan man labba med massvis av parametrar som hastighet, hur mycket den ska backa vid flytt och så vidare. Mycket pill i början. Håller man sig sedan till samma material från samma leverantör så behöver i alla fall inte jag hålla på och joxa med inställningarna. Damma av den och skriv ut bara.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag är med i vår skolas Formula Student-team (tävling för studenter där vi bygger varsin formelbil och tävlar mot varandra på olika sätt), och vi hade en hel del hjälp att göra roliga saker med 3D Printing av ett företag. Nu fungerar inte allting i en printer man kan köpa hem och leka med i garaget, men en del saker fungerar och andra kan kanske fungera som inspiration? Vi klippte ihop en film (ja, logotypvisning och allt sånt men titta på prylarna vi gjorde) som visar allt vi gjorde i 3D print som hamnade på bilen (i övrigt gjordes prototyper för utvärderingar av former av vissa delar):

Edited by Himlar
Link to comment
Share on other sites

En hel del vet jag gjordes i detta material: http://www.stratasys.com/materials/fdm/ultem-9085

Materialet är rätt dyrt, och kanske inte något man använder i sin 3D-printer hemma, men om jag minns rätt var det "overkill" på en del ställen det användes. Oljepickupen och kyladaptern är väl de riktigt känsliga komponenterna i konstruktionen.

Vilket material gjutpluggarna gjordes i vet jag inte exakt, och den typen av tillverkning har sina begränsningar. Reservdelar blir väldigt svårt, något vi märkte under motormappning :)

Link to comment
Share on other sites

Det var så lite så! Jag tycker det är roligt att få berätta om vad vi gjort, och att kunna bidra med något här. Någon gång framöver lär jag utnyttja er kunskap om att bygga, så snart jag accepterat att CNCad aluminium och egendesignad kolfiberkaross inte är standard överallt ... ;)

Link to comment
Share on other sites

Det var så lite så! Jag tycker det är roligt att få berätta om vad vi gjort, och att kunna bidra med något här. Någon gång framöver lär jag utnyttja er kunskap om att bygga, så snart jag accepterat att CNCad aluminium och egendesignad kolfiberkaross inte är standard överallt ... ;)

Du har helt rätt, vi sätter våra egna krav så bilarna blir väldigt olika. Några i kolfiber, andra i "bond järn". Det är det som är lite av charmen, vi har att lära av varandra. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...