Jump to content

4-hjulsvägning av bil, billiga vågar från Kina


Jari

Recommended Posts

Hej,

Jag har hittills använt mig av 8st vanliga personvågar från Biltema när jag har gjort 4-hjulsvägning. Men har börjat kolla på andra, mer smidigare lösningar.

Hittade denna 200kg paketvåg och har fått priser också.

http://jslscale123.en.made-in-china.com/product/ceDxMFzSGZWd/China-Electronic-Parcel-Scale-PS-B-200kg.html

Den finns i 2 varianter, olika stora ytor:

PS-B200: 200kg, 300 x 380mm för USD37.00/UNIT

PS-B200: 200kg, 420 x 520mm för USD48.00/UNIT

Men problemet är att man måste lägga en minimumorder på 200st. :huh:

Är det någon som köpt en liknande våg på något annat ställe till ungefär samma pris?

För inte finns det väl intresse att göra ett gruppköp? För att det skall funka måste man ju bli minst 50 personer som köper 4st vardera.

Link to comment
Share on other sites

Den såg inte dum ut. Men det blir ju ungefär dubbelt upp i pris jämfört med den mindre som jag hade fått pris på.

Vanliga personvågar med glasskiva vill jag inte ha. Risken är att man spräcker glaset när man ställer ner hjulet på det, det är ju inte stora ytan man har utav däcket.

Link to comment
Share on other sites

---- Confirmation of your order of 200kg Digitale PRÄZISE Übergewicht waage Personenwaage Waagen Digital Paket ---

Kunde inte låta bli att prova Paypal, så jag köpte en våg. Hmmm, jag kanske behöver 6 stycken för att kunna väga 6x4 bilen....

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte två stycken 300-kilos varianter av denna vågen från denna säljaren för rätt många år sedan. De vågarna funkar klockrent för att hålla på med corner weight. Jag byggde ramper som man rullar upp bilen på för att sedan rulla vidare bilen till vågen.

Det är väldigt bra vågar.

Link to comment
Share on other sites

Köp vågar på jula för 69kr eller nåt :)/>

Jag har ju redan 8st vågar från Biltema för 49:90/st. Men jag vill ha någon smidigare för att kunna kolla av vågarna själv även när man sitter i bilen.

Link to comment
Share on other sites

---- Confirmation of your order of 200kg Digitale PRÄZISE Übergewicht waage Personenwaage Waagen Digital Paket ---

Kunde inte låta bli att prova Paypal, så jag köpte en våg. Hmmm, jag kanske behöver 6 stycken för att kunna väga 6x4 bilen....

Cealm, finns det personvågar som klarar den tyngden ?:prop:/>/>/> då måste du nog

köpa i usa för där är folk tunga ;)/>/>/>

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Man får vara försiktig med golvlutning och repeterbarhet om man inte mäter alla hjulen samtidigt. Vi valde att mäta mina bilar axel för axel med hög nogrannhet(dyra vågar) och fick bra repeterbarhet på mitt garagegolv. Det funkade inte hjul för hjul.

Kompisen har tagit över mina vågar så nu gör de tjänst i ett racingstall. :) Jag har försökt upprepa mätproceduren med biltemas personvågar och har hitintills misslyckats.

Det blir ju bara dyrare och dyrare vågar. Är inte detta en Locost klubb?? ;)/>

Jo, visst är det locost! Entry ticket till en "riktig" setup ligger på 8-10kkr: http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/corner-weight-scales/longacre-intro-model-computer-scales

Men vill du snåla ordentligt så kör på de vågarna du har och komplettera med spegelsetupen som Daromer tipsade om. Ett par välplacerade gamla backspeglar så är du hemma. :)

Link to comment
Share on other sites

En hängvåg blir jobbigt att använda, tror inte mitt garagetak gillar att jag hänger 600-700kg i det. Hur skall du hänga upp bilen i hjulen och säkerställa att du får bilen plant?

Link to comment
Share on other sites

Göra cornerweight på bilen kräver lite förarbete , när vi använder vågar under varje hjul så står dom på en fyrkantig platta

med 4 justerbara ben för att man ska kunna justera in dom exakt på mm, man justerar in en först med exvis vattenpass i våg med

90 graders vridning så man vet att den är helt plan ,sen kör vi med laser för att våga in resten ,tar en liten stund att göra detta

men det ger resultat.

När man har bussningar som är hårda i hjulupphängningen så slår det ganska mycket om man har hamnat 1-2mm fel i våg

kom ihåg bara att vid varje justering på hjulupphängning som man gör mäste man rulla bilen lite fram och tillbaka för att det ska "sätta" sig man

kan även trycka till fjädringen snabbt så sätter det sig då också.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Hur stor blir skillanden eller rättare sagt hur stor skillnad kan man förvänta sig mellan en mätning med 4-vågar som kryssvägs in med vattenpass enligt din beskrivning Jörgen kontra

ställa samma fyra vågar på ett betonggolv och lyfta på bilens fyra hjul (inte köra på).

Ponera att i exempel ett: alla vågar visar 200kg på en (min) Sevenbil. Kan skillanden bli 5 till 10kg per våg både uppåt och nedåt eller bara uppåt? Med cornerweight är varje våg intressant i sig väger man bara fram och bak och tex ena vågen fram visat plusvikt 5kg och andra minusvikt 5kg. Då blir resultatet lika bra med bara pålyft bil som ett invägt system.

Jag kan väl nöja mig med att veta vikten fram och bak inom ramen 25/30kg mer noga behöver det inte vara. Då borde "våg på golv" räcka, eller?

Link to comment
Share on other sites

Ett betonggolv kan du inte få så plant så att man kan lita på värdena man får.

Vi gjorde ett test med att bara sätta vågarna på ett betonggolv kontra våga in som jag skrev

och dom värdena som vi fick skiljde ca 10-30 %.

Man kan ju få en indikation på hur det ser ut men inte tillräckligt bra för att det ska bli "perfekt"

På enbart betonggolv som du skriver Calle så kan du ju få till det så att det i alla fall inte är helt

uppåt väggarna :lol:/> inom dom toleranser som du skriver.

Om man sen har en bil med lite mjukare fjädrar och den står snett så kan värdena bli helt konstiga.

Men på min bil efter injustering så blev det en helt annan bil att köra ,följsam i fjädring och i styrningen fick man mycket mer

feedback om vad som hände med framvagnen, betedde sig lika i vänster resp högerkurvor.

Fästet för bakvagnen blev mycket bättre ,hjulspinn på bägge hjulen istället för på ett i sväng etc..

vi justerade in bilen med mig i utan passagerare och har jag en till i bilen så blir det en helt annan karaktär på

beteendet.

Sen får man fundera på vad man ska ha bilen till ,bana eller väg ,bana avslöjar mycket mer brister i väghållningen

än vad det gör på vanlig vägkörning .

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

Ett betonggolv kan du inte få så plant så att man kan lita på värdena man får.

Vi gjorde ett test med att bara sätta vågarna på ett betonggolv kontra våga in som jag skrev

och dom värdena som vi fick skiljde ca 10-30 %.

Man kan ju få en indikation på hur det ser ut men inte tillräckligt bra för att det ska bli "perfekt"

På enbart betonggolv som du skriver Calle så kan du ju få till det så att det i alla fall inte är helt

uppåt väggarna :lol:/>/>/> inom dom toleranser som du skriver.

Om man sen har en bil med lite mjukare fjädrar och den står snett så kan värdena bli helt konstiga.

Men på min bil efter injustering så blev det en helt annan bil att köra ,följsam i fjädring och i styrningen fick man mycket mer

feedback om vad som hände med framvagnen, betedde sig lika i vänster resp högerkurvor.

Fästet för bakvagnen blev mycket bättre ,hjulspinn på bägge hjulen istället för på ett i sväng etc..

vi justerade in bilen med mig i utan passagerare och har jag en till i bilen så blir det en helt annan karaktär på

beteendet.

Sen får man fundera på vad man ska ha bilen till ,bana eller väg ,bana avslöjar mycket mer brister i väghållningen

än vad det gör på vanlig vägkörning .

Jörgen B

Har läst om olika filosofier angående cornerweight. En del justerar så att framhjulen får samma vikt med resultatet att bakhjulens vikt blir mer olika. Andra justerar så att fördelningen av vikt mellan höger-vänster blir samma på fram och bakaxel. Hur gjorde du ?

Edited by HovstaSX360
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett excelblad för cornerweight i det fyller man i sina värden sen får man nya värden att justera till. http://robrobinette.com/corner_weight_calc.htm

Om jag inte är ute och cyklar så justerar man diagonalt,för att det är det enda som går

efter som det inte går att flytta vikt framåt-bakåt eller vä-hö.

Men ökar man ena diagonalen så minskar den andra.

Link to comment
Share on other sites

Att justera cornerweight hyfsat utan våg går de med. Det man måste börja med är att lyfta upp bilen och kolla så att utfjädringen är lika på alla hjulen, de borde det vara om chassiet är rakt.

Sedan ställer man ner bilen och rullar lite fram åtillbaka, hissar på lämplig punk mitt under bilen t.ex. fram. Nu är de bara att kolla så hjulen där du lyfter lättar sammtidigt från backen, annars får man spänna/släppa på fjädrarna på någon sida bak. Och sedan samma när man lyfter i bak och justerar fram istället.

Såhär gör man på RC bilar och det fungrar minst lika bra som att göra samma fast med vågar (på RC bilarna alltså) man mårker stor skillnad i höger/vänster svängar när detta inte är rätt justerat smile.gif

Edited by Krolleg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bra Peter :thumbsup:/>/>/> då har du mätt in vågarna rätt .

Stefan, man bör se till att framvagnen ligger inom 5 kg ( idealiskt) och detta för att man har styrningen fram :lol:/>/>/>

Bakvagnen på en bakhjulsdriven är inte lika kritiskt särskilt om man har en stel axel men man kan säga att inom 30 kg

så brukar det inte vara nåt problem

På min har jag fram med mig i bilen en skillnad på 4 kg och i bak 25 kg.och den går fint i alla situationer.:racesmile:/>/>/>

Det är lite som Gerhard skriver att det är diagonalt som "vikten" ökas/minskas, det är lite knepigt och det tar lite tid att

få till det bra ,sen kanske det inte alltid går att få till en bra balans då det hänger mkt på hur du byggt in "vikter" i bilen ifrån början.

När det gäller hö/vä sida så hade jag nog lite tur för med mig i så blev det 51% vä och

49% hö :hypocrite:/>

Jörgen B

Edited by Jörgen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag MÅSTE corner weighta min bil. Jag känner att jag gärna har en omgång vågar eftersom de är ruskigt användbara. Så, det blir till att försöka beställa de stora 300kg-vågarna direkt från tillverkaren. :)

Priserna verkar bli vettiga utan att man måste ta så där jättemånga som Jari fick pris på. Om någon är intresserad av att hänga på så PM'a mig.

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...