Jump to content

Pedalvinkel


Jonas

Recommended Posts

Får inte riktigt till "döläget" på bromspedalen så som jag hade tänkt mig.

Om bromscylindrarna ska bottna innan pedalen tar i torpeden så tycker jag att pedalen lutar lite väl mycket mot föraren:

post-112-0-84325900-1390371462_thumb.jpg

Brukar det se ut så här?

Jag kan inte komma på hur jag ska göra för att få den mer upprätt...(utan stora ombyggnationer).

Det hade "känts" bättre om den hade varit i detta läget:

post-112-0-89652600-1390371608_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Får inte riktigt till "döläget" på bromspedalen så som jag hade tänkt mig.

Om bromscylindrarna ska bottna innan pedalen tar i torpeden så tycker jag att pedalen lutar lite väl mycket mot föraren:

post-112-0-84325900-1390371462_thumb.jpg

Brukar det se ut så här?

Jag kan inte komma på hur jag ska göra för att få den mer upprätt...(utan stora ombyggnationer).

Det hade "känts" bättre om den hade varit i detta läget:

post-112-0-89652600-1390371608_thumb.jpg

Ett stöd för hälen är bra att ha.

Viktigt att foten inte är vinklad för mycket bakåt. Det är riktigt jobbigt för fötterna.

Link to comment
Share on other sites

---- få den mer upprätt...(utan stora ombyggnationer). ---

Vad är pedalarmen byggd av? Svetsbar? Är den svetsbar kan du skära av nuvarande arm och enkelt göra en ny enligt bild två ovan. Bild två, är som jag tycker, en bra pedalvinkel.

Link to comment
Share on other sites

Men varför skall du bottna kolven? Från läget i bild två så skall inte kolvrörelsen till alla hjul låser sig vara speciellt lång någon cm bara kanske 3 cm eller liknande till ett "stumt stopp" och då är du inte i närheten av torpedväggen.

Link to comment
Share on other sites

Läste (rätt övertygad att det var i SFRO boken) att kolven/kolvarna ska bottna innan pedalen tar emot något.

Jag kan justera mig till pedalviklen i bild 2, och det skulle med all säkerhet fungera alldeles utmärkt dock skulle inte kolvarna bottna om systemet är tomt...

Link to comment
Share on other sites

Jag är inne på att man ska ha sån slaglängd så kolvarna bottnar. då har man maximalt med reserv om något skulle hända i bromssystemet. Du kan ändra utväxlingen på bekostnad av lite mer tungbromsat men det brukar inte vara nåt problem. Förr gick alla bilar utan servo och man vande sig. Och 7:an är relativt lätt och kanske bra bett i beläggen.

Link to comment
Share on other sites

Hur lång slaglängd har du på cylindrarna?

Har du en bild på pedalen när den tar i torpeden.

Hur mycket slaglängd på cylindrarna är kvar då?

35mm slaglängd i cylindern.

Förlorar ca 5mm slaglängd om jag ställer pedalen som jag vill ha den(bild 2). Så jag har minst 25-30mm slaglängd kvar.

Link to comment
Share on other sites

Min cylinder bottnar inte innan det tar i torpeden. Frågade min SFRO om det, han sa att det gör inget och det är inte alla cylindrar som tål att bottnas. På en del går packningen sönder om den bottnar.

/Peter

Link to comment
Share on other sites

--- Läste (rätt övertygad att det var i SFRO boken) att kolven/kolvarna ska bottna innan pedalen tar emot något. ----

Jag har letat i röda SFRO boken men kan inte hitta någon text om detta. Vilken sida såg du det på?

Link to comment
Share on other sites

Tänk på att om pedalen har för lång slaglängd så kan den uppfattas som svampig och inte gå igenom sfro, det va det som va kvar på min bil när jag köpte den. Ägaren innan hade luftat 10 liter, jag luftade 20 liter me konsten alla regler! Men felet va att det va för kort slag. flyttade isär hålen 3cm, men det blev lite för mycket, så bilen blev för hårdbromsad. Så nu håller jag på att göra ett nytt pedalställ där jag flyttar ihop 1cm.

//Björn

björn+bro...pdf

Link to comment
Share on other sites

Jag har letat i röda SFRO boken men kan inte hitta någon text om detta. Vilken sida såg du det på?

Sorry, det var inte i boken, det är under "vanliga fel vid slutbesiktningen" på SFROs hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute och mätt lite mer exakt.

Fullt slag på kolvarna är 35mm, justerar jag in pedalen där jag vill ha den får jag 31mm rörelse på kolven.

Så kolvarna är bara 4mm från att bottna.

Jag kollar med SFRO om det är ok!

Link to comment
Share on other sites

Vad har du för utvxl på pedalen nu? jag har 1:4 och det är lagom hårt, bytte belägg till bättre än biltemas och det blev mer lättrampat än förut.

På min saab 9000 är pedalutvxl 1:6 Eller om det var 1:7 ? och sen tillkommer servon med, saaben väger 1500kg och sjuan 700kg.

Minska du ner utvxl så hamnar du nog rätt :thumbsup:/>

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hur gick det, Jonas?

Jag fick just liknande huvudbry angående om jag måste kunna bottna cylindern eller ej. Jag vill ju bygga om som jag skulle gjort om jag skulle SFRO-besikta.

Link to comment
Share on other sites

Pratade med SFRO, det ska inte vara några problem så länge pedalrörelsen är tillräckligt stor.

Mina cylindrar kan röra sig 30 av 35mm, vilket jag inte kommer vara i närheten av att behöva.

(Wilwood cylindrarna är enl Wilwood "extra långslagiga" vilket inte gör det lättare att kunna bottna dom innan pedalen tar emot torpedväggen.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...