Jump to content

Volvo bussning 296249??


Jari

Recommended Posts

Mina motorupphängningar börjar bli dåliga och har sökt efter nya. Har letat på nätet, varit på både Volvo Brandt och Volvo Lastvagnar, men hittar inget.

Bussningen har Volvo och 296249 skrivet i gummit. Så dem kommer ju ifrån någon gammal Volvo bil eller lastbil. Måste vara rejält gamla eftersom det är ett 6-ställigt nummer som dessutom börjar på 2, idag använder Volvo PV 7-ställiga nummer.

Behöver hjälp att hitta var dessa kan komma ifrån.

post-611-0-35149300-1390314806_thumb.jpg

post-611-0-90914800-1390314818_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat på en Volvo butik gärna äldre med äldre medarbetare som minns.

Kollade på 2st Volvo butiker, dem gick t.o.m. igenom gamla papperskataloger utan att hitta något. På Volvo lastbilar gick expediten bak för att fråga en gammal mek, men inget napp där heller.

Link to comment
Share on other sites

Hittade inget på VP Autoparts som liknar denna. Kanske får ringa dem istället.

Den ryska länken gav inte mycket. Gjorde även sökning på ersättningsnumret 6652366, men detta gav inte heller något resultat.

Får följa upp traktor spåret.

Link to comment
Share on other sites

Jaga han som byggde bilen?

Kan det vara till nåt annat än motorupphänging (växellåda, avgas,...)? Dvs något "lättare" fast i ett tyngre Volvofordon (Bussar, Trucks, Penta, CE,...). Ser ju ut som det har några år på nacken.

Det går inte att sätta dit något annat?

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag är ganska säker på att bussningen kommer från en 360GLT -83.

Min frus far byggde bilen och motorn som användes som mall under byggnationen kom från hennes bil.

Mvh Anders

OK. Jag har försökt få tag på Karl-Johan idag, men han svarade inte. Får kolla på det. Vet du om det är motorupphängning eller till växellådan?

Jocke, jag började kolla på att bygga om till vanliga stående motorkuddar, men det blir ganska mycket jobb (speciellt på avgassidan, med turbo och oljefilter mm i vägen).

Link to comment
Share on other sites

Mina motorupphängningar börjar bli dåliga och har sökt efter nya. Har letat på nätet, varit på både Volvo Brandt och Volvo Lastvagnar, men hittar inget.

Bussningen har Volvo och 296249 skrivet i gummit. Så dem kommer ju ifrån någon gammal Volvo bil eller lastbil. Måste vara rejält gamla eftersom det är ett 6-ställigt nummer som dessutom börjar på 2, idag använder Volvo PV 7-ställiga nummer.

Behöver hjälp att hitta var dessa kan komma ifrån.

Sätt en 3 framför

//Per

Link to comment
Share on other sites

OK. Jag har försökt få tag på Karl-Johan idag, men han svarade inte. Får kolla på det. Vet du om det är motorupphängning eller till växellådan?

Jocke, jag började kolla på att bygga om till vanliga stående motorkuddar, men det blir ganska mycket jobb (speciellt på avgassidan, med turbo och oljefilter mm i vägen).

När jag tittar på bilderna så stämmer de inte överens med de som sitter på vänster och höger på 360.

Vet att han plockade en del detaljer från någon Volvo med motorn stående upprätt (B18, B20) typ 140 eller likvärdigt.

Kalle får du tyvärr inte tag i längre men du får gärna ringa mig då jag har en hel del dokumentation från bygget av din bil.

Mvh Anders 0708-746583

Link to comment
Share on other sites

När jag tittar på bilderna så stämmer de inte överens med de som sitter på vänster och höger på 360.

Vet att han plockade en del detaljer från någon Volvo med motorn stående upprätt (B18, B20) typ 140 eller likvärdigt.

Kalle får du tyvärr inte tag i längre men du får gärna ringa mig då jag har en hel del dokumentation från bygget av din bil.

Mvh Anders 0708-746583

Jag ringer.

Jag har en hel pärm som jag fick med när jag köpte bilen utav ägaren mellan mig och Karl. Men i där finns inget om bussningen.

Fick reda på att detta nummer tillhör en nummerserie som Volvo Truck fick ur Volvos artikelnummerserie. Så det kan inte vara en Volvo PV detalj.

Har provat lägga till 1, 2 och 3 framför och sökt i Volvos system (har tillgång till det på jobbet), men utan att hitta något. Kollar man på detaljen, så finns det inga märken av att det skulle finnas nummer varken före eller efter numret.

Link to comment
Share on other sites

Mina motorupphängningar börjar bli dåliga och har sökt efter nya. Har letat på nätet, varit på både Volvo Brandt och Volvo Lastvagnar, men hittar inget.

Bussningen har Volvo och 296249 skrivet i gummit. Så dem kommer ju ifrån någon gammal Volvo bil eller lastbil. Måste vara rejält gamla eftersom det är ett 6-ställigt nummer som dessutom börjar på 2, idag använder Volvo PV 7-ställiga nummer.

Behöver hjälp att hitta var dessa kan komma ifrån.

Jari, hör av dig till mig så kan vi väl tillverka ett par nya egna, har ju svarv och fräs så nåt ska vi väl kunna knåpa ihop.

Jörgen B

Link to comment
Share on other sites

Har äntligen fått reda på vad det är för något. Postade en fråga på 300-klubbens forum och fick svar att det är gamla icke-hydrauliska motorkuddar till Volvo 340/360.

Men nu till den dåliga nyheten, dem går inte att köpa längre! :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Du har kollat här också?

http://svis.se/

Finns ingen direkt 340/360 länk där och i excellistan som finns under reservdelar finns inte art.nr att hitta.

Enligt vad jag har fått reda på via 300-klubben, så är det fler som har letat efter dessa motorkuddar utan hitta något och fått bygga om sina bilar till vanliga stående kuddar eller egna hängande kuddar.

Så jag får ta mig en funderare hur jag skall göra med min bil.

På vänster sidan är det inga större problem att bygga om till stående motorkudde, där finns det plats. Men på höger sidan med turbon, oljefilter, oljekylsadaptern, generator mm så blir det besvärligare att få till en annan typ av upphängning.

Link to comment
Share on other sites

Den från vertexauto går nog inte att köpa längre eftersom det står "Discontinued". Men den ser ju exakt likadan ut.

Men den från Design911UK ser ju kanonbra ut.

Tackar så mycket! :thumbsup:

Calle, jag får kanske ta och ringa till svis. Men det känns som att borde finnas fler med Volvo 340/360 som har provat det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...