Jump to content

Sittställning


Roggan

Recommended Posts

Letar efter någon bra bild på en förare i profil. Jag tänker rita in en på ritningen för att få till stolsplacering, ratt och pedaler. Gärna med mått eller skala.

Skickat från min LT26i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Letar efter någon bra bild på en förare i profil. Jag tänker rita in en på ritningen för att få till stolsplacering, ratt och pedaler. Gärna med mått eller skala.

Skickat från min LT26i via Tapatalk

Enblid från någon bok,vilken kommer jag inte ihåg sitthojd_zpsa72c687d.jpg

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det var en extremt liggande körställning. Jag vill påstå att huvudelen av våra bilar har ungefär samma ryggstödslutning som lutningen är på ramrören som avgränsar cockpit mot utrymmet för bakaxeln. Avsikten med den vinkel är att stolen skall följa ungefär. Det finns säkert bilar med lite annan vinkel men inga större gradskillnader.

Kolla i lite olika byggtrådar eller andra trådar med bild på stolar i bilen så ser du ungefär hur det ser ut.

Vinkeln går lätt att räkna ut om du tex går in på McSorleys hemsida och kolla på tex en bokram. Där finns alla mått så du kan med trigonometri få fram vinkeln, har du tur är den redan utskriven på någon av ritningssidorna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...