Jump to content

Släpvagn av husvagn, projekt


jol

Recommended Posts

Ett projekt som jag anser kvalar in här, både angående locost och den kommande lastvikten.

Inköpspris 400kr, 1000kg axel.

Jag gav mig själv en julklapp i och med en blocketannons på tre reservdelsbilar...och en husvagn :)/>/>/>/>/>/>

Låter bilderna tala, citerar maskinisten där jag frågat lite om påskjutsbromsen

http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=119&t=130761

Hej!

Fyndade en Borevagnen TK igår./>/> Tillverkades i Åsele (väster om Umeå) från 1964-1974.

Har rivit ner den för att göra släpvagn av den' date=' och innanför påskjutsbromsen och bromstrumman var det nåt nåt för mig helt nytt

Jag rev (såklart) ut allt, utan att lägga större värde vid hur allt var kopplat. Antar att spolen vid dragstången, är seriekopplad med bromstrummorna via batteriet. Det går en kabel till bakaxeln till kopplingsdosa, därifrån till två poler på insidan trumman. Ska komprimera släpvagnsbromsen och mäta om motståndet i spolen ändras, eller om jag helt enkelt kan få bromsverkan när jag testar med ett batteri.

Hittade en snutt på nätet;

Elektromagnetiskt

Denna typ av påskjutsbroms är försedd med en elektrisk del, som sitter i släpets dragstånr. Från den elektriska delen går elledningar dels till dragbilen, dels till magneter vid släpets bromstrummor. När dragbilen bromsas sluts strömmen till släpets bromsar. Bromskraften regleras sedan av släpets tryck bakifrån. Ju hårdare släpet trycker på desto mer ström matas fram till bromsarnas magneter och desto kraftigare bromsar släpet.

Bromssystemet verkar vara TSV 159 P, hittar som bäst lösa belägg när jag söker på nätet.

Alla bilder jag tagit finns här;

https://drive.google.com/?tab=co&authuser=0#folders/0B9JAHSX5LNdPSnlkVC1KVHpNalk

Påskjutsbromsen, handsken sitter till vänster

10905_2IU55CFEK7GGO1388437718.jpg

10905_UBUX40GXDKQM1388437718.jpg

Handsken

10905_2EIG6XM920PWK1388437718.jpg

Axeln

10905_JY88ZQMDRNXB1388437719.jpg

Trummorna

10905_ILMG5BVFRT7P1388437719.jpg

10905_VRHWPY1XC8P61388437720.jpg

Det blev alufälgar snabbt då det var stora torrsprickor i däcken som följde med :)/>/>/>/>/>/>

10905_5UOZR6H0KUJ61388437720.jpg

Har jag nån chans att komma igenom bes med bromsarna fungerande? Utan att spräcka budget totalt. Det återstår att se! :)/>/>/>/>/>/>

Alternativet är ju obromsat 750KG eu-släp med utbytt handske, men båda mina bilar får bara dra 500kg obromsat på pappret... 1000kg totalvikt är det i husvagnsutförande.

Tacksam för svar!

mvh

Test' date=' och framsteg

Kopplingsdosan på kåpan till påskjutsbromen, inte svårare än så.

[img']http://www.maskinisten.net/userpix/10905_1NZUCGZ5MPYVD1388507943.jpg[/img]

Testriggen uppkopplad, batteriet till påskjutsbromsen och sen vidare bak till naven. Batteri från min Saab tvåtakt från 1965, så det matchar.

10905_35M4QO7G4C3X1388507943.jpg

Enkelt sätt att testa med ett spännband, 12V fanns efter tre klick :)/>/>/>/>/> Hjulen låste.

10905_84JKCJ2JE3TL1388507943.jpg

Dock blir det säkert spännande om bromsen går från ingenting till max broms direkt, får hoppas att spolen är lite mer steglös när den används.

Men nu vet jag att det funkar iallafall! Skulle inte ha klippt så många kablar... Det är för övrigt starkströmskabel som genomgående tema på vagnen :)/>/>/>/>/> 7-ledare till belysning med en skyddsjord och 6st svarta, haha.

Det blir att bygga en batterilåda med huvudströmbrytare, tänkte koppla belysningen till pluspolen så man har laddning från bilen. Gäller bara att komma ihåg att bryta när den står parkerad så man inte har konstant parkeringsljus tills batteriet är tömt

Svetsat bakre delen och breddarna till främre. Imorrn blir det att handla 3m 50x50 plus vad besiktningen vill se i förstärkningsväg.

10905_BRYWRM4RTJRU1388606334.jpg

Över hjulen tänkte jag bygga "skärmar" av en stålram jag kan lyfta rakt upp när jag behöver skruva i däcken.

"Funkar det när du kommer så är det godkänt" sa besgubben :)/>/>/>

Jag var välkommen för att visa ramen och bolla förstärkningstankar, så kunde de testa bromsen om det fanns tid. Så vet jag om jag ska svetsa batteribox eller stumsvetsa dragstången

Ps cealm förstärkningarna är i 50x50x3, tillräckligt grovt jämfört med originalramen väl ;)/>/>/>

50x100x2 (eller 3) på stumparna som breddar längst fram.

Har lastat det med golvet som ska till återvinningen imorgon. Rresten hamnade i container direkt, för att jag ens skulle komma in i garaget.

Planen är ett helslätt flak med vanlig gjut-plywood (locost) med färg eller lack på, som jag siktar blästersand över för halkskyddet. Löstagbara lämmar efter reggning (vägning) med två olika höjder för att kunna välja beroende på ändamål.

Link to comment
Share on other sites

Tjusigt projekt med en fin grundprisbild och dina balkar på 50x50x3 behöver ingen skämmas över. Grovt och bra. Innehåller kärrans sidoplan svetsade tex 25x25x2 eller 3 kanter som bildar en triangel med sidan på släpet då kan du överlasta rejält om du skulle vilja det, tex en Sjua med skattevikt 1280kg, jag har hört talas om att sådana finns............

Link to comment
Share on other sites

Smart att förstärka fackverket sådär. Jag har satt små klossar inuti sidobreddarna, som tar upp mycket av vikten som läggs på 50x50.

Den största utmaningen blir att få bromsarna genom besiktningen och så lätt vikt som möjligt.

Var till återvinningen idag och slängde golvet. Med det kortare överhänget bak tar det inte i när jag ska in och ut ur garaget längre.

10905_7MC7ILJ32U2E1388857039.jpg

Dock löper mina bromsvajrar lite kärvt' date=' tänkte höra om nån vet namnet på denna typ och om det går att hitta dem till rimliga pengar? Biltemas vajrar har gängstång i ena ändan, i andra är det ögla för krok. Jag behöver som synes gängstång i båda ändar.

[img']http://www.maskinisten.net/userpix/10905_263E7G58OD8KK1388857039.jpg[/img]

Såg inte att gaffeln gick att gänga lös först, så jag hade sönder den vid demontering... En gaffel från vantskruv eller liknande kanske kan vara nåt, eller förlängningsmutter och påsvetsade plattjärn.

10905_333J2NCWCZY8K1388857040.jpg

10905_2Y3R1G2YDW4K41388857040.jpg

10905_3JDCTUHNEI4GW1388857040.jpg

105cm långt vajer hölje

152cm lång vajer, "från centrumhål till hål" alltså inkl gaffelns längd

Edited by jol
Link to comment
Share on other sites

Så här gjorde jag mitt fackverk när jag gjorde om den tidigare trailern. Kombinerad sidavgränsning för lasten samt fackverksförstärkning av trailern. 25x25x3

Anglia2011-10-18.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aha du menade så, jag tänkte att jag skulle stoppa balkarna inuti ramen i botten och förstärka den vägen.

Jag kanske sätter sidolämmar sådär, det skulle vara skönt med ett helt plant släp ifall det ska köras snöskoter på det, lätt att lasta då man kan köra av och på lite hur som helst intill plogkanten :)

Tackar för gaffellänken

Link to comment
Share on other sites

Besiktningsbesöket gick bra. Han gillade inte att jag använde batteri men sa att "det är bara att du tar ström från bromsljuset". Tydligen går det bra, men jag ska kontrollmäta strömförbrukningen först.

På vägen tillbaka blev det gjutplywood, den billiga (och hala modellen)

10905_VQ91H1TIMTNP1389456356.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Belysning checkk, elbroms inkopplad check.

Av skivorna har jag fäst den mittersta med m6 vagnsbult, de främre yttre borrade och målade.

Blir m8 vagnsbult runtom ytterramen för att kunna fästa ev. lastöglor. Dock köpte jag krokar för att svetsa fast för 8kr paret idag så de testas först.

Skärmarna tror jag blir tre plåtar ihopsvetsade på en ram av vinkeljärn runtom öppningen

Edited by jol
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...