Jump to content

Motorstyrning till Zetec


Recommended Posts

Jag är ny i "byggandet" och har övertagit ett Seven-projekt. Motorn är en original 2 liters Zetec. Nu är det så att jag inte är särskilt "vass" på motorstyrning och undrar om det finns någon som kan förklara/hjälpa mej. Motorn är från -93 och original kabelhärva samt ECU till motorn finns, men problemet är bara hur jag kopplar in det.

Tacksam för svar

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Motorstyrning är jag dålig på men hälsa nya byggare välkomna är jag rätt bra på.

Välkommen ThomasO och hoppas bygge och motorstyrning skall ånga på till en färdig bil.

Ps... Bilder är trevliga.........

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Skaffa ett bra elschema, det är prio 1. Även om du tror att det inte kommer hjälpa dig för att du inte kan läsa det så börjar saker ganska snabbt ramla på plats när man har både ett nystan med kablar och ett schema i nävarna...

Med vänlig hälsning

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Kan rekommendera Megasquirt.

Fippla med originalsprut funkar kanske, men bara om du ska köra med allting på motorn i absolut originalskick.

Megasquirt är billigt, driftsäkert och väldigt kompetent, om du skulle få för dig att trimma.

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen. Jag tänkte köra med original till att börja med, sedan får vi se om det blir förgasare och Megasquirt eller något annat efter det.

Thomas, det med elschemat verkar ju vettigt.:) Du råkar inte ha något lämpligt till en Zetec??

Link to comment
Share on other sites

Jag körde med original zetec styrningen under en period, funkade bra då. Knåpade ihop ett egen plenum och skruvade dit alla givare. Sen var det bara att ge lite ström till boxen har jag för mig.

Problemet vara bara att det är sjukt mycket kablar som man inte har en aning om vad dom gör/går. Skulle bilen inte starta en dag så vet man inte vad som är fel. Sen fick jag aldrig bränslepumpsstyrningen att fungera, tror att det var nåt med stöldskyddet. Jag kopplade bränslepumpen till tändningen, men det är kanske inte att rekommendera om man tänker krocka eller så.

Innan jag böt till Duratec så körde jag Zetec med MS1extra och det funkade bra. Det är liten inlärningströskel, men samtidigt så får man bra koll på vad motorn pysslar med i tid och otid. En bredbandslambda är också bra att ha.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

...sitter fortfarande och grubblar på inkopplingen av min original kabelhärva till Zetec 2.0 Silvertop. Jag undrar om någon här på forumet har originalkontakterna till härvan, från motorhärvan och vidare in i kupen på en Mondeo -93??

Kopplingarna är runda och på motorsidan är de två hanar och en hona med 12 stift i varje koppling.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

För att vara säker på att få ihop det så behöver du ett riktigt elschema till hela motorstyrningen, från Mondeo av rätt årsmodell.

Principen för att ansluta Fords EEC-IV är egentligen ganska enkel men det finns en mängd varianter av spruten och de har olika givare/komponenter som behövs för att det ska fungera.

För ett tag sedan skrev jag en enkel guide som förklarar principen:

http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?t=55475&highlight=efi+f%F6rgasarbil

Den är skriven baserat på Sierra men det är samma grundtanke i alla EEC-IV.

Det är såklart smidigt om du får tag i originalkontakterna in i kupén men det är inget måste. Det mesta som går därigenom är plusmatningar, matning till bränslepump, lite jord och en del signaler till instrumenthuset etc. Normalt sett kan man rensa ut 50-75% av de sakerna.

Någon har lagt ut info här:

http://www.mondeoclub.lt/manualai/Ford%20mondeo%20MK1.PDF

Inte det bästa elschemat (Fords egna är bättre) men det kan funka.

Ford EEC-IV är ett riktigt bra styrsystem men jag håller ändå med de som rekommenderar Megasquirt - med MS kan du köra utan luftmassemätare vilket sparar en del plats i en sjua och du kan få till lite roligare karaktär på motorn.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...