Jump to content

Tips på kabel?


Packalen

Recommended Posts

Samma area som original är väl att föredra. Kvalitet är inte så noga. Vanlig svagströmskabel.

Tips är swedol. De har kablar med många olikfärgade ledare i. Billigt och enkelt om man behöver några få meter med många olika färger. Släpvagnskabel funkar också, men bara sju olika färger. Finns väl i och för sig 13-ledare också.

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett antal kilo liggandes här från skrotade saaben om inte annat :)

Som sagt har du tid dra ur stammen som går längs med bilens ena kant.

Om inte annat valfritt ställe men kabel är ganska dyrt på lösmeter.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Jag köpte det mesta av min kabel på Mekonomen. Sjukt smidigt. Välj vad du vill ha, längd och färg. Beställ via hemsidan. Hämta sedan det i din närmaste butik, snyggt upprullat på en papprulle. Går att beställa hur mycket eller lite man vill.

Link to comment
Share on other sites

Jag försökte hitta en spec. på kabeln, står inget om temp.

letade lite på andra sidor och hittade en Max temp. På 85  grader C, det kanske är lite snålt i motorrum och kardantunnel.

jag kommer inte frivilligt köpa lägre tålighet än 125 C för fordonsbruk.

/T

Link to comment
Share on other sites

Det jag behöver förlänga kommer inte att vara i motorrummet eller vid värme källor . Är 1.5  mm² för grov eller funkar det med tunnare kabel ? Det som jag länkar har samma färg kombination med originalsystemet jag behöver förlänga och vill helst ha samma färg om jag behöver felsöka nån gång .. 

Sorin

Link to comment
Share on other sites

11 minuter sedan, sorin sade:

Det jag behöver förlänga kommer inte att vara i motorrummet eller vid värme källor . Är 1.5  mm² för grov eller funkar det med tunnare kabel ? Det som jag länkar har samma färg kombination med originalsystemet jag behöver förlänga och vill helst ha samma färg om jag behöver felsöka nån gång .. 

Sorin

Det beror ju på vad det är till. Är det styrsignal till ett relä eller signal till någon mätare är 1,5 mm2 för grovt, men skall du ha till helljus eller liknande är det väl lagom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...