Varför "tvådelat" diffäste?

rallyelwood

Varför är Haynes roadster designad med diffästen som skruvas på diffen och sedan skruvas i ramen? Kan man inte svetsa diffästena direkt i ramen?

Jag har ingen Sierra-diff till hands att titta på i verkligheten, men från de bilder jag har tittat på kan jag inte komma underfund med detta. Det borde t.ex. gå att montera/demontera diffen även med fästena svetsade i ramen?

Se bilder nedan.

Haynes roadster original:

131220_diff-bracket-Haynes-original.jpg

Förslag på i ramen svetsade fästen:

131220_diff-bracket.jpg

Edited by rallyelwood

Har inget bra svar varför de är bultade i ramen på det sättet, men MK Indy, AGM WLR m.m. har svetsade som du föreslår.

Den enda anledningen jag kan tänka mig är att man kan flytta fästena beroende på om man kör med 7" eller 7,5" diff.

Enklare då att svetsa fäste efter 7,5" och sätta distanser om man monterar en 7".

Det går nog bra att direktsvetsa också möjligen att det kan bli trångt vid montering ock demontering. Är fästet skruvat i både diff och ram blir det " rymligast".

Det är bara att kolla så du lätt får in diffen då kan du välja svetsning. Diffresonans får du i vilket fall.

• 5 months later...

Jag gjorde en mock-up av "diffburen" i trä (original Haynes roadster design), och provade montering av diffen med fasta fästen i ramen enligt den andra bilden i mitt första inlägg... Det fungerade! :banana:

Edited by rallyelwood

• 4 weeks later...

Hi,

Sorry I write in English, but anyone can translate with Google ;)/>

Have you moved RS6 and RS3 backwards to achieve that? If you did, you should say so, so people don't think that what you shown the video is possible with a “book” specifications chassis. Or have you removed the differential flange nut in the front of the diff?

I have been building my Haynes Roadster for 3-1/2 year now, spent more than 1000 hours on it so far, passed the SFRO 1st inspection, and I'm at the final stage (I'm now fitting the bodywork), so I think I know what I'm talking about, and I can share my experience.

I wrote to you personally in January to explain you why, in my opinion, it is not a good idea to weld the differential brackets. You told me yourself that on the CAD simulations you've done, it was not possible to fit the diff with welded brackets without altering the back frame.

In February, after my 1st SFRO inspection, I removed everything from my car in order to have the chassis painted. When I refitted the differential, I checked again if what you wanted to do is possible. I tried to fit the differential with my brackets bolted to the chassis, as if they were welded. And it is not possible at all with a book chassis, believe me. You need to bolt the brackets to the diff first, and then install the all assembly together, by being able to put the differential sidewards, as it is too long to be flipped straightly without touching BR12 and RS6. And turning it sidewards is not possible if the brackets are welded on the chassis, they will be in the way. That is the reason why theses brackets have been designed for being bolted/removable.

I don't know how you managed to slide the wooden back frame over the Sierra differential, but there should be something not regular, because to me, it is impossible if you have respected the book's specifications. And in real life, you will not slide the entire chassis over the diff like you do on the video with the wooden back frame, but you will slide the diff inside the chassis from underneath, which might be another matter!

I still keep on thinking it is not a good idea to weld the differential brackets to the chassis, and as I told you already, I don't even see the benefit of it. I can bet now that if you do so, you will regret it one day.

But it is just my humble opinion :)/>

Good luck with your build.

Sylvain

• 5 weeks later...
...Have you moved RS6 and RS3 backwards to achieve that? If you did, you should say so, so people don't think that what you shown the video is possible with a “book” specifications chassis. Or have you removed the differential flange nut in the front of the diff?...

Sorry, I should have clarified that. No, the RS6 and RS3 are not moved, they have the position as in the book (as all the other tubes), and the flange nut in the front of the diff is still there.

...I don't know how you managed to slide the wooden back frame over the Sierra differential, but there should be something not regular, because to me, it is impossible if you have respected the book's specifications. And in real life, you will not slide the entire chassis over the diff like you do on the video with the wooden back frame, but you will slide the diff inside the chassis from underneath, which might be another matter!

I still keep on thinking it is not a good idea to weld the differential brackets to the chassis, and as I told you already, I don't even see the benefit of it. I can bet now that if you do so, you will regret it one day....

I did measured the wooden replica and it didn't differ more than 3-4 mm. Of course the frame won't slide over the diff, in real life, but rather the other way round, as you say. But the relative motion between the two can be the same. So, the diff can be "backed up" from underneath and then the front of the diff can be tilted up and the diff slided in between the brackets. The benefit of having the diff brackets welded to the frame is the reduction of parts, and welds (that can break).

We will not fully weld the diff brackets to the frame before we have confirmed that this design is plausible.

Edited by rallyelwood

• 2 years later...

Och nu i stål-chassi:

Det gick utmärkt att montera diffen genom att "backa" upp den underifrån. Kartongbiten symboliserar en bränsletank och maskeringstejpen två rör som ska dit för att styva upp diffburen och knyta ihop med ett bakre fäste till diffen.

Diffburen har dimensioner i stort sett så som i boken. Men vi har lagt till några rör för styvheten och det har lett till nerflytt av RS3. Se bilderna nedan.

Haynes Roadster original:

2016-08-23-22-21-14_160823_diff-cage_hay

Kobolt Runabout (vår version):

2016-08-23-22-22-09_160823_diff-cage_kob

I verkligheten:

2016-08-23-22-29-13_20160730_134531.jpg

Edited by rallyelwood
  • Like 1

Kommer funka kanon det där. Vet inte varför jag inte gjorde samma. Jag kan, som du, inte se att det skulle vara någon som helst nackdel - tvärt om - färre lösa delar som kan gå sönder. Men det är ju bara min åsikt som färdigbyggd och inne på 3:e motorbytet så jag har ju begränsad erfarenhet inom området jämfört med andra.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kan i o f s ha att göra med om du har isticksaxlar eller bultade axlar. De bultade har ju en fläns som gör dem bredare än det du visar med isticksaxlar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Ja, som jag förstår det har den s.k. 7,5"-diffen (skruvade axlar?) något bredare hus och därmed bredare mellan infästningspunkterna. För övrigt ska 7" (insticksaxlar?) och 7,5"-diffarna vara lika. Tänker man således på det innan (vilket vi missade) så kan man anpassa positionen på fästena, och rören de är svetsade mot (SB4), så att en 7,5"-diff för plats också.

---

Jag ska förtydliga en sak som inte framkommer i videon ovan. Det behövs utrymme uppåt (ovanför diffburen) för att montera diffen den vägen, kanske 100-150mm. För att det ska vara möjligt att byta diff när bilen är färdigbyggd och vi förmodligen vill använda hela utrymmet ovan för diffburen till bagage funderar vi på att bygga en löstagbar bagagelåda.

Edited by rallyelwood

Fördel med 7,5" diffen är tillgången på 3,91 och 3,64 utväxling där 7" börjar bli svåra att få tag på. Framför allt med bultade drivaxlar.

Ett par tillverkare av lsd insatser till dessa påstår dessutom att 7,5" är starkare.

Dessutom finns ju 4.09:1 och 4.27:1 i 7,5" diff (sena Scorpio).

I en Locost finns knappast några andra fördelar med 7,5" men kan man bygga så båda passar har man betydligt mer flexibilitet framöver. Det kan också, i vissa lägen, vara enklare att hitta vissa former av diffbromsar till 7,5".

Bredden över själva stubbaxlarna skiljer marginellt, liksom längden. Har man normala drivaxlar och kardan som kan ta lite längdförskjutning passar det normalt sett rakt på.

Gustaf