Jump to content

DIY karosshammare.


Kilkenny

Recommended Posts

Jo, jag blev ju lite lätt biten av att hammra karossen till min locost för några år sedan, speciellt med det engelska hjulet fick jag upp ögonen för vad man kan göra hemma och det blev riktigt roligt att göra komplicerade former jag inte kunde drömma om innan.

Vilket jag drog slutsatsen av, att det är mycket enklare och roligare att greja med det man tycker om, ifall man har rätt verktyg. :)/>/>

Med dom verktyg jag har (hjulet, sicken, å krympen) så kommer man väldigt långt, men man skall inte underskatta vad man kan göra med en schysst hammare och ett schysst mothåll.

Och det är väldigt jobbigt (och tråkigt) att hamra fram en hel kaross med handhållna verktyg, så jag började surfa runt på youtube och sedan var det kört. :prop:/>/>

Kolla här:

Jag måste ha en sån här, så är det bara, så jag har samlat skrot i sex månader, och har nu delar nog att börja bygga.

Amerikansk industrimotor på 5hk och 460 volt, landar på runt 4hk när den drivs av 380volt.

I sann amerikansk anda tillverkad i gjutjärn och med generöst tilltagen vikt. :thumbsup:

20131006_161128_zps7af87326.jpg

Början på ett svänghjul som vevstaken skall sitta i.

20131006_161118_zps96a23114.jpg

Lagerbockar och överhalvan på maskinen, längst fram sitter en slid från någon gammal maskin, som säkerställer att hammaren alltid slår helt vertikalt.

20130908_142259_zps27428eac.jpg

Överhalvan sitter bultat mot bakstammen med ett kraftigt bultförband, jag har valt att göra det mesta på maskinen löstagbart då den kommer bli tung som f*n.

(vilket är en fördel när det gäller reciprocerande maskiner)

20130914_173400_zps0dc6f4be.jpg

Och så här lång har jag kommit i skrivande stund, drivaxel på plats, och benen ditnästa för att kolla stabiliteten.

(den välter inte av sig själv kan man väl säga :thumbsup: )

20131123_182013_zps2d332f0d.jpg

Häpp!

Link to comment
Share on other sites

---- Det jag inte begriper är varför Calle inte lade beslag på balken först? Har han legat av sig? ----

Onej inte legat av mig men jag måste ju säkerställa att andra "tungviktsvilliga" får något någon gång. Detta var "någon gång".

Fina grejor förresten Kilkenny!

Link to comment
Share on other sites

Det brukar gå att hitta en hyfsad Pullmax på exempelvis blocket mfl för småpengar inkl. en massa verktyg.

Om det inte bara är just för nöjet att bygga själv, så är det inte värt jobbet att bygga med tanke på priset på dom.

Jag har sett maskiner med både klipp och falsverktyg, rondellpassare och gälningsverktyg för 5-6000kr för ett tag sedan på blocket.

En Pullmax är inte så eftertraktad inom industrin längre men guld i garaget.....

Link to comment
Share on other sites

Tanken med denna hammaren är att den skall klara "allt" dvs att kunna köra riktigt högt varv och pyttelitet slag så som en tryckluftsdriven gör, eller lååågt varv och rejält slag typ som smideshammarna man hade i smedjor förr.

Jag körde en hel del pullmax på mitt förra jobb, den ena var en riktig bjässe.Det jag saknade där var slaglängd och arbetshöjt, är plåten djup och välvd så får man inte in den i maskinen.

Stabila är dom dock, det är väl det jag aldrig kommer kunna få i min, dvs helt stumt.

Denna kommer likna mitt engelska hjul i stommen, så att plåtarna passar i bägge maskinerna, då kan jag välva utan ansträngning först i hammaren, och sedan finlira i hjulet.

Sen har jag en massa andra idéer som kanske inte är det första man tänker på att man kan göra i en sån här maskin, men det tar vi en annan gång. :)/>

Sen så är det skitkul att bygga själv, fast det vet ni väl alla vid det här laget. :P

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tre fötter klara

20131217_145951_zps59bf8f4c.jpg

Fotfästen, borra och gänga, eller svetsa? Lika mycket jobb tror jag, men pinnbult ser proffsigare ut, satte i ett fäste för en maskinfot inne i pelaren också.

20131217_145913_zps5e5a834d.jpg

Och så en rättelse, det är inte 10mm gods i balken, det är 12mm. B)

Link to comment
Share on other sites

--- Och så en rättelse, det är inte 10mm gods i balken, det är 12mm ----

12mm BRA!! Du kommer snart att få ett gesällbrev inom genren godstjocklek.

Snyggt jobb, vilken färg har du tänkt, Kilkenny-Gulf? Eller något nytt vågat?

Link to comment
Share on other sites

Har kikat runt på gamla ånglok, ångmaskiner och liknande, hälften grön och hälften svart, och en guldstripe emellan kan bli kul.

Maskiner var rena konstverken förr. :wub:

Såg i en annan tråd här på forat ett tips om Sketchup, aldrig provat innan, och nu tre timmar senare är jag i full gång och ritar hammare, skitkul!

Link to comment
Share on other sites

Du kankse kan fylla lämpliga utrymmen med något icke solitt tungt material, typ blyhagel(bra) eller sand(billigt).

Att ha något tungt som kan röra sig (inte en solid klump!) äter vibrationer och maskinen känns nog stabilare då.

Jämför hur en vanlig slägga känns och studsar jämfört med en "dead blow" slägga där huvudet är fyllt med blyhagel. Kan du få den där döddämpade känslan i ramen tror jag du vinner mycket. Borde göra speciellt mycket nytta längst fram/upp precis ovanför där mojängen som står för själva bankandet (slåmojängen) är infäst.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Mer funderingar:

Om du knyter ihop överdelen på lagerbockarna med en stabil stålbit så styvar du upp konstruktionen, men framförallt slipper lagren och drivaxeln på ovansidan ta upp kraften om det blir utböjning av övre balken vid vibration (ja den är kraftig med 12mm gods, men hittar du någon resonsnsfrekvens rör den sig nog en del ändå).

Drivaxeln ser ju ut att vara krallig nog :-), men jag antar att lagren inte är gjorda för axiell belastning och i kombination med vibrationer tål de kanske inte så mycket.

/Peter

Edited by pelle17B
Link to comment
Share on other sites

Vi tänker på samma sätt Pelle. :)/>/>

Fylla med sand borde få bort stomljud iallafall, överliggaren är inte 12mm tyvärr,mycket klenare faktiskt, men man tager vad man haver, som Kajsa sa.

Blir nog till att förstärka denna ja, och samtidigt kan förstärkningen bli ett axelskydd så man inte trasslar in sig.

Drivaxeln är 50mm. :thumbsup:/>/>

Lagren är inte gjorda för hamrande som du säger, men å andra sidan hur länge kan jag köra innan dom ger sig?

Väldigt länge tror jag. (Dvs flera år, jag kommer inte snitta på flera timmar körning om dagen)

Det kommer sitta en krallig fjäder mellan hammardelen och svänghjulet, och hammaren blir tung, den tar upp det mesta av våldet.

Nu finns Mjölner även i digital form.

MJOumlLNER1_zps5ea1e24b.jpg

Var nog 10 år sedan jag Cadda sist, det går inte fort. :turtle:/>/>

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Kallas "Yoder hammer " i staterna och är en gammal beprövad maskinkonstruktion , fjädern är till för att kunna justera kraften i slaget,

om man vill ha små lätta slag eller lite mer kraftiga, denna typen av maskin är ingen regelrätt "smides maskin" utan en mer plåtformningsmaskin.

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

Jo precis, ska man ha långt slag och banka hårt så måste det vara fjädring, annars slår man sönder maskinen, eller sig själv på köpet.

Det är mycket stora krafter det handlar om när slaget är långt.

Det är den lagrade energin i hammarhuvudet som står för merparten av bankandet, inte vevaxeln som tvingar ned alltså.

Förutom när man kör riktigt kort slag, som på en pullmax, då vill man inte ha något svikt alls, jag har en ide om hur man kan få bägge metoderna i samma maskin.

Om jag inte kör med bladfjädern så blir det kanske denna lösning:

sparetirehammer.gif

Link to comment
Share on other sites

Kul att se skaparglädjen öka med tiden. Verkar som om jag inte är ensam i verkstaden i natt!

Tjusigt arbete Kilkenny. notworthy.gif

Jag har så smått börjat med en hardtop till min bil och insett begränsningen med alltför grunda verktyg( Krymp/sträck & E-hjul) så det lutar åt att följa dina ideer till våren.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

Var och hejjade på Kilkenny idag i verkstan och den ser bra ut i verkligheten och tillräckligt kraftig

blir den med, kommer och kunna stansa ut hela 7:or direkt i 3mm stålplåt :lol:/> till Kalles störa förtjusning

misstänker jag (kan öven gå med 5mm plåt men då flexar det nog :blink:/> .

Jörgen

Link to comment
Share on other sites

(kan öven gå med 5mm plåt men då flexar det nog blink.gif/> .

Jörgen

Tror du inte som jag ,att det skulle bli 5 mm stabilt om Kilkenny satte en stödfot rakt under hammaren och ett svänghjul motsvarande en fotogentraktor( helt i Cealms smak) samt betongfyller hela grejen?

Link to comment
Share on other sites

Kom på en smart grej, om man vill ha en snygg radie kan man spänna upp sina plåtbitar i bandslipen med ett vinkeljärn såhär.

20131230_173546_zpsc2c7453f.jpg

Sen är det bara att försiktigt vrida biten tills man tangerar långsidorna, då är radien rätt.

Detta är också ett skäl till att jag borrade 6mm på alla bitar först, då passar dom i min lilla jigg.

20131230_173611_zpsba448eb4.jpg

Fästplåten för vertygshållaren, skruvas bakifrån.

20131230_173231_zps3f8e8ab0.jpg

Och kronan på verket, vevhjulet med justerbar slaglängd, från 0mm till 120mm, räcker nog till de flesta jobben.

20131230_173150_zpsfa579d3a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som om du jobbar tvåskift med dig själv, det ligger många timmar i den maskinen redan. Det ska bli intressant att se den skapelsen färdig.

Jag har gjort liknande med radien, fast jag har en tallriksslip från Jula, men det funkar om man tar det lite försiktigt.

Link to comment
Share on other sites

Tack gubbs!

Ja raka kanter är en styggelse, förr var ju alla maskiner gjutna och oerhört mycket snyggare än moderna maskiner som man kan tro är formgivna på ikea.

Jag går på gjutjärnslooken så långt det är möjligt med plattjärnen. :)

Det tar faktiskt inte så mycket längre tid att runda av hörnena, bara man kan knepen.

En skvätt färg i gammal nyans kommer nog göra gott också.

Link to comment
Share on other sites

Jo det är både Tig och Mig.

Jag har putsat Migfogarna lite med lamellskiva, eftersom det är en del gammal rost som jag inte fick bort, blir inga fina fogar då.

Tigarna har jag inte slipat på dock, dom skall synas tycker jag. :)

Pac: Och värre ska det bli! Hinner jag klart med hammaren innan vi ska tillverka dina scoop?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fjaeder!

20140112_185308_zpse6c4a55d.jpg

Ska montera en skruv så man kan spänna fjädern, men redan nu känns rörelsen helt ok, mjukt och fint. :)/>/>/>/>

20140112_185259_zps61b4e033.jpg

Sedan har digitalsmedjan jobbat på hållare för diverse verktyg, mothåll, centrumpinne, osv, fullt justerbart skall det bli!

MJOumlLNER10_zps1c89fb01.jpg

MJOumlLNER11_zpsb809d3b8.jpg

Häpp!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Oj, månaderna går.... men det går framåt!

Slog en trapetsgänga ur en gammal hydraulkolv, och svarvade en mutter till denna, M55x13,5 blev det. :)/>/>/>/>/>

20140418_145333_zps9aa9cdb2.jpg

Muttern är 90mm utvändigt.

20140418_145549_zps2245cdc1.jpg

I botten sitter en hylsa som man kan vrida gängan med för att kunna synka verktygen uppe i andra änden sedan.

20140418_145409_zpsbf94e863.jpg

Rejäl klämhylsa med synnerligen gott grepp när man drar åt bultarna.

20140418_145344_zps46af9f4e.jpg

20140418_145333_zps9aa9cdb2.jpg

Och rören är för att fästa diverse verktyg och mothåll i.

20140322_004231_zpsd1d95f0b.jpg

Det går fort men det tar tid.

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Tack mannen!

Det är skoj att bygga "CEALM-style" , allt blir så mycket enklare, är man det minsta fundersam så dubblar man bara godstjockleken, att det tagit sån tid för mig att komma till insikt. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Kilkenny roligt att läsa. Visst är det fint och stabilt med dubbel tjocklek. Din fina DIY-hammare kommer att hålla i många hundratalsår eller kanske fem-dubbelt upp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...