Jump to content

Suzuki Swift Turbomotor.


fredrock

Recommended Posts

Ett stycke komplett Suzuki swift 16v turbomotor säljes.

* Smidd vev, polerad och balanserad.

* Smidda kolvar.

* Smidda stakar H-profil.

* värre kamaxlar med mekaniska tryckare.

* Blocket är förstärkt upptill mellan fodren och har rejäl stödgördel i aluminium.

* Ombyggt originalinsug med större spjällhus.

* Spec grenrör med Mitsu 16T.

* Vattenkyld IC.

* Megasquirt + komplett elhärva med givare.

* Justerbara kamdrev.

+ massor mer.

En "skottsäker" motor byggt för full gas i timtal men endast provkört 20 minuter! Säjes TURN KEY!

Till denna maskin medföljer:

* ännu vassare kamaxlar.

* En extra uppsättning H-profils smidda stakar, NYA.

* Ett extra portat topplock komplett.

* Ett extra förstärkt block.

* Extra vevaxel.

* Special insug, litet kompakt.

+ ännu en komplett motor som inte är demonterad och några lådor med smådelar såsom extra svänghjul, kåpor, std kolvar mm.

Denna motor med tillbehör skulle göra sig bra i en "sjua", Finns det intresse? Kom med bud!

Tel: 076-7768927

Mvh.

//Freddan.

Link to comment
Share on other sites

25k?

Obs: KOMPLETT och turnkey med massor av reservdelar att bygga en till värsting motor eller hålla igång denna i flera säsonger.

Räkna vad stålstakar, smidda kolvar, kamaxlar, motorstyrning, motorjobb, Justerbara kamdrev, turbo, ic, mm kostar.......... detta är BILLIGT och ett koncept som fungerar. Köp detta och lägg tiden på din bil, familj eller i soffan!

//Freddan

Edited by fredrock
Link to comment
Share on other sites

Kul med båtar, men synd att det var lite hög sjö så vi inte fick höra vad den går för.. Men jag är van med snabbare saker på sjön, filmen säger mig bara att motorn går. Någon uppfattning av effekten?

Link to comment
Share on other sites

Filmen är från när vi mappar motorn. Som max under denna repan gasade jag 34% och laddade bara 0.5 bar...... finns mycket kvar alltså!

Farten på detta ekipage beräknas till över 80 knop efter justering och test av propellrar!

Effekt i motorn från ca 250 hk och uppåt beroende på laddtryck, kamaxlar och val av turbo......

Kom med bud!

//Freddan.

Edited by fredrock
Link to comment
Share on other sites

Fortfarande långsamt 515.gif men jag vet att det går åt effekt på vatten, Hållit på med 250, 350 och 500 cc racer samt lite F2000 som mek runtom i Europa mellan 1993 och 2007 så jag fattar.. Vad kör du med för drev?

Men säkert en kul maskin i en sjua. Bra vikt/effektförhållande.

Link to comment
Share on other sites

Långsamt vet ja inte då officiella rekordet i klass-K som klassen för denna båttyp heter är 78,49 knop!

Kul med båtintresse Christer! Men jag är övertygad att du är medveten att de båtar du mekade med inte skulle vara så framgångsrika i offshore som denna båten är byggd för! Men rundbanebåtar är döfräna i sitt rätta element, relativt platt vatten och snäva böjar!

Jag kör med ett special Mercruiserdrev och utanpåliggande hydraulstyrning.

Tillbaks till Swiftmotorn och saluannonsen så är det absolut en stabilt och seriöst byggd motor med bra effekt/viktförhållande!

//Freddan

Link to comment
Share on other sites

'Jo det stämmer.. de skulle nog inte klara hälften av toppfarten på 100 knop i den höga sjön utan att gå i bitar. Lite lagom, 5-10 cm vågor, då är det som bäst och med 14000 varv bakom fötterna så går det bra.. Synd bara att intressekonflikter, tid och pengar alltid brottas annars skulle jag skaffa ett veteranekipage 250 eller 500 och leka med. Kommer antagligen att skruva lite veteran 500 till våren igen i alla fall. Lite nostalgitripp.

Men det blev lite off topic nu.

Har du några bilder på motorn? Man vet ju aldrig, jag ska bygga en lättare bil nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Bilder på den potenta motorn:

Helt monterad:

IMAG0612_zps74cd11bb.jpg

Topplock monterat och kamaxlar med justerbara drev på plats:

DSC07428_zpsfd456d7b.jpg

O-ringsspår med rostfri tråd för bättre tätning av special topplockspackning:

DSC06984.jpg

Stödgördel:

DSC07425_zps9be89ca6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har en Swift-motor i min bil och börjar bli lite sugen på några fler hkr.

Är motorn byggd för att gå på fullvarv eller finns det lite vrid på lägre varv?

Har du byggt ihop motorn själv?

Var hittar man ev. reservdelar?

Vad behöver göras för att montera den i en bil? Vattenpump, grenrör...?

Erik

Link to comment
Share on other sites

Motorn är i detta utförande byggd av mig. Den är byggd för båtracing och där används ingen växellåda så motorn måste vara stark i botten för att orka komma upp ur vattnet ( plana ) men samtidigt ge effekt på topp för att generera mkt effekt och fart.

Som motorn är byggd nu sitter "steg 1" kamaxlar som är lite sportigare än standardkamaxlarna samt en rätt så liten ( allt är relativt ) turbo för att just få ett brett register. Det sitter ett ombyggt originalinsug som har långa runners vilket åxå gynnar låg och mellanregistret. Topplocket som sitter på är inte maximalt bearbetat utan har små effektiva kanaler för bra gashastighet och snabb fyllning.

För mer effekt på högre varv kan man montera de vassare kamaxlarna som följer med samt det specialbyggda korta insuget som medföljer. Nästa steg är att porta upp den medföljande toppen maximalt samt montera ett större turboaggregat ( en td04 19t passar bolt on.... ).

Vill man gå åt andra hållet och få en explosiv motor med sjuk respons och mkt effekt tidigt men lite mindre på topp så kan man montera originalkamaxlar som följer med och montera ett mindre turboaggregat ( tex en td04 13 från volvos lättrycksturbo ).

Köparen väljer själv trimningsgraden och är man lite busig bygger man ihop bägge maskinerna. En snäll motor för gata med mkt effekt i botten och på mellanregistret samt en vass maskin för bana och race.

Som synes finns massor av delar för att passa just DIG, oavsett vilken typ av motor du söker och dessutom alternativ att testa dig fram och även reservdelar för att hålla igång maskinen imånga år.

För att montera motorn i bil behöver man konvertera vattenkylningen ( finns delar ) och hur grenröret passar beror nog på själva bilen. Grenröret som sitter på nu är "rakt ut" och väldigt kompakt utan att ha skarpa böjar som stryper flödet. Reservdelar köps på närmaste Suzuki dealer eller över nätet, det är inga "hokus pokus" grejer i motorn så delar går att få tag på!

//Freddan.

Edited by fredrock
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...