Jump to content

Skala modell


Roggan

Recommended Posts

Jag är ny här och vet inte när eller om jag kommer att bygga någon bil. Fast man vet aldrig. Däremot kommer jag att bygga en i skala 1/12 helt från scratch. Här finns massor med nyttig information och tips som jag kommer att ha glädje av i mitt projekt. Jag kommer kanske till och med lägga upp en byggtråd. I mitt jobb som verktygsmakare har jag tillgång till fräsmaskiner, svarvar och allt som hör en sådan verkstad till. Jag har till och med en CNC fräsmaskin och Cad/cam.

Kanske får jag blodad tand och börjar bygga en i skala 1/1.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag gjort en fixtur för att enkelt limma ihop ramen. Jag gör en ram i plast först och ser om det fungerar innan jag löder ihop en i mässing. Det återstår en massa delar innan det blir något som kan kallas ramverk.

DSC_0460-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Detta blir kul att se.

Skalar du ned en känd ritning?

Det blir troligen en mix av Locost och Haynes. Plus lite egna idéer. Skönt att slippa SFRO och besiktning. Men jag kommer att försöka hålla mig till något som skulle kunna vara körbart på gatan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Satt och pillade ihop övre delen av ramen häromdagen. Nu ska jag börja bygga ihop ramverket och alla småbitar. Pilligt värre.

Nu har jag fått hem Haynes-boken också. Vilken guldgruva. Där står ju det mesta man behöver veta.

DSC_0017.jpg

Edited by Roggan
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jadå, jag har tillgång till plåt i både stål, mässing, koppar och aluminium mm. Tjocklekar från 0,05 mm och uppåt. Så här långt har jag kommit med plastvarianten.

y9yvedeh.jpg

Skickat från min LT26i via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag håller just nu på att brottas med främre hjulupphängningen. Inte lätt att få till något bra fungerande koncept. Målet är att försöka ha chassiet på hjul till den 2/2. mer bilder kommer inom kort.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

"Satt och lekte med cad på jobbet. På rasten givetvis."

Önskar att jag hade de kunskaperna i CAD. :)/>

Om man vill öka på sina kunskaper i CAD.

Har du nåt tips ?? Hur gör jag då ??

Edited by Tabac
Link to comment
Share on other sites

Det finns flera sätt. Antingen köper man ett Cad program och lär sig den hårda vägen, det finns gratisprogram att ladda ner men jag har inte hittat något som jag gillar. I mitt fall har jag jobbat som mekanikkonstruktör tidigare. Nu använder jag Cad/Cam i jobbet som verktygsmakare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...