Jump to content

Bra program för att rita ett chassie?


Krolleg

Recommended Posts

Jag vet att det finns flera trådar kring frågan. Det jag kommer på just nu i programväg är:

- Sketchup

- Steel använde ett enkelt ritprogram, ref hans byggtråd

- Solid Works fast det kan falla på viss inlärningströskel, annars är programmet mycket bra.

- Inventor (tror det hette så) en som kan det är coffe på forumet, viss inlärningströskel

Det finns ett antal program till, tex Drake hade något som hans Cobra är byggd med. Vet inte funktion och komplexitet på det programet. Finns säkert nämnt i hans tråd.

Link to comment
Share on other sites

ca 10 min i Inventor (6 mån erfarenhet, men jobbat med Pro/Engineer sedan -96 så det underlättar). Ganska lättjobbat, trimning och girning av profilerna görs enkelt med verktygen som finns. Varje profil sparas som en separat detalj så det går att göra ritningar och ta fram vinklarna när det är dags att kapa.

post-2753-0-35175800-1384957150_thumb.jpg

post-2753-0-76658700-1384957035_thumb.jpg

post-2753-0-44491200-1384957036_thumb.jpg

post-2753-0-98809400-1384957036_thumb.jpg

post-2753-0-47267600-1384957037_thumb.jpg

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

Lägger nog min röst på Sketchup, sjukt kraftfullt och låg inlärningströskel. Finns hur mycket tutorials som helst på nätet, både som text och video. Jag ritar allt i Sketchup numera och att slänga ihop en ram tar inte lång tid när man kommit in i programmet.

Att det är gratis gör det extra lämpligt till att rita en Locost med. 515.gifSkulle inte förvåna mig om det finns ett antal färdiga ritningar att ladda ner från deras server och som man kan utgå ifrån.

Programmet jag använde till min Cobra var CadStandardLite. Som Paint i jämförelse.doh.gif

Jag vet att en del oupplysta fortfarande ser Sketchup som ett leksaksprogram, men kolla in den här tråden: http://sketchucation...33509&start=180

Quite impressing, uh?

En snabb googling gav det här: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=2adea87c3974019c5394b50fe7a494b0

Jobbet är ju redan klart liksom, alla modeller är redan gjorda, bara att anpassa efter eget tycke.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...