Jump to content

Köpa svets


Wallborg

Recommended Posts

Hej!

Jag går i funderingar på att köpa mig en svets. MIG/MAG tror jag kommer uppfylla mina behov bäst, 3-fas och hyfsat hög svetsström då jag inte vill vara alltför begränsad som man kan bli med en "liten" maskin om jag får för mig att svetsa gods i lite gröve dimensioner i framtiden.

Vidare så ska det vara ett välkänt märke med hög kvalité och god tillgång på reservdelar i många år framöver.

Jag har hittat två kandidater med likvärdig prestanda och ett pris som bara skiljer med 600 kr. Vad säger den samlade erfarenheten här om ESAB vs Migatronic. Är det någon av dem som är att föredra och i sådana fall varför?

MIGATRONIC Automig 273 UPS

ESAB OrigoMag C250

Tack på förhand!

Martin

Link to comment
Share on other sites

Jo precis. :) Men mig veterligen så tillverkas inte ESAB-maskinen i Sverige ändå så då spelar det inte så stor roll. (annars hade valet varit enklare då jag gärna stödjer Svenska industri) Vill mest veta vad folk har för erfarenheter av de olika märkena.

Sent from my SGP311 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Migatronicen om ja valt mellan de 2. Annars är tipset blocket. Du kan hitta 300A 3fas i riktigt bra skick för runt 5000sek.

Tack för tipset! Vad är det som gör att du hade valt Migatronicen?

Sent from my C6603 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fick bara en Bang of the buck känsla så kändes Migatronicen mera värd. Båda är grymt bra maskiner oavsett.

Står det bara mellan de 2 så kolla om du kan hitta någon test och välj den som klarar köra högst styrka längst tid o.s.v

Link to comment
Share on other sites

en uppsalabo ?? va kul.

rejäl svets du har i tanke, 250 - 300 A räcker till att svetsa 8-10 mm med, bra om man ska svetsa en skopa till 7:an för att flytta snö :prop:

jag har själv haft en 240A ESAB i en massa år utan problem.

migatronicen är en mycket bra svets tycker jag, bra support om man skulle få problem.

PeÅ

Link to comment
Share on other sites

Javisst! Född, inte uppvuxen, men numera tillbaka i Uppsala. Ett eventuellt bygge kommer dock med största sannolikhet ske i Lidköping på somrarna där jag har tillgång till garage mm. Hjulupphäning kommer jag dock att designa och bygga på Ångströmlaboratoriet som en del av kursen "Praktiskt Produktframtagning", helt perfekt! :)/>

Jo de är rätt rejäla, men jag resonerar så att jag vill ha en ganska framtidssäker svets om jag nu ska köpa en. Man vet aldrig vad jag får för mig att bygga i framtiden och det vore ju tråkigt om den inte räckte till, för t.ex. en skopa till en 7:a. ;)/>

/M

en uppsalabo ?? va kul.

rejäl svets du har i tanke, 250 - 300 A räcker till att svetsa 8-10 mm med, bra om man ska svetsa en skopa till 7:an för att flytta snö :prop:/>/>

jag har själv haft en 240A ESAB i en massa år utan problem.

migatronicen är en mycket bra svets tycker jag, bra support om man skulle få problem.

PeÅ

Edited by Wallborg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...