Jump to content

Misslyckat projekt


rickepumpen

Recommended Posts

Hej alla!

De av er som har bra minne kommer kanske ihåg att jag började bygga en locost med v6 för ett par år sen?

En bokram som jag köpte färdigsvetsad av en lärare i Växjö som hade gjort den som ett skolprojekt och som jag sen svetsade på förstärkningar och anpassade för motorn.

När motorn satt på plats började jag titta på godstjockleken på ramen och konstaterade att den bara var 1,5mm och inte de 2 som är kravet idag. Pratade med en SFROman och fick svaret att den bilen blir inte godkänd om jag inte byter ut alla profiler till rätt godstjocklek. Givetvis tappade jag sugen fullständigt och lade allt på hyllan och började bygga hotrod istället.. Men det gnager ändå att jag har en massa grejer till ingen nytta och som dessutom har kostat en del.

Så min fråga är helt enkelt vad man kan göra med det här misslyckade projektet? Sälja, bygga klart eller bara kasta?

Richard

Link to comment
Share on other sites

Att byta ut profiler har aldrig varit aktuellt för precis som daromer säger är det snabbare att göra ny ram. Banbil har jag ärligt talat funderat på efter att ha snackat med en som kör en Porsche i modsport och licens finns. En gammal trött V6 är tyvärr lite fel i en ren racer så då hade jag nog fått tänka om lite. Även om ljudet är halva grejen i en så öppen bil vill man ju gärna komma igenom kurvorna någorlunda snabbt. Enklast är utan tvekan att sälja och börja om från början. Nån som känner sig manad att ta över för en billig peng? :)

Link to comment
Share on other sites

Min SFROman sa att det spelar ingen roll om jag lägger i en 1300 för att han godkänner ändå inte den.. Det var rätt hårda ord att höra och det var då jag lade undan den för att fundera och försöka bestämma mig för vad som ska hända med den. Jag har inte pratat med någon annan besiktningsman för få hans åsikt men det känns som att jag borde göra det. Att lägga i en liten motor för att få den godkänd är helt ok för min del för små motorer har sin charm också! På lagret står en 1300 från en Matra Bagheera med dubbla Weber och allt..

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas att det finns 1,6mm registrerade bilar med svenska regplåtar. Är det så bör dessa rimligen passerat någon SFRO-besiktare.

Fast det jag tänker på kan vara engelska kit som kommit in för man kan tydligen välja om man skall ha standard ram 1,6 eller "svensk-ram" 2,0.

Skillnaden mellan en 1,6 kit och en 1,6 egenbyggd kan jag tycka är hårfin.

Att sedan 2,0 eller till och med 3,0 känns bekvämare för mig är en helt annan histora......

Link to comment
Share on other sites

Det låter lite galet att bara säga rakt ut att 1,5mm inte godkänns?

Det beror väl på hur ramen är byggd. hur många ramrör som finns. m.m

En std bil har ju ca 0,6mm plåt i sig.

Link to comment
Share on other sites

Ok om det gick att få en bil godkänd förra året med 1,6mm gods borde det faktiskt gå nu också.. Att jag får sätta i en mindre motor för att få den godkänd är ett lågt pris för att kunna använda den. Utan att nämna namn har jag fått höra efteråt att den SFROman jag har pratat med är hård och vill se papper, kvitto och hållfasthetsberäkningar på allt. Inget negativt i det men ibland kanske det är lite nitiskt.

Nu har jag nog repat mod nog att ringa ett par andra besmän för att höra deras åsikter.

Tack för hjälpen, ni som har svarat mig!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Ni vet det där med att livet tar sina små lustiga svängar ibland.. Nu har jag bestämt mig för att "den misslyckade" ska bli färdig trots allt!

Det blir en racer av den som får gå i modsport och motorn blir inte v6 för den är bara ett bojsänke på bana. När jag väl bestämde mig för vad som ska hända med den började jag titta efter donator och ramlade över en Citroen Xantia VSX med 155 hästars XU10J4-motor. Perfekt timing och en bra motor som jag parar ihop med min typ5 vxlåda från en Ford Granada. Någorlunda tätstegad och stryktålig om än lite tung.Kommer att köra igång igen till vintern för just nu står en annan bil i garaget (AMC Pacer).

När jag väl sätter igång ska jag sätta mej in i hur man laddar upp bilder här så att ni får se vad jag håller på med.

Link to comment
Share on other sites

Bra val av motor om än den lättare motorn med alu kanske hade varit att föredra. XU9J4.

Går fint att överladda dessa motorer också ;) Vet folk som tryckt i 450hk med överladdning plus lite lustgas utan några jätte störa modifikationer :)

Link to comment
Share on other sites

Bra val av motor om än den lättare motorn med alu kanske hade varit att föredra. XU9J4.

Går fint att överladda dessa motorer också ;)/> Vet folk som tryckt i 450hk med överladdning plus lite lustgas utan några jätte störa modifikationer :)/>

Komisk sak är att jag har en XU9J4 i min BX 16 valve men har inte hjärta att skrota den.. Så då köper man en Xantia som är ännu ovanligare och skrotar den! :-)

Link to comment
Share on other sites

Samma i peugeot som citra generellt.

Mi16 och BX16 är samma saker i de tidigare. Sedan kom xu10. Skillnaden är 148hl å 1.9 liter med alu block vs 155? hk 2.0liter och gjutgärnsblock.

Släng i Nedsvarvade GTI kolvar med stakar så har du stakar som tål bra med stryk och grova kolvar. Släng dit 4 spridare till med fulinsprut eller byt insprut till nåt aftermarket och på med en turbo. Kopplingen så tar du och svarvar svänghjulet. På med vettig lamellskiva och t ex bmw eller saab-tryckplatta och man kan trycka igenom 300hk :)

Många tog ju mi16 motorn och tryckte i 205 bilarna. 148hk på den lille funkar bra. Vill man inte trimma med turbo finns det vassare kammar och annat man kan göra men dom är ganska bra fart på redan.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Å Äntligen får man en motorkollega jag kör med xu9j4 från en bx o type9 låda från sierra.

Thomas

Själv tar jag typ 5 från en Granada för då får jag 3,16:1 på ettan istället för 3.65:1 . Man har lite mer nytta av ettan då och bristen på femma tar jag inte så hårt på för det blir ingen finkörning på småvägar med den. Men en fråga: satte du motorn rakt upp eller lutar den på originalvis?

Link to comment
Share on other sites

Motorn lutar på originalvis ca:30 grader. Lyckades därmed använda original avgasgrenrör, generator, samt oljefilter på originalplats rattstång med 3 st knutar för deformation och ta vägen runt ojlefiltret. Det blev även gott om plats för nya insug med tillhörande spjällhus o trattar. Nackdelen blev markfrigång på ca: 70-75 mm. Har hunnit med ungefär 3000 mil utan att köra sönder tråget. Under vintern har jag bytt drevsats i lådan har numera 2,48 på ettan. varvstopp på 8000rpm. Det blir en bit över 90Km/h på ettan(om jag räknat rätt). har 3,92 i bakaxeln; 205/55-15.

Om du ska räta upp motorn måste du fixa till smörjnig till Kamnockarna på avgaskammen, på samma vis som är original till insugskammen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Motorn lutar på originalvis ca:30 grader. Lyckades därmed använda original avgasgrenrör, generator, samt oljefilter på originalplats rattstång med 3 st knutar för deformation och ta vägen runt ojlefiltret. Det blev även gott om plats för nya insug med tillhörande spjällhus o trattar. Nackdelen blev markfrigång på ca: 70-75 mm. Har hunnit med ungefär 3000 mil utan att köra sönder tråget. Under vintern har jag bytt drevsats i lådan har numera 2,48 på ettan. varvstopp på 8000rpm. Det blir en bit över 90Km/h på ettan(om jag räknat rätt). har 3,92 i bakaxeln; 205/55-15.

Om du ska räta upp motorn måste du fixa till smörjnig till Kamnockarna på avgaskammen, på samma vis som är original till insugskammen.

Thomas

Min bil är högerstyrd så avgasgrenröret får jag tillverka nytt, 8 pipor ut kanske? :-)

Än så länge är planen att behålla original insprutning så då blir varvstoppet lite lägre än ditt men det är nog säkrast så för jag hade inte tänkt helrenovera motorn för att vara på säkra sidan utan bara lämna toppen för lite ventilarbete. Fordaxlar är inte det vanligaste nu förtiden så jag har en Volvo 240 för det skulle vara en stel axel. Diffbroms hade jag inte råd med så det blir väl bortåt 2017 jag monterar den. Som sagt jag plockar upp verktygen till vintern och gör färdigt då..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...