Jump to content

5000hp 560km/h


Jonas

Recommended Posts

Kolla in snubbarna som ska bygga en 5000hp gatbil :prop: :prop: :prop: :prop:

Man ser att det är ett seriöst projekt på kvalitén och dom feta bromsarna :516:

Kan man inte klä ett säte utan att skinnet blir skrynkligt så kan man nog inte bygga en 560km/h bil....

Link to comment
Share on other sites

Ja vi får väl se vad de kan skapa. Det är ser mer ut som en designstudie än en mula/något som rullar på riktigt.

Bromsprestandan är nog inte så där jätteimponerande med de där doningarna, det räcker nog inte för att hejda framfarten i 560km/h ;)

Link to comment
Share on other sites

Typ blålackade Sierraok :lol:/>

Ja nog känns det konstigt att han står där och pratar om fabulösa effekter och farter och sedan när man granskar grejorna så ser det väldigt klent ut. Hmmmm... :unsure:

Edited by Pac
Link to comment
Share on other sites

Visst ser det lite sådär ut, men första Koenigseggprototypen såg väl inte så mycket bättre ut om man ska vara ärlig. Förutom bromsarna då :)

Ge dem tio år så får vi se. Pengar har de nog...

Link to comment
Share on other sites

Helt rätt GKA! "Den som är utan skuld kan kasta första stenen" - Vi är nog alla och envar(inklusive jag!) lite skyldiga till gäddtjateri på det här forat. Det är därför jag är försiktig med att "peka finger". Men inte desto mindre får man inte glömma att för att nå 560km/h måste det till väldigt speciella grejor.

Det pågår ett höghastighets race just nu och det är lite roligt att följa. Redan 1962 kunde dom! Denna bil nådde över 560 km/h redan 1962 på Lake Eyre/Kati Thanda.

800px-1962_Bluebird_Campbell_CN7.JPG

Det är Donald Campbells "Bluebird"

Det höghastighetsracet som pågår nu är lett av Bugatti med deras Veyron super sport och hack i hälarna är Jänkare och Svenskar(Go Königsegg, GO!!!!!) De är någonstans runt 430 km/h idag och det åtgår massvis med effekt för att nå dit. Veyron, SSC och Königsegg producerar i runda slängar 1200BHP när de maxar och då blir det varmt så in i h-skotta! Att ta sig från 408 till 431 km/h fick Bugatti teamet öka motoreffekten från ynka(;)) 1001 BHP till 1200+ BHP OCH ändra aerodynamiken. De ökade alltså effekten med 200+ BHP(Mer än vad de flesta av oss har i våra sjuor! :)) och ökade toppfarten med 23km/h. I de hastigheterna är luften som sirap och luftmotståndet är kvadratiskt emot hastigheten. För att nå 560 km/h är nog inte 5000BHP en dålig gissning, det är helt fabulösa effekter som krävs för att driva fram en bil i de hastigheterna...

Teknologin för att driva en massproducerad personbil i 560Km/h finns inte idag och det är nog precis som GKA sägerm det krävs ofantliga mängder med pengar för att nå dit.

Men nog är det konstigt att de vill nå 560km/h och har bromsar samt däck-kvalité från bilar som vi använder som donatorer. De kanske har teknologin undangömd någonstans för de visar den inte i den prototypen

Königsegg känns inte som en fair jämförelse till det här projektet. Königsegg-projektet bygger på kunskap. De hade matrialval från första början som infriade nästan lika mycket som de "reklamade" om. Sedan att byggkvalité och driftsäkerhet var sisådär får man ha överseende med när man har så galet höga mål. Nej, Königsegg må vara mycket, men att jämföra dem med ett projekt där man snackar 560km/h och visar upp "sierra-bromsar" känns inte rättvist emot dem imho. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ja, man skall aldrig säga aldrig... Är det någonstans det finns finanser att backa härligt galna idéer så är det väl i den delen av världen.. :)/>

För att de skall lyckas måste de nog dock vara lite med fokuserade tror jag. Det spretar rätt rejält i målsättningen med projektet... Han pratar om "making unique car", "breaking all world records", "making United Arab Emirates No1", "5000 hp", "560 km/h", "we are planning to make a unique car, this is the main target", make something everyone will remember", "this is the beginning of so many things" och för att avsluta det hela "we are plannin for another project which is MUCH MUCH bigger..."

Om de kan tratta ner idéerna lite så kanske det kan bli något. Vem vet?!?!? Gôtt med folk satsar i alla fall!!!

Edited by fege
Link to comment
Share on other sites

...från 408 till 431 km/h fick Bugatti teamet öka motoreffekten från ynka(;)/>/>/>/>) 1001 BHP till 1200+ BHP .. luftmotståndet är kvadratiskt emot hastigheten ... För att nå 560 km/h är nog inte 5000BHP en dålig gissning,

Luftmotståndet ökar kvadratiskt med hastigheten som du säger, och eftersom effekt är arbete per tidsenhet så ökar effektbehovet kubiskt (dvs upphöjt till 3) med hastighetsökningen

Exempel:

408 km/h till 431 km/h är en hastighetsökning med en faktor 431/408 = 1,056

1.056^3 = 1,179 dvs ungefär effektökningen från 1001 hk till 1200 hk

Att gå från 431 till 560 (med ungefär bibehållen aerodynamik) torde alltså kräva minst

1200 hk * (560/431)^3 = 2632 hk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...