Jump to content

Tank funderingar


Recommended Posts

Kan det vara en prisvärd tank

http://www.ridetech.se/fuel-cell-aluminium-40liter-bransleniva-givare-/9612-0

Såg denna tank på blocket och undrar om någon har någon erfarenhet av den? Vet ej om jag är dum men hur fyller man på den ska påfyllnads röret sitta i mitten eller är det bara nivågivaren som sitter där?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Det skruvade i mitten är tanklock förmodligen kombinerat med nivågivare. Vill du ha ett påfyllnadsrör så får du be en aluminiumsvetsare att svetsa dit en stos någon annanstans på tanken. Lämpligen gör man även ett hål i tanken på samma ställe :prop:

Jag vet inte hur denna tank är designad, men det ser ut att vara en nedsänkning där bränsleutgångarna är, vilket såklart är bra, men det kommer inte att räcka om det inte finns ytterligare "bafflingar" i tanken som förhindrar att pumpen suger luft vid kurvtagning. Ska du köra med catchtank (rekommenderas) kan du bortse från detta råd.

Jag skulle ha vilja sett fler bilder på hur botten är utformad, man ser liksom inte hela tanken på bilderna.

Väldigt prisvärt dock, om man förutsätter att tanken är tät :)

Med vänlig hälsning

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Efter att ha ätit på saker tar jag tillbaks allt jag sagt, och påstår motsatsen!

Nejdå, men jag såg att tanken var skumfylld. Vilket gör, antar jag, att den kan betraktas som tillräckligt bafflad.

Ett problem skumfyllningen ev. ger dig är den inte går att svetsa i utan att först ta ur skummet (om det nu går).

Med vänlig hälsning

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha ett påfyllnadsrör så får du be en aluminiumsvetsare att svetsa dit en stos någon annanstans på tanken.

Eller skruvar dit en, där det befintliga locket sitter.

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt en sådan från dem, dock 20 liters varianten.

Har ännu inte testat om den är tät. Dock kan man konstatera att man återigen får vad man betalar för. Då syftar jag på finishen på tanken. Den är inte den absolut bästa, ett fäste på min satt lite snett. Inget som påverkar funktionen, men du kan ju vara medveten om att finishen inte är den bästa...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...