Jump to content

Donators ursprung?


Recommended Posts

Hello!

Med anledning av ett av mina ständiga sidoprojekt så undrar jag lite över reglerna runt motor och ombyggt fordon.

Jag vill bestämt minnas att jag tidigare läst att för att slippa avgasreningsintyg vid byte av motor i bil från 76-92 så skall motorn tas komplett med styr- och avgasreningssytem från bil som sålts ny i Sverige. Just att den ska vara såld i Sverige hittar jag ingenstans när jag idag läser ifatt.

Har det ändrats nåt här? Om ja/nej:

  • Räcker det att modellen sålts ny här? Eller,
  • Måste just min individ vara svensksåld?
  • Kan jag med gott samvete köpa grannens dikeskörda tyskimport? Eller,
  • Kan jag låna en svensksåld donator och sen byta till grannens dikeskörda tyskimport? Det är väl rimligen motsvarande grejer?

Undrande,

Patrik

Link to comment
Share on other sites

Det måste räcka med att modellen sålts i Sverige. Då har myndigheterna intyg på avgasreningen (vilket jag tror är det viktiga i sammanhanget).

Jämför med import av bil. Då är det inga problem om samma modell sålts i Sverige med samma motoralternativ. Om inte måste man jaga generalagenten och få dem att skriva ut nödvändiga intyg.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inte längre något krav på att modellen eller individen ska ha sålts i Sverige. Det som gäller är att det ska vara lambdastyrd insprutning och katalysator, så att bilen hade kunnat typgodkännas i Sverige (allt i originalskick).

Det går alltså bra att ta drivlina från en modell som inte sålts i Sverige bara den har rätt prylar.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej igen,

Jag lyfter tråden med en lite annan vinkling, det rör sig fortfarande om samma motor...

Jag har en donatormotor som i sitt ursprungsfordon saknade katalysator. Jag vill sätta den i en 87:a som även den saknar katalysator. Kommer jag runt nånting här om jag samtidigt etanolkonverterar?

Jag ser att det stormat lite runt etanolfrågan men hittar inte mer att läsa på sfro.com. Finns reglerna för etanolkonvertering att läsa nånstans? Jag avser inte överladda.

Edit: Precis som jag publicerade inlägget kom jag på att det kan vara idé att iallafall titta i boken. Den säger i princip att "Ombyggt fordon skall vid etanolkonvertering klara normal kontrollbesiktning".

Edited by patjo
Link to comment
Share on other sites

Boken är lite gammal i detta fall, tyvärr :-( Reglerna rör sig fort ibland.

Det "normala" vid E85-konvertering är att man utgår från en motor med kat men som reglerna är skrivna finns det egentligen som hindrar att motorn "katalysatorkonverteras" - men förutsättningen är i praktiken att bilen också kan reggas som ombyggt fordon.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Många paragrafer som hänvisar hit än dit men jag hittar inget som grusar mina förhoppningar. Ska försöka mig på en sammanställning av vad texten säger.

Stort Tack! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Liten klipp & klistra-övning av intressanta partier, mest för min egen skull men sharing is caring. Hoppade över paragrafer rörande ljuddämpning och utsläpps placering och riktning.

41 kap. Särskilda krav för ombyggda och amatörbyggda personbilar och lätta lastbilar

--------------

5 § Ombyggt fordon ska efter ändringen inte ha fått väsentligt försämrade säkerhetsegenskaper i förhållande till ursprungsutförandet.

Motorer m.m.

8 § Amatörbyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

9 § Ombyggt fordon får inte ha högre motoreffekt än vad något av följande alternativ ger.

1. en ökning med 20 % av den ursprungliga effekten,

2. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om fordonstillverkaren lämnat annan högre uppgift. Om denna högre tillåtna effekt ska utnyttjas, ska de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.

3. en ökning med mer än 20 % av den ursprungliga effekten om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda. I detta fall får dock motoreffekten inte uppgå till mer än 15 kW DIN/100 kg tjänstevikt.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.

10 § Ombyggt fordon får inte ha större vridmoment än vad något av följande alternativ ger.

1. En ökning med 10 % av det ursprungliga vridmomentet.

2. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om fordonstillverkaren lämnat annan högre uppgift. Om detta högre tillåtna vridmoment ska utnyttjas, ska de speciella villkor som fordonstillverkaren angivit vara uppfyllda.

3. En ökning med mer än 10 % av det ursprungliga vridmomentet om organisationen för amatörbyggen och besiktningsorganet bedömer att fordonets egenskaper enligt 5 § är uppfyllda.

Angående VW-Buggy finns särskilda bestämmelser i 1 §.

--------------

41 kap.

Särskilda krav på amatörbyggd eller ombyggd bil konverterad för drift med etanolbränsle

58 § Amatörbyggd eller ombyggd bil som ändrats till drift med etanolbränsle ska uppfylla kraven i 5 kap. 26 § andra stycket och 6 kap. 66 §.

5 kap.

26 § Personbil som är av 1993 eller senare års modell, och lätt lastbil som är av 1994 eller senare års modell, ska uppfylla kraven på avgasutsläpp vid typ 1 prov enligt direktiv 70/220/EEG (se 2 kap. 6 §). Bränsleflexibel etanolbil ska provas med bensin (referensbränsle med specifikation i IX till direktiv 70/220/EEG) och etanol (referensbränsle med specifikation enligt 32 §). Enbränsle etanolbil ska provas enbart med etanol (referensbränsle med specifikation enligt 32 §). Den kravnivå enligt direktiv 70/220/EEG eller enligt andra bestämmelser som bilen ursprungligen godkändes mot, får inte överskridas. Övergång från det ena referensbränslet till det andra referensbränslet ska göras utan manuell justering av bränsleparametrar.

Andra personbilar och lätta lastbilar än de i första stycket ska uppfylla krav på utsläpp vid tomgång i bilaga 7 till Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:84)* om kontrollbesiktning.

*TSFS 2010:84 bilaga 7 återfinns i TSFS 2011:40

6 kap.

66 § Bränslesystemet ska vara så utfört att det, med avseende på risken för läckage, inte nämnvärt påverkas av bränslet vid de temperaturer som fordonet normalt utsätts för. Detta gäller oavsett den tillämpliga blandningen av etanolbränsle och bensin.

TSFS 2010:84 Hänvisar till TSFS 2011:40

Edited by patjo
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...