Jump to content

Bromsok med handbromsen till ventilerade skivor


rollexe

Recommended Posts

Skickar ut en fråga,

från vilka bilar kan men ta bromsok med handbroms som passar till ventilerade skivor. Om det finns någon tråd sen tidigare i detta ämne så hänvisa gärna dit, kan tänka mig att detta ämne diskuterats tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Intressant med Saab 93 aero ok, är det någon som har dessa? Jag är nyfiken på avståndet mellan bultarna på oket och djupet mellan infästningen och bromsskivan. Tänk om det skulle passa på mina Saab 95 spindlar :prop:/>

Link to comment
Share on other sites

Saab/Opeloket har 90 CC mellan bulthålen, från centrum av dessa är det 62 mm till skivans ytterradie. Samma skivor och ok på 9-3 Aero som Vectra och Astra från 2002, men med skillnad på Vectra med sportchassie som har handbromswiren mer vänd mot skivan. Såna har jag på min bil.

Sportchassie

http://img.laga.se/P...80&maxwidth=640

Utan sportchassie, samt 9-3

http://img.laga.se/P...80&maxwidth=640

Edit: observera skillnaden på ok på Opel och Saab med/utan ventilerad skiva

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

ok tackar för info :thumbsup:/>/>

Jag har måttat 95 spindel och där är det 76mm mellan hålen (gängade hål) och 74mm till ytterkant bromsskiva. Avstånd mellan bromsskivans innersida till bromsoksinfärsningen är 16mm och bromsskivan är 25mm tjock.

Klarar 93ans bromsok bromsskivor på 25mm tjocklek? vad är avståndet mellan bromsskiva och bromsokinfästning?

Link to comment
Share on other sites

Dom klarar 20 mm skivor. Det är 23 mm mellan uttaget för skivan i bromssadeln. Visst kan det gå att fräsa upp avståndet till 26, och fräsa ner klossarna 2-3 mm så KAN man göra det. Om det är bra eller inte överlämnar jag det till dig att avgöra. Själv skulle jag inte ha några större bekymmer över att göra det, bara man är medveten om problemet när man ska byta klossar nästa gång. Det motsvarar ju tjockleken på klossen på en Svenssonbil som gått 5000 mil, och det är ju sällan man byter före 10000 mil idag om det inte rostat sönder förstås. Distans mellan skivans insida och ytan till fästet är 23 mm. Ska du ha 25 mm ventilerade skivor bak?

Link to comment
Share on other sites

Jo det är 25mm skivor, det är saab 95 original bromsskivor fram. Min tanke var att använda saab 95ans bromsok och använda mig av hydraulisk handbroms men tror att det blir svårt med besiktningen med hydraulisk handbroms.Tänkte att det skulle bli bra bromskraft med frambromsar bak. Min andra tanke var att ha ett separat bromsok bara för handbromsen men har inte hittat något billigt och bra.Tror därför att det är enklast och billigast att hitta ett bromsok med inbyggd handbroms.

tittar vi på saab 93ans bromsok verkar det som att det skulle fungera, skulle gå att bygga en adapter med godstjocklek på 7mm eller är det för tunt?

Link to comment
Share on other sites

Har gjort som du tänker göra, fast med ford-grejer. Billigare, men gjutjärn.

Focus ST170 framskivor (24mm) och Scorpio kombi ok (20mm).

Mycket jobb med oken...

Du har inte funderat på att använda skivorna från 93 också?

Navhålet behöver iofs göras lite större, annars ser de ut att passa.

SFRO brukar nog vilja ha minst 8mm känt konstruktionsstål i okfästen.

Link to comment
Share on other sites

Har redan köpt bromsskivorna och får bygga efter det. Men tror att det kommer bli bra. Kommer använda 8mm godstjocklek till adaptern.

Tänker att det kan vara bra att inte bearbeta oket alltför mycket om det är aluminium. Och med billiga skivor (292*20mm) från Biltema, 319kr/st, så slipper du även slipa bort hälften av bromsklossarna vid varje byte. Nya ok kostar 699/st på samma ställe.

Link to comment
Share on other sites

Liten parentes. Köpte framskivor till min bruks-saab på Biltema igår. Ventilerade 286 mm (64-057).

Vet inte vad de väger, men någonstans mellan skitmycket och astunga. Ska väga dem för skojs skull.

7,3 kilo

http://bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Detail_Image.aspx?Code=a7f16682-584e-4a3a-86c8-2dac8c73207b

Link to comment
Share on other sites

Ok den bromsskivan fanns inte i katalogen.

Saab 95an skiva väger 7.3kg och 93ans väger 5.1kg, borde vara lättare att svarva ett större hål på 93 skivan än att göra om bromsoket. Är inte dumt heller med -2.1kg på varje sida. Ska prova att byta bromsskivorna på biltema nästa gång jag är där, borde inte vara något problem när de är oanvända.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...