Jump to content

En bilbyggare till himlen


Antas

Recommended Posts

Hej,

Igår vid femtiden på eftermiddagen kom en bilbyggare till himlen. Min pappa, Anders "Antas" Eliasson, har under en kort men intensiv period brottats med medicinförgiftning och ända fram till igår levererat strålande resultat. Efter det sista planerade ingreppet, som inte direkt var relaterat till sjukdomsbilden, stannade pappas hjärta hastigt.

Min pappa växte upp i väldigt fattiga förhållanden och tanken på moderna bilar sträckte sig inte längre än till drömmar, för att inte tala om sportbilar. Dock har han, ända sedan ungdomen, hållit fast vid sin dröm om att få äga en sportbil. Gärna något engelskt. Spartanskt. Funktionsinriktat. Lotus Super Seven. Jag är yngste sonen i familjen och det var jag och pappa som initierade bilbygget. 80 meter fyrkantsrör att bli en bil. Mycket vatten har hunnit flyta under broarna sedan vi började. Jag flyttade till exempel till Västerås och lämnade pappa att bygga färdigt själv. Och det gjorde han. Med er hjälp.

En stor del av pappas glädje som pensionär har varit fokus på sin "rörhög". Vi som familj kan såklart tycka att det i vissa lägen var lite väl stort fokus. Men pappa var lycklig. Pappa var lycklig över att ha fullgjort sin dröm, att äga en alldeles egen sjua. Pappa var lycklig över att ha hittat sina gelikar att dela intresset med - det är ni.

När pappa låg på sjukhus hade han bitvis en andningsmask som gjorde det svårt för honom att prata. Istället fick han ett kollegieblock att skriva i. Ett kollegieblock vi efter hans andetag kan glädjas åt, emellanåt lyser den "gamla" Antas igenom. Vi kan se när han pratat med min mamma och personal, men det som är mest glädjande är undersköterskor som tagit sig mer tid för att lära känna honom. Alla dessa stycken inleds med: "googla rörhögen".

Pappa somnade in igår eftermiddag. Med bilder på sitt bygge hängandes på sängen, efter att personalen "googlat rörhögen".

Jag vill bara säga tack för att ni funnits för min pappa.

Ola Eliasson, yngste son

samt makan Agneta, Jon äldste son

Link to comment
Share on other sites

RIP Antas

Vi vet att du nu färdas på den längsta slingrigaste och finaste vägen med cabben nere och vind i håret.

Det var en ära att få träffa dig och dela intresset med dig.

Mina tankar går till familjen.

/Fredrik

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Så tråkigt att detta har hänt, vi är många som följt Antas väg till det färdiga resultatet och som tänker på Er alla runt honom.

Men han hann fullfölja en dröm som för allt för många andra bara stannat vid en dröm, så vi får hoppas att han är nöjd med den tiden han fick här.

Link to comment
Share on other sites

Så tråkigt att höra.

Hade förmånen att få träffa, fika och slå följe med denna intressanta man Antas och hans rörhög, några få mil en sen kväll på hans Eriksgata.

Jag fick ett ansikte och en verklig person att lägga till de inlägg som Antas signerat.

Man lär inte känna någon på så kort tid, men Antas har satt sitt spår i mitt minne.

Mina tankar är med Er

Må Antas Vila i Frid.

Link to comment
Share on other sites

Detta är väldigt tråkigt och trots att jag aldrig hade nöjet att träffa Antas (eller ens pratat i telefon) så är det tydligt vilket avtryck han gjorde hos mig. Känner en stor sorg.

Vila i frid

Link to comment
Share on other sites

Till minne av Anders Antas Eliasson.

Vi har just fått veta att du är på väg på en sista Eriks-gata, en Eriks-gata utan retur.

För oss i LocostSweden Mk har det varit en lycklig tid med dig som vår vän och kamrat. Vi har följt ditt bygge och vi har följt dina eskapader under lång tid.

På forumet har du varit en ivrig skribent i många olika forumtrådar. Du har varit full av goda råd till oss alla och du har också ställt många kluriga frågor för att få stöd i projektet med din Sevenbil eller din trilskandes snöslunga.

Det blev en Sevenbil, den fick registreringsplåtar alldeles speciella sådana som jag vet att du var riktigt stolt över.

Du fick åka runt i Sverige på två Eriksgator med bilen. Att ge sig av på 500 mil långa resor i Sverige för att träffa släkt i södra Sverige

men också bilbyggarkollegor efter vägen har varit så naturligt för dig och för oss andra så otroligt roligt att följa när du skrivit om det på forumet.

På din väg genom Sverige anordnades träffar så du och bilbyggarkollegor efter Eriks-gatans sträckning kunde ses, prata och utbyta tankar och erfarenheter.

Det blir tomt efter dig Antas.

Tack för all vänskap, goda råd och för den förebild du varit.

Du kommer alltid finnas kvar i våra minnen.

Carl-Erik (cealm) Almskoug

Link to comment
Share on other sites

Oj vad ledsamt att höra. Jag fick aldrig förmånen att träffa Antas IRL men ändå känns det som en av dom bilbyggare jag haft mest kontakt med, såväl här som på facebook. Har följt hans eskapader med rörhögen och även tagit del av hans nostalgibilder och övriga inlägg med stor glädje. Hoppas att det står en rörhögarnas rörhög och väntar på honom däruppe där hastighetsgränser inte existerar och där fästet är oändligt.

Det kommer att bli lite tomt utan dina finurliga inlägg Antas, vila i frid.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig träffat eller ens pratat med din far men det var helt klart för mej att han var en man som gav till sin omgivning. Hans underfundiga inlägg kommer jag att sakna här. Ta hand om er och ni kan vara säkra på att när den omedelbara sorgen bleknat bort kommer det att vara de ljusa minnena som blir kvar.

Jens Tornblad

Link to comment
Share on other sites

Jag blir väldigt ledsen av att höra detta. Jag såg fram emot att få träffa Antas och se bilen i verkligheten, vi hade många intressanta dialoger om hur man skulle kunna arbeta med att få tekniken att fungera i bilen och jag ville så gärna få en chans att hjälpa denne fantastiske man mer handgripligen.

Det har varit fantastiskt trevligt att följa projektet här, Antas har alltid beskrivit processen och livet omkring med glimten i ögat och en nyfikenhet som få i hans ålder behåller.

Ord är futtiga i sådana här sammanhang. Mina tankar går till familjen och de närmaste vännerna.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Blev mycket berörd över detta besked, hade sett fram emot hans 3:e eriksgata här nere på västkusten bla..

Antas ,en riktig seven älskare med modet att ge sig ut på långresor med rörhögen... hoppas på en bra resa med perfekt väder och nya

däck på hans sista resa :notworthy:/>

Jörgen Bock

Link to comment
Share on other sites

Närapå obegripligt att en så energisk och initiativrik man plötsligt rycks bort. Antas var definitivt en av dem som gjort störst intryck här på forumet för sin entusiasm och sina välformulerade och humoristiska inlägg som stundtals tangerade Tage Danielsson-nivåer. Han lämnar ett stort tomrum efter sig, vem vet när vi nästa gång kommer att få läsa en intressant historia om snöslungor.

Mina uppriktiga kondoleanser till familjen, jag miste själv min far dagen före midsommarafton och känner med er.

Ronny Jannerstad

Link to comment
Share on other sites

Detta var verkligen sorgligt att höra. Jag vet inte vad jag ska skriva. Man fattar det nog inte riktigt. Det känns som igår han var på besök och hämtade dendär växellådan han skulle ha till Cosworthmotorn. Jag kommer inte att glömma honom. Han var en verklig förebild.

PS: Tack Ola och familjen för att ni tog er tid i mitt i allt detta att meddela oss vad som hänt.

Edited by gka
Link to comment
Share on other sites

Jag träffade honom i somras och språkade lite på Biltema-träffen i Luleå. Kul att sätta ett ansikte på personen bakom användarnamnet och snacka lite bilar. Det värmer att veta att han fick göra sin dröm till verklighet i och med att bygga sin egen bil.

Tack för att ni tog er tid att lämna beskedet, hälsa de närstående och låt dem veta hur många vänner han hade här över nätet också.

Link to comment
Share on other sites

Som så många andra fick jag aldrig chansen att träffa Antas i verkligheten, men han har ändå satt ett permanent minne i mitt huvud av honom med alla sina inlägg jag läst både här och på Facebook. Jag ger mitt fulla mentala stöd för er som stog honom nära.

Link to comment
Share on other sites

Äsch, vad tråkigt. :(

Jag jobbade en del för att locka över honom till väst-sidan på årets Eriksgata. Men då det inte blev så satte jag hoppet till "nästa". Döden ja, den vägen skall vi alla vandra så småningom, men innan vi går så gäller det att göra det bästa av situationen. Den Antas jag lärt känna lyste upp vår värld via Facebook, lite persomnliga kontakter och Locost-forat med diverse upptåg. Var det inte Eriksgator så var det rapporter från turer till bil-träffar där han gladdes av att ha minsta bilen eller snöslungereparationer eller kommentarer till gamla bilder eller krigshistoria eller... Jo, han hade energi och han delade med sig.

Att förlora en nära och kär är tungt därför går mina tankar till de han lämnar efter sig. Jag skriver det här för att ni skall veta att han var uppskattad och är saknad. Jag hoppas att det finns någon form av stöd att hämta i det.

Vänligen,

Per

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte varit inloggad på några dagar och möts av detta fruktansvärt tråkiga besked.

Jag har träffat Antas 2ggr irl på sin eriksgata och pratat med honom per telefon 1 gång.

En mycket entusiastisk och jordnära och trevlig karl.

Många gånger loggade jag bara in för att läsa hans kul och kluriga inlägg.

För mig har 2013 varit ett år då jag förlorat flera vänner och släktingar och några allvarligt sjuka.

Jag hoppas att det finns något "där" så vi får träffas igen och köra våra bilar.

Många tankar åt familjen!

Vila i frid.

Thomas Sandqvist

Link to comment
Share on other sites

Blir alldeles tom när jag läser detta.. Det var ju bara några veckor sedan han satt här framför mig och drack kaffe vid köksbordet. Ett trevligt möte som jag inte kommer att glömma.

Vila i frid Antas...

Link to comment
Share on other sites

Måste säga att jag blev uppriktigt ledsen när jag hörde om det här. Det första jag tänkte var att jag kommer att sakna hans roliga avslutningar på inläggen.

Har många gånger tänkt att skriva till honom för att berömma de fyndiga avsluten, tyvärr gjorde jag inte det.

Hade även hoppats på en extra lång Eriksgata ner till Malmö.

Det gäller att leva i nuet alltså.

Skickar mina varmaste kondoleanser!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Trots att jag bor så nära har det tagit tid innan detta nådde mig.

Vi är ledsna hela lilla familjen men tacksamma till Antas och Agneta för den tid de tog sig för umgänge och bilfrågor både på bilträffar och i vårt hem.

Min dotter kommer växa upp med en entusiastbilpysslande pappa och bland historierna kommer Antas alltid finnas med som en viktig startpunkt.

En rolig gammal kuf som fick igång en ny kuf.

Jag hoppas att ni inte tar illa upp när jag bifogar denna bild som Antas och Agneta tog på "rörhögen" i somras med Astrid min då 1,5 åriga dotter. Jag vill bara att ni skall veta att denna stund var nog början till hennes bilintresse som därefter utvecklats enormt. Vi kommer sakna Antas entusiasm och kommer tänka på honom när vi står i garaget.

Varmaste välönskningar till er familj från vår.

/Familjen Rönnblom

post-5148-0-47634800-1386683433_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...