Jump to content

Renovering av huvudbromscylinder till JaguarMkVII


Jens Tornblad

Recommended Posts

Som nicket antyder så är jag stolt ägare till en Jaguar MkVII. Bilen har stått länge pga de klassiska skälen små barn, gammalt hus och mycket jobb. Nu är barnen hyfsat stora, huset beboeligt och jag har förutom resandet rätt normala arbetstider igen. Parallellt med Locostandet plockar jag med sjuan för att få snurr på den igen och nu har turen kommit till huvudbromscylindern som är ganska rostskadad. En ny kostar i runda slängar bortåt 4000SEK innan jag har den i näven så jag funderar på billigare alternativ. En väg framåt är ju alltid att sätta in något modernare men jag tycker att jag knaprar lite på bilens själ med det. Kolven är inget problem, det gör jag en snabbt i svarven men cylindern är kärvare. Godset är för tunnväggigt för att krympa i ett rör, det blir liksom ingen väggtjocklek kvar om man gör fodret som det ska göras. En kollega har vid något tillfälle kommit i kontakt med en invändig variant av Speedisleeve men jag hittar inget hur jag än söker på nätet. I min värld skulle det vara optimalt att brotscha upp några tiondelar och trycka i en sån men var i all världen hittar man en sån? Idéer någon?

Link to comment
Share on other sites

I och med att det är det viktigaste säkerhets-systemet på hela bilen så hade inte jag chansat. Det kan bli ordentligt höga tryck i broms-systemet så om den cylindern du har inte går att renovera med konventionella medel hade jag letat upp en som inte var lika illa anfrätt och renoverat den.

Link to comment
Share on other sites

Tack för idéerna så långt. En sak är klar, det blir ingen originalcylinder i alla fall. Det verkar som det med en adapter ska gå att få en huvudcylinder från en tidig Land Rover SIIA att passa men då blir det fortfarande en-krets. Det som komplicerar alltsammans är uppbyggnaden av systemet som är om man vill vara snäll, "engelskt charmigt...". Huvudcylindern sitter under golvet, bakom pedalerna. Extra utrymme för servo=0. Befintliga servot, ett Clayton De Wandre, sitter mitt under högerstolen och fungerar som följer: Bromstrycket från huvudcylindern påverkar alla cylindrarna direkt. Samtidigt påverkas en ventil som öppnar för vakuumet som trycker in en extra kolv i bromskretsen som förstärker bromskraften. I praktiken fungerar systemet lite som ett tryckluftsystem då den fulla kraften kommer med lite fördröjning.

Om det inte var så förbaskat trångt runt pedalerna skulle jag riva ut hela rasket och sätta in en huvudcylinder och servo från en Volvo 140 eller nåt. Att köra utan servo lockar inte då bilen väger in på 1850kg tjänstevikt. Överlag är det fascinerande hur man lyckats så dåligt med packningen av komponenter i en bil med sånt överskott av utrymmen i motorrum och hjulhus....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...