Jump to content

Svetshjälp i Göteborg


Martin

Recommended Posts

Inser att rubriken blev lite dum. Skall givetvis vara svetshjälp önskas.

Antingen om någon kan ge mig ett bra tips på hur jag själv kommer åt att svetsa där bilden visar eller om någon vet med sig att de kan hjälpa mig med det. Alternativt rekommendera en firma i Göteborg.

Med den utrustning jag har, och framförallt mina basala kunskaper, så ser jag inte riktigt hur jag skall kunna svetsa grenröret mot flänsen i de trånga utrymmena.

post-142-0-61752000-1381487375_thumb.jpg

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Inser att rubriken blev lite dum. Skall givetvis vara svetshjälp önskas.

Antingen om någon kan ge mig ett bra tips på hur jag själv kommer åt att svetsa där bilden visar eller om någon vet med sig att de kan hjälpa mig med det. Alternativt rekommendera en firma i Göteborg.

Med den utrustning jag har, och framförallt mina basala kunskaper, så ser jag inte riktigt hur jag skall kunna svetsa grenröret mot flänsen i de trånga utrymmena.

Kanske ett dumt förslag men om man inte kommer åt utifrån kan man då inte svetsa inifrån - avståndet utifrån är ju inte speciellt stort och ligger ju långt "ut"

kenneth

Link to comment
Share on other sites

Om det inte funkar inifrån så byt till gaslins (ser att du inte har en sån) då kan du låta elektroden sticka ut tillräckligt långt för att komma åt

Skillnaden mellan gaslins och vanligt gasmunstycke ser ut så här:

I praktiken innebär det att gasflödet inte drar in syre så tidigt (laminär strömning mot turbulent) så man kan ha längre elektrodutstick och öka gasflödet lite mer om det behövs.

Jag har min tig på rep i Göteborg så jag hoppas ta mig dit snart fall du behöver hjälp.

Link to comment
Share on other sites

@Kenneth: Inifrån tror jag inte går heller. Röret är större än det ovala hålet på de flesta sidor. Dock möjligen så att man kan komma åt precis där det är som värst på utsidan för där ligger hålen kant i kant på insidan. Tror dock det blir svårt men kan prova.

@Anders: Gaslins var något jag funderade på om det skulle kunna gå. Kan vara värt att prova. Får kolla om de har någon sådan på svetsmaskinservice. Tyvärr gillar jag inte riktigt den butiken men den duger till nöds (personkemi, säkert inget fel på butiken i sig). Får ha dig i åtanke om det inte löser sig på annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Det är som sagt säkerligen inget fel på butiken.

De har bara som de flesta andra proffsbutiker svindyra listpriser och sedan är det meningen att man skall handla allt på rabatt. Jag som varken har egen firma eller "hästhandlargen" betalar då hutlöst mycket pengar. Jag tycker rent allmänt att rabatter är djävulens påfund och föredrar att shoppa på ställen där alla betalar samma för samma tjänst men det är en annan diskussion.

Link to comment
Share on other sites

Skaffade gaslins. Verkar fungera bra med ca 15mm utstick men när jag närmar mig 25mm och det behövs nog så börjar det spotta och fräsa...

Använder man samma gasflöde med dessa som vanligt?

Koppen jag skaffade var av storlek 7. Kan jag ha längre utstick med större kopp?

Link to comment
Share on other sites

En grundregel är att ha en kopp 5 gånger elektrodens diameter.

Prova att öka gasflödet och större kopp om du får plats, det hjälper till en viss gräns så det är värt att prova

CK har en speciell gaslins de kallar gas saver och de uppger upp till 50 mm utstick "under certain conditions"....

post-2753-0-01450600-1381764137_thumb.png

Vad betalade du för gaslinsen och fabrikat?

Bara nyfiken hypocrite.gif

Edited by AndersK
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ok, jag kommer nog klara detta själv. Blir inte världens bästa men förhoppningsvis håller det ett tag och om jag har tur blir det till och med tätt fast det är jag inte helt säker på..

Men för att klara av det måste jag göra om en del svetsar (det blir ofta dåligt). Har någon något tips på hur jag kommer åt att slipa ned de dåliga svetsarna i de små krypinen?

Det bästa jag själv kommit på är en dremel och det går kanske om man har rätt verktyg på den. Mina billiga (52 saker i en ask) går antingen sönder eller tar inte alls.

Link to comment
Share on other sites

Kör med roterande fil av hårdmetall istället för skräpet som brukar följa med då fungerar det bättre.

Om du har pulsfunktion på svetsen så kör med den. Det ger dig möjlighet att ta längre tid på dig innan det bränner sönder så skall du se att du får bättre resultat.

Link to comment
Share on other sites

Problemet är att de roterande filar jag har (till borrmaskin) är aldeles för stora. Annars hade jag tänkt den tanken. Pulsfunktion har jag så det kan man ju prova. Bränner igenom är dock inget jag känner att jag haft problem med. Sotar, spottar och fräser gör det dock en del (får ju dålig vinkel och mycket utstick så antar att gasen inte riktigt täcker).

Link to comment
Share on other sites

Skaffa en fil med 3mm skaft så passar den i en dremel

Har du ett litet blästerskåp så kan du spola det med argon och svetsa inne i det istället. Går åt en hel del gas förståss.

Ett trick en svetsare lärde mig för länge sen som han använde sig av för att svetsa titan istället för att använda släpsko.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...