Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Kul att se nån mer från Skara här! Du har kommit längre på en månad än vad jag har gjort på ett år dock... Känner Båging lite smått och åkte i hans gamla lådbil och blev biten rejält, men för att strula till det ordentligt för mej själv så blir allt en nykonstruktion "för det är så roligt".

Är inte inne här så ofta dock, men det vore kul att höras av!

Mvh Thomas

Link to post
Share on other sites

Kom hem i bra tid idag och fick lite tid över.

Släppte lite bult i bak och kapa

av tankbanden.

Bakvagn.JPG

Nu hänger bakvagnen i handbromswire och på avgassystemet bara.. och kardanaxel så klart.

Här kan man även se att det troligt blir som jag tänkt, släpper ner motor och låda efter det att avgasysstemet, och bultarna till lådan är borta... ett stor "BOINK" förväntas då..

Motor1.JPG

Link to post
Share on other sites

Hej!

Kul att se nån mer från Skara här! Du har kommit längre på en månad än vad jag har gjort på ett år dock... Känner Båging lite smått och åkte i hans gamla lådbil och blev biten rejält, men för att strula till det ordentligt för mej själv så blir allt en nykonstruktion "för det är så roligt".

Är inte inne här så ofta dock, men det vore kul att höras av!

Mvh Thomas

Tjena.

Jag slapp åka i hans låda ;)/> ... men har en film från Kullen på hans framfart i min Youtubekanal...

Min kanal...

Funderar på vad du menar med "ny konstruktion". Ska du inte bygga en sjua ?

Jag lär svetsa, svarva, fräsa och göra så mycket som går själv... målet är en klar för under 50k. Men troligtvis spårar det ur ... är ju alltid race-sugen och nu utan dragracingbil lär det inte bli mindre sug efter å få gasa.

Edit:spell-check

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites

Tjena.

Jag slapp åka i hans låda ;)/>/> ... men har en film från Kullen på hans framfart i min Youtubekanal...

Min kanal...

Funderar på vad du menar med "ny konstruktion". Ska du inte bygga en sjua ?

Jag lär svetsa, svarva, fräsa och göra så mycket som går själv... målet är en klar för under 50k. Men troligtvis spårar det ur ... är ju alltid race-sugen och nu utan dragracingbil lär det inte bli mindre sug efter å få gasa.

Edit:spell-check

Hahaha... Han är en duktig chaufför, så jag var lugn! Finns filmer på tuben (Stefans kanal) där jag åker med Stefan från förra året.

Det blir en helt egen konstruktion ja, men med "low cost" tänk - mycket pengar finns det inte att leka med utan det blir lite Kajsa Varg stuk på det. Sitter och jobbar i 3D CAD program dagarna i ända och håller på med design, så utmaning är att göra något hyfsat prisvärt som både är snyggt och funktionellt.

Utöver det ska ett garage byggas - håller till hos min kompis som är min byggkompis / bil nr 2 för tillfället.

Svarv och fräs vore underbart att ha tillgång till, men man får försöka ändå så gott det går.

Slutligen - allting spårar ur, det är konstigt... ;)

Link to post
Share on other sites

Hahaha... Han är en duktig chaufför, så jag var lugn! Finns filmer på tuben (Stefans kanal) där jag åker med Stefan från förra året.

Det blir en helt egen konstruktion ja, men med "low cost" tänk - mycket pengar finns det inte att leka med utan det blir lite Kajsa Varg stuk på det. Sitter och jobbar i 3D CAD program dagarna i ända och håller på med design, så utmaning är att göra något hyfsat prisvärt som både är snyggt och funktionellt.

Utöver det ska ett garage byggas - håller till hos min kompis som är min byggkompis / bil nr 2 för tillfället.

Svarv och fräs vore underbart att ha tillgång till, men man får försöka ändå så gott det går.

Slutligen - allting spårar ur, det är konstigt... ;)/>

Jag var ju tvungen att sälja min svarv å fräs då jag "råka" skotta en motor för några hundra tusen och bara skulle ut på banan igen.

30 dagar efter skottet var jag på startplattan igen, men skottade den motorn med.... en rätt tung tävlings säsong kan man säga.

:/

Link to post
Share on other sites

Så fick jag 1.5 tim över idag då man kom hem från en sleten vecka i lastbilen.

Började med att byta ritningar från McS 442 till McS 442E, vilket kändes självklart då man kom till fronte/spetsen av chassit. En liten missa, eller inte så snyggt rent estetiskt, samt kanske lite knepig geometri på övre länkarm senare. Nu är det glömt och ändrat:)

DSC_8248.jpg

Sen blev det att snabbt förflytta 4 pipor från bordet till golvet

DSC_8250.jpg

Dessa lär ju och har redan fått komma till nytta på annan plats ;)/>/>

Nu är "botten" ihop näst och jag har mätt mig fördärvad åt alla håll.

En tumstock och ett par stålband har jobbat sig röda, och det är max 1mm skevt, troligen mindre.

DSC_8252.jpg

På bilden är det precis klart och jag fick ta min lilla och gå in med henne då John Blund bonka på garagedörren.

..men tid till att förminska bilder fick jag =)

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites

--- Började med att byta ritningar från McS 442 till McS 442E, vilket kändes självklart då man kom till fronte/spetsen av chassit. --- Bra!

--- ..men tid till att förminska bilder fick jag =) --- Bra!

Lycka till med fortsättningen på 442E.

Link to post
Share on other sites

Jepp ktm_micke, mycket bilder tar jag !

Enklare nu för tiden, förr fick man ha en pocket kamera och lägga en förmögenhet på suddiga garage bilder som inget sade eller gav. :banghead:/>

Nu i helgen fick jag in en Alfa i garaget som vill ha lite kärlek, så det fick den.

Sen hade jag pga lite tarmproblem feber hela veckan som gick och hela helgen, så när jag stirrade på piporna som skall vara i fronten fick hjärnan, inte frispel, men stillestånd.

Den stod stilla totalt.

DSC_8266%20(1000%20x%20750).jpg

DSC_8268%20(1000%20x%20750).jpg

Men efter ett break så blev det så här.

"Bara" ihop näst med TIGen så länge, och här uppspänd med tving för att se hur det blir.

Ska förhoppningsvis få tid i veckan att helsvetsa och nästa ihop med bottenramen.

Tror min tidsplan att få den bes o klar till sommaren 2015 fortfarande håller ;)

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites

Jag var ju tvungen att sälja min svarv å fräs då jag "råka" skotta en motor för några hundra tusen och bara skulle ut på banan igen.

30 dagar efter skottet var jag på startplattan igen, men skottade den motorn med.... en rätt tung tävlings säsong kan man säga.

:/

Ouch... Det lät mindre kul - bättre lycka med LoCost byggandet! :)

Link to post
Share on other sites

Då var det tur i oturen igen.

Råkade få en knepig körning till Norrköping som inte skulle vara framme förns imorgon.

Hem och dona lite med huset och lite i garaget.

Eftersom McSorley själv hade problem med att fronten sloig sig för honom så lade jag min ribba på att svetsa ihop den

under 3 pass. 2 gjorda i helgen och ett idag. Sen kunde jag inte hålla mig från att fästa upp det mot bottenramen, som även den

fick lite mera punkter. Då det kallnat efter ca 1 tim så kryssade jag rejält igen och är super glad, fortfarnde !

Skevheten är under 1mm, eller så är det fel på måttbandet.

DSC_8269.jpg

Sen damp det ner en påse med bussningar till fram OCH bakvagnen.

=)

DSC_8265.jpg

688:- med frakt känns OK...

Link to post
Share on other sites

Jo då..

Fick lite fnatt och släppte ner Ford drivlinan idag.

Lade ca 60min på det "sista" som var ett gäng bultar, och några slangar, kablar och rör.

Sen "ramlade" allt ihop ned undre kontrollerade normala former.

Ett par hjul som seriös "broms" vid ev. snabb fall...

DSC_8272.jpg

Här ser man att växelspakesdamasken även den var lite motsträvig i min önskan att skiljas.

DSC_8287.jpg

Men efter ca 60 min så var jag nöjd för dagen.

Mitt motto :"1 tim i garaget varje dag" har jag levt efter sen länge ;)/> ... alltid får man nått gjort.

Sen kan man ju kompensera några dagars bortfall med 15tim en lördag ;)/>

Edit:

glömde sista bilden:

DSC_8288.jpg

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites

Du mekar alltså med Newton som medhjälpare? Det måste vara smartare än att ha Murphy med sig i alla fall thumbsup.gif

Tyvärr har jag Murphy med sedan -73 typ.... senast idag, kom hem från en stressad arbetsdag på ca 10tim.

Kliver in i garaget direkt, inte bostadshuset, och upptäcker att min hydrofonpump går för fullt, 10cm vatten i rummet, och en slang lös till tanken.

Denna har säkert vart monterad där i 20-30 år, men i dag fick den för sig att släppa.

KULIGT. Men helt normalt i mitt lilla liv.

Link to post
Share on other sites

--- 10cm vatten i rummet --- Inte kul, hoppas att det går att torka ut utan att riva allt.

På tal om Murphy så finns det en värre lag det är O´Tools lag den lyder:

"Murphy var optimist".

Link to post
Share on other sites

--- 10cm vatten i rummet --- Inte kul, hoppas att det går att torka ut utan att riva allt.

På tal om Murphy så finns det en värre lag det är O´Tools lag den lyder:

"Murphy var optimist".

O´Tool var ju en komiker ;)

Murphy var ju "vetenskaps" man

Link to post
Share on other sites

Nu vart det sådan igen.

Det går inte att hållas sig från garaget längre stunder, så idag blev det 1-2tim igen.

Dom 2 ovan benen till scuttlen och 2 snesträvor fram.

DSC_8318%20(600%20x%20450).jpg

DSC_8314%20(600%20x%20450).jpg

Naven fram är demonterade helt och ska nog få bada i olja lite...

DSC_8311%20(600%20x%20450).jpg

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites

Då var lördagen till ända !

Om 2 dagar har det gått 1 månad sedan jag hämtade matrialet på Stena Stål, känns som min tidsplan ännu är OK !

Idag fick hag både hämtat golvspånskivor till min dotters rum, som skulle vart klart för 2-3 år sedan,

lite sämre tidsplanering där. Tror orden motorsport/dragracing är inblandat i den tidsplanens haveri.

Det är fruktansvärt tråkigt att bära spånskivor upp för en massa trappsteg, så truck är bra skit !

DSC_8349.jpg

Efter det kom jag äntligen till skott med att täcka in och skydda min mer eller mindre nybyggda racetrailer,

ni vet sådan man släpar racebilen till banan med och bor,sover och festar äter i.

DSC_8352.jpg

Har även fortsatt med "baksidan" av bygget, slakta Forden, och det tar på det med.

Bakaxel börjar bli nerplockad, men detta är från innan jag började dagens demontering.

DSC_8351.jpg

Jag har även gjort lite roligt fredag och lördag.

DSC_8342.jpg

och fått lite mera trianglar, eller det fanns ju knappt några innan.

DSC_8355.jpg

Sidovy

DSC_8357.jpg

DSC_8359.jpg

Jaja... känner jag mig själv kommer det bli några timmar imorgon innan resten av familjen dyker ner.

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites

Nej det har inte hänt så mkt i veckan som gått, förutom ett litet argt utfall mot en inkompetent säljare på Stena Stål...

Kan iaf bifalla Cealm genom att lägga upp en bild på ett tidigare bygge....från 1988.

Alla har väll haft en trimmad Amazon ? ... min köpte som renoveringsobjekt då jag var 17 år..

Bygget spårade ur och bilen hellackerades av KC Billack i Skara i BASvit.

Båge, Skålade stolar och 4 punktsbälte. Borrade B20 med Steg3 topp och dubbla Weber45or samt S-kam.

Körde några låga 16s tider på 402m på Mantorp Park 1989...

post-28581-0-16529400-1384077990_thumb.jpg

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites

Jag vet. Jag är -57:a och var med från -70 talet. :hypocrite:/>

Det var häftigt då men idag fruktansvärt.

Edited by Thomas
Link to post
Share on other sites

Jag gillade inte bakrutejalusiet på Amazonen, jag hade TEJPAT röda ränder istället... fråga mig inte varför, men var ensam om det.

Min Manta var det både bakrute och sidojalusier på... som man ser på ena bilden.

Link to post
Share on other sites

Har inte hänt så mkt med mitt projekt på några dagar nu.

Mest pga tidsbrist och matrialbrist pga en korkad säljare på Stena Stål, min ordinarie säljare var sjuk ett par veckor och ersättaren hade en skruvlös och tog egna initiativ.

Idag gjorde jag ett kulledsbyte på min V70 och passade på att göra 2st triangelstag iaf. Uppfästa och klara.

På måndag skall matrialet till bakändan och länkarmsrören finnas att hämta.

Kanske det kommer bli lite planerade maratonpass i garaget mellan Jul och nyår ? :wub:/>

post-28581-0-55093500-1384616860_thumb.jpg

post-28581-0-82017000-1384616926_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Jo då, stendött i stort sett i 1 månad i garaget.

Sålt ett åkeri, fått klart ett golv till min dotters rum (som skulle vart klart 2010) så

nu är det bara innertak, väggar m.m. som skall reglas upp och isoleras samt allt det andra.

Och hunnit med en massa annat som fått vänta flera år pga Åkeri & Dragracing engagemanget.

Iaf så har jag börjat fnula lite på bakändan som ju skall få delad Ford axel -look-a-like-

Men planen sattes ju till klar 2015 så jag är ännu lugn å fin.

Just det, råkade tatuera in mitt dragracing-teams logotyp .. :racesmile:/>/>

post-28581-0-74141500-1387616217_thumb.jpg

post-28581-0-20633900-1387616247_thumb.jpg

post-28581-0-06866400-1387616254_thumb.jpg

post-28581-0-70131900-1387616536_thumb.jpg

post-28581-0-20138400-1387616579_thumb.jpg

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites

Fått lite gjort dagen innan och efter efter Jul konstigt nog.

Troligt är att det inte blir så mkt mera gjort i Januari då min svetshjälm dog idag :(/> samt ny köper jag nog i USA pga priset.

Där jag kommer förövrigt att tillbringa sista veckorna i Januari, med att bla meka räserbil på Bradenton Motorsprot Park sista helgen

då det är US Street Nationals.

Chip å hej , God Jul !

post-28581-0-64233100-1387994278_thumb.jpg

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites

Fått lite gjort dagen innan och efter efter Jul konstigt nog.

Troligt är att det inte blir så mkt mera gjort i Januari då min svetshjälm dog idag :(/>/> samt ny köper jag nog i USA pga priset.

Där jag kommer förövrigt att tillbringa sista veckorna i Januari, med att bla meka räserbil på Bradenton Motorsprot Park sista helgen

då det är US Street Nationals.

Chip å hej , God Jul !

Är det ok om man följer med som handbagage? Blir kanske liiite tyngre än 5 kg...

Fasen va avundsjuk jag blir, vill också åka dit!!!

Go jul och go fortsätning!

//Björn

Link to post
Share on other sites

Är det ok om man följer med som handbagage? Blir kanske liiite tyngre än 5 kg...

Fasen va avundsjuk jag blir, vill också åka dit!!!

Go jul och go fortsätning!

//Björn

Kommer du ner i handbagaget och betalar övervikten så OK =)

Åker tillbaka v. 14-17 :lol:

Om det gör dig mindre avundsjuk Nallemannen ? Brukar vara med på några tävlingar varje år, men 2013 har vart ett tråkigt år i den bemärkelsen tyvärr.

Ska ta igen det 2014 tänkte jag, med råge. Mera om det fram över.

God Fortsättning till ALLA

Link to post
Share on other sites

Mickla nån timme eller 3 med stötdämpar infästningen i bak, har funderat en hel del på över hur fel detta kommer bli ihop med min delade axel.

Dvs den profilen som går från nedre, undre bakre till "hörnet" där uppe.

Hur mkt kommer det vara ivägen då stötdämparen kommer på plats, eller inte kommer få plats.

Ja... så jävla dumt.

Men men... göra och göra om mallen till originalet som man kan förbättra heter det ju.

post-28581-0-61583900-1388658014_thumb.jpg

post-28581-0-88326600-1388658046_thumb.jpg

Link to post
Share on other sites

--- Lyckan är om än inte totalt, rätt nöjd med fyndet för 300:- ----

Finns ingen länk till bild eller beskrivning. Jag blir nyfiken på vad som kostade 300kr och fick dig rejält nöjd på gränsen till lycklig? Eller är det något jag borde förstå även utan bild och beskrivning? Men det gör jag ju inte....

Link to post
Share on other sites

Haha. :banghead:/>/ . .det gick fort iaf !.. vart för stressad iväg till skolan för att hämta arvtagerskan.

Kommer söka lite support på den i framtiden, ...

Men här kommer bilden Cealm:

post-28581-0-50071400-1389279100_thumb.jpg

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites

Aha, en motorvärmare med artno 31687AB eller?.

Så fick jag en bild men vad hjälpte det? Det är nog bara att konstatera min kunskapslucka, jag kan ha varit hos Fluortanten just när vi hade upp denna grej uppe för behandling i skolan.

Hmm vad är det för något? Elansluten?

Link to post
Share on other sites
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Nu har jag lidit av dåligt samvete bra länge !

Nära på inget gjort i Januari, och i slutet på den månaden for jag ju till USA föra att meka på Adams 2 dörrskrammlare.

Väl hemma så var det fullt upp med att komma ikapp med allt, bokföring, fjäska med dotter å flickvän, mata katten, vika tvätt osv.

Sen önskar Adam att man skall med igen på¨2 tävlingar i Mars.

Så 5e flyger vi till Florida igen och skall köra en första tävling i West Palm Beach Florida.

Sen tillbaka till Cape Coral och vila 1-2 dagar för att sedan köra upp till Montgomery i Alabama för 3 dagar racing igen,

samt lämna över lite svensk godis till en kille som tillverkar state-of-the-art turbostyrningar.

Han är född och uppväxt några år på Lidingö innan han utvandrade till USA.

Med det svensk klingade namnet Sebastian Domingo fattar man ju direkt att han vill ha Ahlgrens Bilar :hypocrite:/>/>

Sen tillbaka till Svedala...

Sen är ju mitt snickrade av dotterns 5 år försenade rum prio 1... om man ska tillverka saker.

Men fick fäst upp dom 2 sista pinnarna på tvären bakom drivaxel idag för att lätta mitt sinne.

Nästa moment är att fortsätta rensa bakaxel och motor då jag vill börja måtta in dessa i chassit.

Ev flyttar jag motor och låda någon centimeter i längdled åt höger för vikten.

Men det är ju osäkert och lite kymmigt att måtta fram det, så jag vill göra det hands-on

med grejorna direkt i chassit.

Tack å hej...

Ps.

Jag nämnde väll att Adam F vill ha med mig på 2 tävlingar i April oxå... :prop:/>

post-28581-0-88467500-1393527343_thumb.jpg

post-28581-0-16428900-1393527484_thumb.jpg

Edited by Totte_Skara
Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Officiellt har jag numera paus i byggandet av -777- , det är bara att inse att jag lovat min dotter att hennes rum skall vara klart 1 sep.. samt det badrum som hänger ihop med hela det projektet tar massa tid. Sen en massa dumma USA resor och skruva dragracingbil också dödar tiden effektivt. Att man sedan "råkar" köpa en Cheva -58 gör det inte mera troligt att man spenderar helger och nätter med byggandet.

Uppe på detta blev jag löntagare och några veckor efter detta beställde jag en MV Agusta Dragster 800 .....

Så.. framåt hösten blir det till att fortsätta med -777- vilket kan vara bra att låta funderingarna verka lite och mogna.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...