Jump to content

Zetec 2l och Type 9


Recommended Posts

Hej,

Funkar det med standardkoppling utan modifiering med kombinationen Zetec 2 l och Type 9 låda?

Nu har jag läst på lite och det skall funka rakt av. Dock rekommenderas att man byter svänghjul till ett från en 1,6/1,8 liters.

Hur har folk gjort? Behållt svänghjulet från 2-liters eller bytt?

Rekommendationer var man köper till bra pris?

Edited by Frena
Link to post
Share on other sites

Ja bytte svänghjul men de va på grund av att ja inte fick med någon koppling, å eftersom ja ändå skulle köpa ny koppling så kunde ja lika gärna köpa ett svänghjul på skroten.

Svänghjul köpte ja från en 1,8 escort eftersom mondeo 1,8 inte fanns (eller i väldigt små mängder) i sverige.

t.ex. denna http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18043350

Koppling köpte ja från engelska ebay, har för mig ja gav 1500:- för den.

Om det behövs eller inte, visst det är lite lättare, ska du trimma motorn så kan de vara trevligt att ändå byta svänghjul, men ska du köra med motorn mer eller mindre orginal spelar det ingen större roll.

Link to post
Share on other sites

Ja bytte svänghjul men de va på grund av att ja inte fick med någon koppling, å eftersom ja ändå skulle köpa ny koppling så kunde ja lika gärna köpa ett svänghjul på skroten.

Svänghjul köpte ja från en 1,8 escort eftersom mondeo 1,8 inte fanns (eller i väldigt små mängder) i sverige.

t.ex. denna http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18043350

Koppling köpte ja från engelska ebay, har för mig ja gav 1500:- för den.

Om det behövs eller inte, visst det är lite lättare, ska du trimma motorn så kan de vara trevligt att ändå byta svänghjul, men ska du köra med motorn mer eller mindre orginal spelar det ingen större roll.

Köpte du koppling till Mondeo 1,8 eller till Escort 1,8? Spelar det någon roll? Jag har själv funderat på detta eftersom jag har en Zetec silvertopp-94 och funderar på att byta svänghjul. 1,8-kopplingssatsen verkar vara avsevärt billigare också.

Link to post
Share on other sites

Det är ford cortina man ska ha som urtrampningslager.

Det jag kör med

Startmotor: Sierrans orginal

Urtrampningslager: ford cortina Artnummer på ekonomen: Luk 500 0184 10

Koppling: ford mondeo 1,8

Svänghjul: ford escort 1,8

vattenpump: ford escort 1,8 biltema 61-066

Nållager till vevaxeln är ett 21x15mm finns här -> http://www.burtonpower.com/crank-spigot-bearing-21x15mm-fp347.html

Vattenpumpen ska/bör du byta också. beror på hur du vill dra multiremen fram på motorn, men vill du ha en sån enkel som möjligt vevaxel>generator>vattenpump så måste du byta vattenpump då den annars kommer gå åt fel håll.

Sen ska du ha ett nållager som sitter i vevaxeln som vxl-låde tappen går in i.

Allt dubehöver finns att läsa här

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8459&st=0&p=87292&hl=+urtrampningslager%20+zetec&fromsearch=1entry87292

och här

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=8796&st=0&p=92590&hl=+urtrampningslager%20+zetec&fromsearch=1entry92590

Link to post
Share on other sites

Tack för infon.

Om jag struntar i att byta svänghjul funkar följande kombo.

1. Zetec 2,0 med motorkod EDDC

2. Sierrea startmotor

3. Koppling Focus 2,0

4. Urtrampningslager Cortina

5. Nållager som ovan

Det bör väl funka? Är så satans dåligt insatt i vilka olika Zetec det finns, blir därför så förvirrande att läsa andra inlägg.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Bra och informativ tråd! Hoppas ingen misstycker om jag gör ett instick och lånar den fram och tillbaka... :/

-Jag håller med dig Frena, det är en djungel med alla Zetec modellerna. Jag håller på med samma sak som du, att försöka få ihop en Zetec mdd en type 9... Enda skillnaden är att jag har Zetec en 1.8. Min undran just nu är om motorerna är tillräckligt lika, för att listan med delar ovan passar för mitt bygge också?

Mvh

//Matts

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Hej

Jag åker en 2 liters silvertop

Använder ett billet raceline eller ett Dunnell modifierat svänghjul ca 5,5 kg

Dessa är anpassade för Pinto koppling och tryckplatta

Fördelen är att kopplingen är 216 mm

Organisk koppling och standard tryckplatta passar mig bra, 225 hästar och 226 Nm, har dock pajat 2 kopplingar nu, har ännu inte kollat den senaste

Använder S2000 sprängkåpa (se Burton power) i aluminium, den har möjlighet för startmotor på bägge sidor ock Wirekoppling eller hydaulisk

/ Bengt Metz

Bra och informativ tråd! Hoppas ingen misstycker om jag gör ett instick och lånar den fram och tillbaka... :/

-Jag håller med dig Frena, det är en djungel med alla Zetec modellerna. Jag håller på med samma sak som du, att försöka få ihop en Zetec mdd en type 9... Enda skillnaden är att jag har Zetec en 1.8. Min undran just nu är om motorerna är tillräckligt lika, för att listan med delar ovan passar för mitt bygge också?

Mvh

//Matts

Link to post
Share on other sites

Hej

Är kommer lite tips från England. Bra info tyckte jag när jag byggde ihop min Zetec 2,0 och typ 9 låda. Titta under dokument då hittar du massa data och under Zetec så väljer du The Zetec och Zetec

Resources. Hoppas det är till hjälp

Jonas Hägglund

http://www.zetec-cat.co.uk/

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...