Jump to content

Opel Astra -94 dåliga avgasvärden


Rikard Larsson

Recommended Posts

Fick hjälp av framför allt Christer J för ett tag sedan att fixa automatlådan på mormors bil.

Har gått och går som en klocka efter det. Men på besiktningen var det stopp.

CO: 1,1 (max 0,5)

CO2500: 2,7 (max 0,3)

HC: 122 (max 100)

Lambda: 0,92 (0,97-1,03)

Är ju inte jättedåligt, men inte godkänt.

Hon hade bilen inne på en verkstad som testade att byta lambdasond och täta en läcka i avgasröret.

Ingen förändring.

Domen från verkstaden var slitna ventillyftare och sliten kamaxel.

Är en 8-ventilsmotor med enkel kamaxel.

Låter det troligt?

Link to comment
Share on other sites

kolla bränsletrycket och om bränsletrycksregulatorn läcker lite soppa ut i vacuumslangen.

kolla motortempgivaren. och ev. byt olja om bilöen körts mkt korta sträckor så kommer bensin i oljan och ger dåliga värden. ja börja med detta. Ventiltätningarna brukar ge sig på dessa motorerna men de brukar klara testet ändå.

Link to comment
Share on other sites

Då brukar det misstända och rycka. Om katten är kass så brukar lambdavärdet rusa i höjden och ditt ligger inte så högt över.

Om inte detta funkar så prova med en massa etanol i bensinen. Och som alltis vid besiktning så se till att motorn är riktigt varmkörd.

Link to comment
Share on other sites

Det som behövs för att ställa en diagnos med ett avgasprov är också O2, CO2 och CO Corr, något som står på remsan i apparaten, men inte skrivs ut på bilprovningens protokoll om du inte ber om det. Har du ett riktig fyrgasmätresultat kan jag säkert säga ganska enkelt vad problemet är, genom att sammansättningen på gaserna är väldigt beroende av varandra.

En mätning före katalysatorn kanske skulle göras, då det är rimliga värden före katten, har du en IR termometer kan du kolla tempen på avgasröret framför och bakom katten, det ska vara rätt mycket varmare bakom om den fungerar eller har rätt förutsättningar för att förbränna restgaserna, förutsatt att den inte gått sönder pga fel förutsättingar..

Fattar mig inte på varför det byts så in i h-e mycket lambdasonder innan felet är lokaliserat, det enda man riskerar är ju att den nya också pajar, eller att man bytt ut en fungerande sond. Det GÅR att mäta om den fungerar, samt att det ofta blir felkoder pga mager/fet blandning kanske vid dellast eller liknande när den hamnar utanför sitt arbetsområde. Om felet sitter efter sonden, alltså i avgassystemet, eller i katten så diagnostiseras det bara på bilar med dubbla sonder, då den bakre ska vara "död" när katten är varm, men ge 0-1V när man kallstartar. Något som också byts pga man inte förstått hur en Lamdasond och katalysator fungerar.

Men som Thomas sa, en service är inte så dumt att göra. Ofta en av grunderna till dessa problem, speciellt med småkörningar, dåligt luftfilter, stift, utspädd olja mm.

Edited by Christer J
Link to comment
Share on other sites

En annan klassiker på dessa bilar är EGR-ventilen. Men det kanske inte ger dom värdena.

Sitter illa till som attans, under insuget bakom motorn (mellan motor och torped)

Har jag för mig........

Link to comment
Share on other sites

En annan klassiker på dessa bilar är EGR-ventilen. Men det kanske inte ger dom värdena.

Sitter illa till som attans, under insuget bakom motorn (mellan motor och torped)

Har jag för mig........

Mycket riktigt ett vanligt problem, oftast var det sotflagor som satte sig i ventilsätet på dom, men det ger en felkod direkt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Trodde jag hittade EGR-ventilen igår, men det visade sig att jag rengjort tomgångsventilen... Jaja, skadar inte :)

Hittade detta på http://www.opelsportclub.com/

c16sei har dessutom egr , det har inte c16se

Bytte olja och filter, luftfilter och tändstift. Tankade i 10 % E85, körde bilen rejält varm och besiktigade i morse.

Godkänd med marginal :)

CO: 0,0 (gamla 1,1)

CO2500: 0,0 (gamla 2,7)

HC: 7 (gamla 122)

Lambda: 1,01 (gamla 0,92)

Verkar märkligt att en service ska göra så stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...