Jump to content

Rullbälte eller inte?


Karlskrona

Recommended Posts

Det tror jag inte men det är mycket bekvämare på flera sätt. t.ex. om du har olika kläder (jacka) så måste du annars justera efter det och ska du t.ex. sträcka dig efter nåt så är deet lättare med rull.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör enbart 6-punkt, model formelbil. (Remmar med öglor runt axelremmarnas spännen instället för en plåtbit mellan ljumskarna.) Går även att utelämna punkt 5 och 6 och köra som 4-punkt.

Hade 3-punkt med rullar innan (för registreringsbesiktning), men det var värdelöst med Westfield-stolarna. Spännet tar för mycket plats och sitter dumt till, så man får knappt plats i stolen, och spännet sitter och trycker mot höften. :thumbsdown:

Dessutom tror jag inte alls på trepunkt i en öppen bil säkerhetsmässigt. Går kanske bra så länge man inte slår runt - men vi har ju enormt djupa diken utefter de flesta vägar, så risken är stor även i låga farter...

Har kontrollbesiktigat med 6-punkt utan minsta kommentar, men det är nog mest flyt, samt att 4-/6-punkt ser vettigare och mer "original" ut än 3-punkt med sådana här stolar. Tror inte besiktningsmännen i allmänhet är riktigt säkra på vad som gäller för dessa bilarna, vilket ju kan ha sina fördelar... :lol:

Edited by Olofson
Link to comment
Share on other sites

Man lessnar ganska fort på att sätta på sig 4-punkts bälte varje gång man skall köra.

Därför kör jag med fempunktsbälte. Mycket smidigare. :prop:

Faktiskt är min bil mer eller mindre farlig om man inte sitter fastspänd så man knappt kan klia sig på näsan.

I glassbilen jag hade innan satt det rullbälte, vilket var fullt tillräckligt och ganska bekvämt.

Link to comment
Share on other sites

Min bil är besiktigad med midjebälte.

Kör idag sexpunkts något omständligt kanske, men det känns ganska skönt att veta att jag blir kvar i stolen oavsett vad som händer.

Fick påpekande för tre år sedan vid besiktning och då var det bara att upplysa besiktningsmannen om att det sitter monterat bakom stolarna.

Sedan var vi överens om att axelremmar är att föredra framför att bara sitta fast vid midjan. Så jag slapp att knöla fram midjebältena.

Om det är bättre med rulle, ja det kan ju vara enklare att ta på men det har ju trotts allt en öppen sida.

Skulle jag där emot bygga en bil själv idag så skulle jag nog försöka att få till en lösning med ett trepunkts/rullbälte och ett sexpunkts samtidigt. Då kan man ju välja efter om det är glass man skall köpa eller om det är bil körande som kommer att prioriteras.

Link to comment
Share on other sites

Min bil är besiktigad med fast justerbart (alltså inte rulle) 3-punk bälte och jag vet att nästan alla tiger bilar har så för det är vad som följer med från england och det är inga problem att besiktiga.

Gör precis som du tänker, kör med 4-punk normalt och 3-punk i samma fästen vid bes. Eller nästan samma fästen då 3-punktaren sitter fast i ena bulten för störtbågen istället för lite längre in där 4-p fästena är :)

Link to comment
Share on other sites

Kravet är som sagt trepunktsbälte, men rullbälte är en mycket stark rekommendation (i alla fall från mig).

Ett fast bälte behöver dras åt rejält hårt för att fungera (bra), få personer gör det, speciellt på gata. Med fyrpunktsbälten är risken för underglidning stor, på det sättet är fem/sexpunktsbälten bättre.

Jag skulle själv vilja utvärdera de fyrpunktsbälten som finns med rullfunktion för axelbanden och ASM (underglidningsskydd), jag tror det kan vara en vettig kompromiss. Med fem/sexpunktsbälte och korrekt åtdragna band minskar rörligheten så mycket att sikt i trafiken lätt blir ett problem.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Gustav

Helt rätt ang fasta bälten i synnerhet midjebälte. Svårt att få det att strama åt ordentligt kring midjan samt att det tenderade att lossna när man rörde sig.

4-punkts bältet jag hade var så trögt att dra åt och att lossa på axelbanden så det blev ju bara draget så att det alltid passade.

Sitter en annan typ av spännen på axelstropparna på sex-punkts bältet, dessa fungerar kanon framför allt så är dom enkla att lossa även om jag har haft dom ordentligt åtdragna.

Skulle du kunna lägga upp länk på de fyrpunktsbälten som finns med rullfunktion för axelbanden och ASM (underglidningsskydd),

Peer O

Link to comment
Share on other sites

Jag kör alltid med 6-punkts bälte till vardags i min Miata. Visst är det smidigare med 3-punkts men så besvärligt tycker jag faktiskt inte det är. När det är rätt inställt och man vant sig vid proceduren tar det ingen längre stund att knäppa på sig.

I en Seven känns det givet med minst 4-punkts tycker jag, gärna 5/6-punkts iom att man ofta har lite mer liggande körställning och inte gärna vill glida under bältet.

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag inte expert på rejsbälten men min uppfattning och erfarenhet är att ska man sitta fast ordentligt så måste man alltid dra åt själva spännena efter man satt sig och knäppt ihop låset.

Se vad Scroth säger (http://www.schroth.com/installation-instructions/en/06_operation.htm);

3. How to engage your Racing Harness

3.1 Profi 5- and 6-point models

· Loosen the shoulder belts to allow for proper positioning of the lap belts and rotary buckle.

· Engage lap belt and tighten securely. If the race car is equipped with a sliding seat track, it is recommend that the seat be slid rearwards by one or two detents. After tightening the lap belt, slide the seat forward again into the correct seating position. This will optimally tighten the lap belt.

· Make sure the rotary buckle is well centered to your body.

· Engage now the anti sub strap in the downward pointing slot if it is not the fix point at the buckle. Make sure the T-bar ends of the anti-sub strap II point away from your body.

· Tighten Anti-sub strap securely.

· Hook in shoulder belt latches. Make sure left and right shoulder belts are not interchanged

· Tighten shoulder belts securely.

Detta både för att se till att höftbanden är tillräckligt sträckta (så inte axelbanden drar upp dem) och för att man helt enkelt kan spänna mer på detta sätt.

Scroth Autocontrol är de "4-punktsbälten" jag känner till som verkligen går att köpa med rulle, jag tror att Securon har i sin katalog också. En utmaning med dessa är att de ofta är gjorda för att ha fästpunkten ganska långt bakom stolen, det kan passa sämre i en sjua. Men SFRO har skaffat ett bälte för att försöka utvärdera saken.

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Måste det vara 3punkt bälte vid besiktning? Eller kan man sätta dit 5 punkt direkt och få det godkänt?

Som någon skrev så borde det ju vara säkrare med 5 punkt i en öppen bil

Tack Gustav för bra info :)

Björn

Www.locost.bloggplatsen.se

Link to comment
Share on other sites

Formellt sett är det trepunktsbälte som gäller.

Vad som är säkrare beror också på hur det är monterat och kanske vad man menar med säkrare. En sak man ibland glömmer är att rejsingbälten är gjorda för att man inte ska dö vid extrema påkänningar och därför måste man sitta på helt rätt sätt. Ett trepunkts (rull)bälte är mer självjusterande och gjort att för att skydda även vid mjukare smällar. Dessutom ökar i de flesta fall den aktiva säkerheten när axlarna är rörliga (man ser bättre).

Det är rätt intressant att titta på de videos som till exempel Scroth har om hur mycket "fast" man egentligen sitter i ett 5/6-punktsbälte, kolla på filmerna utan HANS-system och jämför gärna med filmer på trepunktsbälten.

Bälten är otroligt komplext och förutsättningarna är olika i olika bilar. Min egen uppfattning är att på gata är trepunkts rullbälte överlägset. På bana, där alla kör åt samma håll, farterna är högre och man har tid att spänna fast sig ordentligt vill jag ha sexpunktsbälte. Min hobbybil har alltså båda varianterna monterat (snart, när den kommer ut ur garaget igen).

Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...